توصیه‌های خوراکی به کودکان در "هوای آلوده"

استفاده از ترکیبات آبمیوه‌ها و ویتامین C که محافظت مخاط "دستگاه تنفسی" را بالا می‌برد و کلیسم موجود در لبنیات که دفاع بدن را بالا می‌برد در "هوای آلوده "توصیه می‌شود.

 نوربخش فوق تخصص عفونی کودکان بیمارستان رسول اکرم(ص) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کودکان هم مانند بزرگسالان هنگامی که ورزش می‌کنند هم تعداد نفسشان بیشتر می‌شود و هم ضربان قلبشان زیاد می‌شود. بنابراین مجبورند که هوای بیشتری را نسبت به حالت عادی وارد ریه‌های خود کنند که البته این مسئله به مراتب بیشتر از بزرگسالان است زیرا در حالت طبیعی یعنی در زمانی که تنفس عادی صورت می‌گیرد هم تعداد تنفس کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی بیشتر است یعنی هر چه سن پایین تر باشد تعداد تنفس بیشتر می‌شود و هر چه سن بالاتر می‌رود تعداد تنفس به مراتب کمتر می‌شود.

نوربخش افزود: به طور کلی در حالت عادی وقتی کودکان در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند میزان آلودگی بیشتری وارد ریه‌های آن‌ها می‌شود و این دریافت آلودگی در زمان ورزش به مراتب بیشتر می‌شود به همین علت بهتر است که ورزش را در هوای آلوده کنار بگذارند باید توجه داشت که ممکن است در افراد سالم که ریه‌های سالمی دارند زیاد مشکل ساز نباشد ولی افرادی که مشکلات زمینه‌ای ریه مثل آسم دارند هنگامی که در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند حجم اکسیژنی را که از طریق بافتها به قلب می‌رسانند کمتر می‌شود. در این افراد هوای آلوده و ذرات معلق به عنوان یک محرک قوی عمل می‌کند و باعث اسپاسم و تنگی مجاری تنفسی می‌شود.

نوربخش در پاسخ به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه چه تغذیه‌ای برای این کودکان در هوای آلوده توصیه می‌شود گفت: ریسک عفونت تنفسی در کودکی که در تماس با عامل میکروبی قرار می‌گیرند بالاتر می‌رود که حتی در بعضی موارد احتیاج به بستری دارند بنابراین استفاده از ترکیبات آبمیوه‌ها و ویتامین ث که محافظت مخاط دستگاه تنفس را بالا می‌برد و کلیسم موجود در لبنیات که دفاع بدن را بالا می‌برد توصیه می‌شود هم چنین مواردی که دارای روی و زینک هستند هم مفید است اما مکمل‌ها برای افرادی است که بدنشان کمبود نسبی داشته باشد هم چنین توصیه می‌شود از مکمل‌های طبیعی استفاده شود و نه از قرص ویتامین C زیرا مواد افزودنی می‌تواند محرک دستگاه تنفس باشد.

نوربخش اذعان داشت: گوجه فرنگی، پرتقال، نارنگی و هم چنین مایعات فراوان می‌تواند کمک شایانی به روند بهبود ناراحتی‌هایی که بر اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شوند داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کودک ، هوا ، آلوده ، بدن ، دستگاه ، مجاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار