نشست صميمانه رئيس رسانه ملي با كارگردانان

هم‌انديشي رشد و تعالي در سيما با حضور رئيس رسانه ملي، معاون سيما و مديران شبكه‌هاي تلويزيوني و جمعي از كارگردانان برگزار شد.

به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، دراين نشست، مديران رسانه ملي و كارگردانان بيش از چهار و نيم ساعت به گفت‌وگو نشستند كه در آن اولويت هاي رسانه اي و نيز مسائل و ايده هاي كارگردانان تلويزيوني بررسي شد.
 
 
در اين نشست تخصصي معاون سيما از پيگيري مجدانه براي نهايي كردن شهرك جديد تلويزيوني در نزديكي تهران خبر داد و گفت: در كنار توسعه و تجهيز امكانات شهرك غزالي، اين شهرك در زميني نزديك 1000 هكتار احداث و به قطب سينمايي كشور تبديل خواهد شد.   
 
دكتردارابي با اشاره به اينكه تجهيز و راه اندازي اين شهرك بسياري از نيازهاي فيلم سازي در كشور را به لحاظ لوكيشن‌هاي متفاوت، استوديوها و امكانات فني و جلوه هاي ويژه مرتفع خواهد كرد گفت : همكاري برخي سازمان ها و نهادها در ساخت و تجهيز اين شهرك ، روند كار را تسهيل خواهد كرد.

معاون سيما در ادامه با تاكيد بر اينكه نگاه سيما به توليد آثار تلويزيوني "منظومه اي و درازمدت " است گفت: براي توليد آثار نمايشي برنامه اي ده ساله ، مطالعه و اولويت بندي شده است.
 
وي با تاكيد بر لزوم ساخت سريال هاي طولاني و بيش از شصت يا نود قسمتي گفت : برنامه ريزي خوبي در اين خصوص در سيما انجام شده و تعدادي از اين مجموعه ها از جمله كيميا در حال توليد است . دكتر علي دارابي افزود: با وجود شرايط اقتصادي جامعه دردوسال اخير،كه بر رسانه نيز تاثير گذار بوده است، هيچ وقفه اي در توليدات سيما ايجاد نشده است.
 
معاون رئيس رسانه ملي در امور سيما با تاكيد بر ضرورت استمرار نشست هاي كارشناسي با حضور دست اندركاران توليدات نمايشي گفت: اين نشست ها تفاهم و نگاهها را نزديك تر مي كند تا جهش بيشتري داشته باشيم و طرح هاي جديدتري را براي كار بررسي كنيم. معاون سيما با تاكيد بر ضرورت كاهش بروكراسي اداري گفت: در اين راستا معاونت سيما بسياري از تصميم گيري ها را به شبكه هاي تلويزيوني تفويض كرده است. 

 پيش از سخنان معاون سيما جمعي از كارگردانان حاضر ديدگاهها و انتظارات خود را براي توليد آثار نمايشي به ويژه مجموعه هاي تلويزيوني بيان كردند.

دراين نشست ،داريوش فرهنگ كارگردان و بازيگر مجموعه هاي تلويزيوني تشكيل خانه تلويزيون را متشكل از كارگردانان، تهيه كنندگان و نويسندگان ، پيشنهاد كرد. فرهنگ، آزادي عمل بيشتر هنرمندان را خواستار شد و افزود: رقابت در شبكه ها و بين آثار توليدي بسيار موثر است و توليدات را كيفي تر و به استانداردها نزديك تر مي كند.
 
مسعود آب پرور، كارگردان مجموعه تلويزيوني هوش سياه گفت: برنامه سازان براي جذب مخاطبان بيشتر بايد به آينده نگري، نگرش روشن به آينده و ايجاد تغيير در نيازهاي مخاطب توجه كند. وي افزود: جلب و جذب مخاطبان جديد و تبديل آنها به مشتريان وفادار ضروري است. چاره اي جز جذاب بودن نداريم.
 
سيروس مقدم كارگردان تلويزيون نيز در سخناني با اشاره به لزوم جذب مخاطب گفت: اگر پذيرفتيم كه براي مردم كار مي كنيم؛ چاره اي جز جذاب بودن و جذاب كردن كار نداريم. وي تحميل بودجه هاي كلان، طولاني كردن كار و يا سرعت در توليد را معياري مناسب براي موفقيت ندانسته و تاكيد كرد: تنها اثري موفق است كه نيازهاي فكري فرهنگي جامعه و جذابيت را توامان داشته باشد. هرقدر كارگردان در خلق اثر آزادتر باشد و بتواند سرعت و دقت را در توليد اثر يكپارچه كند مي توان به نتيجه اميدوارتر بود.
 
 تاجبخش فنائيان كارگردان و استاد دانشگاه گفت: فيلم هايي كه براي تلويزيون در اين سالها توليد شده، از محتوا و جذابيت بسيار خوبي برخودار بوده كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرند.

وي افزود: تله فيلم هايي كه به جشنواره جام جم رسيده اند، به لحاظ كيفيت كارگرداني، فيلمنامه، تدوين و ديگر موارد واجد ارزشهاي فراوان و با كيفيت است.

فنائيان با تاكيد بر ضرورت ديدن نيمه پر ليوان تلويزيون گفت: در سال هاي اخير مجموعه هاي تلويزيوني جذابي توليد شده است كه تماشاگران را از ماهواره به تلويزيون فراخوانده است. وي برخي خط قرمزها را ذهني دانست و گفت: خط قرمز ها بيش از آنچه كه در رسانه وجود دارد در ذهن ها عجين شده است كه موارد و مسائل بسته و محدودي را شامل مي شود و مورد نظر مديران رسانه ملي نيست.
 
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: مديران رسانه خواست هاي انقلابي و سازنده دارند و مي خواهند آثار نمايشي رشد و تعالي جامعه و پيشرفت هرچه بيشتر كشور را موجب شود، اميد را افزايش دهد و جامعه را پوياتر كند.
 
 پرويز شيخ طادي بهترين كارگردان سي امين جشنواره فيلم فجر هم در اين نشست گفت: صداوسيما تدبيري بينديشد كه بودجه خود را مستقل از دولت به مجلس ارائه كند. وي اين استقلال را راه حل موثري براي كاهش بدهي تلويزيون به برنامه سازان دانست.

شيخ طادي در ادامه بهره گيري از جامعه شناسان ، مشاوران خانواده را در توليد آثار تلويزيوني لازم دانست و گفت: هنرمندان نبايد اطلاعات مورد نياز خود را از كف جامعه جمع كنند بلكه بايد آمار دقيق را از مراجع مربوط در حوزه هاي مختلف دريافت نمايند. تقويت اميد و نشاط در جامعه، ترويج فضاي آرامش و تلاش، اشاعه عقل گرايي به جاي خرافه ، وجود قهرمانان با گرايش به سفيدي، پرهيز از صحبت درباره سياهي و تلخي و بهره گيري از حقوق و فلسفه اسلامي از ديگر مواردي بود كه اين كارگردان تلويزيون توجه به آن را براي توليد كنندگان آثار تلويزيوني لازم دانست.
 
بهمن زرين پور كارگردان مجموعه هاي تلويزيوني، با اشاره به اينكه سينماي خانگي فقط جاذبه براي مخاطب را اصل قرار مي دهد ولي نظارت جدي بر محتوا ندارد گفت: برخي كارگردانان و نويسندگان تمايل دارند براي رسانه اي كار كنند كه جذابيت بيشتر دارد و پول بيشتري مي دهد كه بايد براي اين موضوع راهكاري انديشه شود.
 
 بيژن ميرباقري هم گفت: بايد نظام جامعي براي ارزيابي كار كارگردان، نويسنده، شبكه هاي تلويزيوني تدوين شود . ميرباقري در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از اسپانسر در برخي از آثار تلويزيوني گفت: در اين شرايط اقتصادي ناچار از استفاده هستيم اما در عين حال در چنين شرايطي نمي توان انتظار كار فرهنگي خوب داشت.
 
درادامه صادق كاميار نويسنده و كارگردان تلويزيون گفت: مردم بايد درمجموعه هاي تلويزيوني تاريخي زندگي خود را ببينند.

كاميار در ادامه گفت: مي توان مجموعه‌هاي تلويزيوني با موضوعات رشد اقتصادي و پيشرفت‌هاي تكنولوژي كشور ساخت و با جذابيت هنري مخاطب را هم جذب كرد.
 
عباس رافعي ديگركارگردان حاضردراين نشست گفت: تلويزيون بايد به مخاطب توجه كند و آثار نمايشي آن به گونه اي نباشد كه مخاطب در آن ديده نشود. وي افزود: در همه فيلم ها و سريالها مضامين اخلاقي ديده مي شود اما بعضا در ساختاري نامناسب ارائه مي شوند البته كارگردان هم بايد بيشتر به محتوا توجه كند. وي افزود: تمام سمت و سوي كار بايد بگونه اي باشد كه مفهوم يا مضموني به صورتي جذاب تر منتقل شود. از نظر كيفي كار فيلمسازان بايد بررسي شود.
 
مهرداد خوشبخت كارگردان تلويزيوني با تقدير از تلاش مديران براي جذب نيروهاي جديد گفت: افراد كم تجربه نبايد وارد كار توليد شوند بلكه بايد ابتدا در كارگاه هاي آموزشي شركت كنند تا تجربه لازم را به دست آورند.

وي با تاكيد بر ضرورت نظارت بر توليد گفت : با توجه به حضور مديران مياني با تجربه؛ تعدد شوراها و ناظران كيفي ضروري نيست. پرهيز از خودسانسوري براي جلوگيري از توليد كارهاي تكراري، توجه به تيتراژ برنامه ها، گنجاندن برآورد مشاوره و تفاوت قايل شدن ميان توليد كيفي و بي كيفيت از ديگر موضوعاتي بود كه اين كارگردان تلويزيوني برآن تاكيد كرد.
 
  
 كاظم معصومي كارگردان تلويزيون هم گفت: براي كاهش هزينه ها و مديريت بيشتر زمان بايد از تكنولوژي روز استفاده كنيم.

 وي صرفا استفاده ابزاري از تكنولوژي را كافي ندانست و اضافه كرد: متاسفانه فقط دوربين هاي ما ديجيتال شده ولي همچنان شيوه كار سنتي است. معصومي گفت: برون رفت از شيوه سنتي كار را حرفه اي و تاثيرگذار مي كند.وي از معاونت سيما خواست راه اندازي و تجهيز استوديوهاي مجهز را در دستور كار قرار دهند. كارگردانان تلويزيون صنف ندارند.
 
لزوم توجه به زيرساخت ها براي توليدات استوديويي از محور سخنان مرضيه برومند بود. وي تاكيد كرد: در حال حاضر استوديوي درست و كاربردي كه عمق نيز داشته باشد در كشور نداريم. كارگردان مدرسه موش ها در ادامه از مديران سيما خواست براي توليد آثار تلويزيوني از تهيه كنندگان و كارگردانان باتجربه و كارآمد استفاده كنند.

 برومند بر ضرورت تشكيل صنف كارگردانان، بازيگران، تهيه كنندگان و نويسندگان تاكيد كرد و تلويزيون را در برابر مخاطبان از جمله كودكان مسئول دانست و گفت: كودكان و نوجوانان بايد كارهاي شاد، زيبا ، پرمحتوا و موثر ببينند.
 
جمال شورجه، سيروس مقدم ، فرج الله سلحشور ، پرويز شيخ طادي، داريوش فرهنگ، مرضيه برومند، محمد حسين لطيفي، حميد لبخنده، حسين سهيلي زاده ، فلورا سام، محمدرضا آهنج، مسعود آب پرور، فريدون جيراني، رامبد جوان ، سروش صحت، مجيد صالحي، جواد رضويان، مسعود شاه محمدي، محمدرضا ورزي، سيد ضياء الدين دري، مسعود اطيابي،بهروز شعيبي ، آرش معيريان، علي ژكان، بهرنگ توفيق، سيروس حسن پور، سعيد عالم زاده، وحيد نيكخواه آزاد حجت قاسم زاده اصل ،عليرضا اميني،اسماعيل فلاح پور،مهدي گلستاني، بيژن ميرباقري،بهمن زرين پور،صادق كاميار، مهرداد خوشبخت، سعيد سلطاني، جواد رمضاني، كاظم معصومي، رافعي، شاهين مهدي پور، احمد اميني، حسن فتحي، حسين قاسمي جامي، حسين قناعت، حميد نعمت الله ، داريوش ياري، راما قويدل، رضا كريمي، سامان مقدم، سعيد ابراهيمي فر، روح الله حجازي، سيد وحيد حسيني ، شاهين باباپور ، احمد كاوري، احمد معظمي، اصغر هاشمي، اكبر منصورفلاح، بهمن گودرزي، تاجبخش فناييان ، جابر قاسمعلي، جواد اردكاني، جواد ارشاد، محمد مهدي عسگر پور، محمود معظمي، مسعود تكاور ، منوچهر هادي، مهدي كرم پور، مهدي صباغ زاده، مهدي مظلومي، نادر مقدس، يوسف سيدمهدوي ، از جمله كارگردانان حاضر در اين نشست بودند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار