سردار کمالی در نشست خبری عنوان کرد؛

از احتمال افزایش خدمت سربازی تا لغو قانون 3 برادری

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شود و مدت خدمت سربازی به 24 ماه برسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ سردار موسی کمالی در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر یکشنبه 24 آذر برگزار شد درباره آخرین مقررات مربوط به خدمت سربازی اعلام کرد: آخرین قانون خدمت وظیفه عمومی در تاریخ 22 آبان ماه سال 90 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و تا کنون سه آیین نامه آن تحت 7 عنوان آیین نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی، آیی نامه اجرایی معافیت کفالت، ایثارگران و امدادجویان و آیین نامه معافیت تحصیلی تصویب و ابلاغ شده است و دو آیین نامه با عنوان معاینه و معافیت پزشکی و بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه در کمیسیون مربوط در دولت در دست بررسی است، پیش بینی می شود حدود 20 تا 25 درصد معافیتهای پزشکی کاهش پیدا کند و بقیه آیین نامه ها نیز به مرور تبیین و در سر مراحل تصویب قرار خواهد گرفت تا زمینه های اجرای کامل قانون خدمت وظیفه عمومی فراهم شود.
 
وی همچنین درباره مدت خدمت دوره ضرورت نیز گفت: بر اساس بند الف ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی مدت خدمت سربازی 24 ماه است و در صورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل می تواند آن را به کمتر یا بیشتر 24 ماه تغییر دهد. در سالهای گذشته با توجه به آمار موالید و تامین نیاز نیروهای مسلح مدت خدمت بین 14 تا 18 ماه بوده است و اکنون به ازای خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 6 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 5 ماه و سایر مناطق نیروهای مسلح 3 ماه کسب خدمت بین 18 تا 21 ماه است.
 
وی ادامه داد: موالید کشور سیر نزولی دارد برای نمونه موالید سال 59 حدود 2 میلیون و 451 هزار نفر، سال 60 حدود 2 میلیون و 419 هزار نفر، سال 63 تعداد دو میلیون و 68 هزار نفر، سال 65 تعداد دو میلیون و 256 هزار نفر، سال 68 تعداد یک میلیون و 789 هزار نفر، سال 70 تعداد یک میلیون و 592 هزار نفر، سال 74 تعداد یک میلیون و 305 هزار نفر، سال 78 تعداد یک میلیون و 174 هزار نفر و سال 80 تعداد یک میلیون و 100 هزار نفر بوده است. بنابراین با بررسی های به عمل آمده تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شده و خدمت به 24 ماه برسد. بنابراین این برداشتن کسر خدمت شامل کسانی که تا پایان سال 92 وارد خدمت شده اند نمی شود.
 
سردار کمالی همچنین با بیان اینکه تقسیم مشمولان وظیفه در دو مرحله انجام می شود گفت: در مرحله اول نیروی محل خدمت (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ...) و محل آموزش آنان مشخص می شود. در مرحله دوم همه سربازان بعد از آموزش به سراسر کشور تقسیم می شوند.
 
وی ادامه داد: پادگانهای آموزشی در بعضی از شهرها وجود دارند ولی اعزام مشمول به یک پادگان به منزله خدمت در آن شهر نیست. بعضاً جوانان وقتی به پادگان عجب شیر یا بیرجند یا کرمان اختصاص می یابند نگران می شوند در حالیکه آنها بعد از آموزش تقسیم خواهند شد. همان طور که وقتی کسی به پادگانی در تهران اعزام می شود ممکن است پس از اتمام آموزش برای خدمت به شهرهای دیگر واگذار شود.
 
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ملاک تقسیم مشمولین نیاز یگان های مختلف نیروهای مسلح که در شهرهای مختلف استقرار دارند و همچنین وضعیت خود سرباز از قبیل تخصص، تاهل، تک فرزند ذکور، مشکلات خانوادگی و ... است و حداکثر تلاش می شود سربازان در نزدیک استان محل سکونت خود به کار گرفته شوند مگر این که نحوه استقرار نیروهای مسلح چنین اجازه ای را ندهد.
 
جوانان بر اساس مقررات موجود تکلیف سربازی خود را مشخص کنند
 
سردار کمالی به جوانان در خانواده ها تاکید کرد که بر اساس قوانین و مقررات موجود و خبرهایی که از سوی ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود در خصوص تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و به خبرهایی که بیشتر در حد نظریه و پیشنهاد است توجهی نکنند.

البته ستاد کل این خبرها را نیز رصد خواهد کرد. به عنوان مثال کسی بدون اینکه از مسایل امنیتی و دفاعی کشور، موالید، نیاز نیروهای مسلح، تهدیدات، راهبرد دفاعی، وضعیت اقتصادی و واقعیات موجود اطلاعی داشته باشد اعلام کند خدمت باید داوطلبانه یا حرفه ای شود اینها در عالم غیرواقعی شاید خوب است ولی وقتی بر اساس واقعیات موجود ملاحظه می شود سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است.
 
وی گفت: حقوق سربازان حدود 65 تا 121 هزار تومان است و با حداقل حقوق پرسنل پیمانی تفاوت اساسی دارند.
 
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره کاهش مدت خدمت سربازان متاهل نیز گفت: طرح کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی متاهلان در دست بررسی است در عین حال معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است
 
کمالی ادامه داد: حدود 70 درصد جوانان بین 18 تا 20 ساله هستند که به خدمت سربازی می روند و بین سنین 21 تا 22 ساله ترخیص می شوند در حالی که متوسط سن ازدواج بیشتر است.
 
پرونده خرید خدمت سربازی بسته شده است
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خرید خدمت سربازی نیز گفت: به دلیل تبعیض آمیز بودن آن خرید سربازی به هیچوجه مورد نظر ستاد کل نیروهای مسلح نیست و پرونده آن بسته شده است. همچنین درباره مشمولان خارج از کشور خرید خدمت وجود داشت که آن هم از سال 92 منتفی شد.
 
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که استقبال جوانان به خدمت سربازی برخلاف تصور عامه بسیار خوب است گفت: 80 تا 85 درصد جوانان به موقع به سربازی می آیند و تنها 10 تا 15 درصد آنها مرتکب غیبت می شوند، البته تعدادی از آنها که اصلاً مراجعه نمی کند بسیار محدود است.
 
وی درباره سربازان فراری گفت: در مرحله اول اعلام کردیم سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده اند مورد عفو قرار می گیرند انتظار بود این افراد مراجعه کند اما برخی از افراد اعلام حضور نکردند. مجوز دوباره ای گرفتیم و برای آن اعلام کردیم که تا سوم خرداد ماه سال 92 هر کسی که مراجعه کند مشمول عفو خواهد شد و اگر کسی بعد از این تاریخ مراجعه کند ابتدا باید به وضعیت او رسیدگی شود و درباره به کارگیری او تصمیم گیری شود.
 
سردار کمالی همچنین در مورد معافیت قانون سه برادری نیز گفت: از آنجا که نیروی مازاد نداریم قانون سه برادری از سال 90 لغو شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۶ دی ۱۳۹۴
آیا الان قانون سه برادری وجود دارد یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۵۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
ما جهار تا برادریم سه تا شون سربازی رفتن چرا یه عده از قانون سه فرزندی استفاده کردن یه عده نه تکلف ما چیه قانون برا ی همست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
ما 9 تا برادریم که 6 تا از اونها کارت پایان خدمت دارن
(همه 2 سال خدمت کرده - یکیشون حتی در زمان جنگ)

یعنی اگه شرایط معافیت سه برادری بود، باید به من یک سرباز هم میدادن تا 2 سال برام خدمت کنه!!!!!

ولی حالا به امید تمدید "سه برادری" باید وقتمو تو دانشگاه هایی که دوست ندارم تلف کنم....
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۲:۰۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
من 25 سالمه تازه فوق لیسانس گرفتم متاهل هم هستم امسال یه برادرم سربازیشو تموم کردو قانون سه برادری شامل من میشد که الان برداشتنش
واقعا ظلم نیست که از یه خانواده 4 نفر برن سربازی؟
پس حق من چی میشه؟؟
هر کی از اون قانون استفاده کرد نوش جونش اما من که الان شاملم میشه و قانونشو برداشتن تو این شرایط سخت باید برم سربازی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
وحید جان میخواستی تک فرزند باشی تا حقتو بهت بدن.من چهارتابرادربزرگ تر دارم که سربازیشون تموم شده وباید سال دیگه خودمم برم سربازی .کاشکی معافیت چهاربرادری میذاشتن والا...
Iran (Islamic Republic of)
آرزو
۱۴:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
سلام.من و شوهرم نامزد شدیم به امید این تحصیلات فوق لیسانسش تمام بشه و معافیت 3برادری بگیره.اما الان اماهه ازدواج کردیم و اون 5ماهه سربازه منم با فوق لیسانسم بیکار. بیکاری از یک طرف، بی پولی ازیک طرف. ما که خودمون نون نداریم بخوریم چه جوری بچه به دنیا بیاریم. واین جوری می شه که فرزندان ایرانی روز به روز کاهش پیدا می کنه. کجاین مسولان که از زندگی مردم خبر ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۴۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام تو را خدا یک ذره واقع بین باشین من 25 سالمه فوق لیسانسم میخوام برم خدمت و بیام نه کار گیرم میاد نه زن.تو را خدا جان هر کسی که دوست دارین شما بچه های باشگاه خبر نگاران به مسولا بگین یک نگاهیم به کشورای دیگه کنن بابا این قانون 2 برادری را اجرا کنین 6 سال منتظریم.بابا تورا خدا یکی جواب منا بده هی نگن موالد ذکور به همه نامه نوشتم ولی دریغ از جواب
Singapore
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
درود بر سردار
من لیسانس گرفتم الانم نمیخوام برم خدمت
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۱۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
سلام خسته نباشید بنده سرباز هستم گفتن کسانی که تک پسر هستن محل سکونتشان خدمت میکنن یا جایی نزدیکتر واگه جای دوری افتادن بعد6ماه یا9ماه به محل سکونت انتقال می یابندبنده 9 ماه در جایی دور خدمت میکنم تک پسر هم هستم هنوز از انتقالی ما خبری نیست
درد دلمونو کی میفهمه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۵۵ ۰۲ دی ۱۳۹۲
من کارتمو گرفتم یه قاب ناز میخوام ولی هرچی میگردم براش پیدا نمیکنم!! کسی سراغ داره لطفأ بهم بگه !!
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۵۲ ۰۱ دی ۱۳۹۲
یکی نیست به این مسئولان محترم بگه وقتی شما میدونین که سیر رشد جمعیت منفیه چرا قوانینی مثل معافیت دوبرادری و سه برادری رو تصویب می کنید تا هزاران نفر معاف بشن و بعدش با یه تصمیم دیگه ما باید تاوان پس بدیم...
این عدالته؟؟؟
زندگی من داره به خاطر افزایش مدت سربازی نابود میشه..
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
سلام اگربتوانیدمقداری حقوق سربازان را افزایش دهیدوازنیروهای بسیج که اموزش هایی دیدهاندویاحتی قبلاخدمت کرده اندبه صورت داوطلبانه فراخوانی کنیدهم اشتغال زایی شده وهم ازکمبودنیرورهایی میابیم تماماهمه انتقاد کردهاندسعی کنیدنظر وپیشنهادبدهید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۴۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
نمی دونم چرا هرچی راجع به اضافه خدمت و برداشتن معافیت و کسر خدمت و کلا هر چیزیکه به ضرر سرباز باشه زود تایید میشه ولی هر چیزی راجع به اضافه حقوق و کسر خدمت باشه باید هفت خان رستم طی بشه آخرشم هیچی تایید نمیشه
Germany
سعید
۰۱:۲۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
این آقای سردار فقط اومده افراد بی سواد و یا دیپلم رو حساب کرده پس گناه این تحصیل کرده ها ی بد بخت چیه مثل من ک الان لیسانسم هنوز خدمت نرفته ام اونایی ک ازم کوچکترن الان برگشتن و ازدواج کردن ، ولی من بدبخت باید 2 سال دیگه بعد از این، باید خدمت مفتی بکنم ....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۵۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
تمام دنیا خدمت سربازی حرفه ای دارند به ما چه ربطی دارد که شما بودجه ندارید . آخه من لیسانسم 24 سالم داره میشه حالا باید ازدواج کنم برم سربازی کار پیدا کنم خوب باید چند سال طول بکشه باید 30 سالم بشه تازه بتونم ازدواج کنم بعد میگید فساد تو جامعه زیاد شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
در عالم غیر واقعی شاید حرف های سردار خوب باشه!
ولی من که کار می کنم ،دانشجو کارشناسی ارشد هم هستم و سرپرست خانوار هم هستم با سربازی چه کار کنم، اونم با 50 هزار تومان حقوق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۰۰:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
سلام،اکثرکشورهای دنیا سربازی رو توهمین حدازلحاظ مدت دارن،البته کم بودن حقوق بنظرم حرف منطقی هست،که توجامعه مطرح میشه،شخصا تو عجب شیرومناطق مرزی خدمت کردم،واقعا هم سخت بودولی بعد6سال پشیمون نیستم،تجربه خیلی خوبی بود،دوران خوبه،بهتره درست ازاین فرصت استفاده بشه...
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۰:۲۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
باسلام تورخدا خداروخوش میاد حق امثال من با 24 ماه اینجوری ضایع شع هیچ جای دنیا انقد نیروی بیگاری نداره گناه من چیه کسری ندارم
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۰:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
بخدا عمر جوونا داره تو این سربازی به هدر میره و چه فرصت هایی که خیلی از جوونا تو خدمت از دست میدن.کشور ما به این ثروتمندی اونوقت بودجه نداریم؟خنده داره
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۰۰:۰۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
خدا نبخشه کسی رو که قشر تحصیل کرده را میخواد نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۰۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
پس قانون تک فرزند چی؟
Iran (Islamic Republic of)
massih
۰۰:۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۲
با سلام
خدمت سردار باید عرض شود، انصافا اگر جوانی که سربازی نرفته کسی حاضر است بهش زن بدهد؟؟
دلیلش هم روشنه چون شغل مناسبی بدون داشتن گواهی پایان خدمت بهش نمی دهند؟
بنده الان دانشجوی ارشد هستم با این مدرکم بعد از 25 سالگی باید 24 ماه از بهترین دوران عمرم که هر کاری می توانم بکنم را بگذارم و در محیطی گام بگذارم که عمرم را تلف کنم .
بجای آنکه مدت سربازی کمتر شود از 18 رسیده به 24، قبلاً هرکسی مدرکی داشت از سربازی اش کم میشد الان هیچ فرقی بین اون نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۳:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
خواهش میکنم که این پیام رو پخش کنید. حکومت اسلامی که روی عدالت طرح ریزی شده و اسلام دین این کشوره نهایت بی عدالتی هست که ما بخوایم جور کمبود نیرو رو بکشیم...شاید یکی بخواد ادامه تحصیلات بده بعدش دوسال سربازی اصلا به این فکر کردین که بخواد بعداز این همه ازدواج کنه چقدر باید سختی بکشه ..نهایت بی عدالتی داره اجرا میشه..چرا اومدین قانون سه برادری گذاشتین چرا خدمتو 18ماهش کردین که الان کمبود نیرو دارین وما باید سختیشو بکشیم؟؟؟این عدالته؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام

خیلی ممنون از این افزایش درد جوانان برای تشکیل خوانواده


ببخشید بزرگواران وقتی یک پسر می خواهد بره سر کار کارت معافیت یا پایان خدمت می خواهند
می خواهد تشکیل خانواده بدهد

باید نگران این مدت باشه که همسرش رو چکار کند

با حقوق 120 هزرا تومان چطور ازدواج کنه؟
چطور کار کنه؟
چطور آسایش داشته باشد که ازدواج کنه و بچه بیاره؟

کاش یکم بیایید از جوونا بپرسید مایلید سربازی برید؟
ازدواج دوست دارید بکنید؟

آیا سربازی مانع هست؟

یا خیر؟

منم الان دارم می گم قصد ازدواج دارم
یکی از دلایل که خانواده نمی پذیرد همین سربازی است
کار است
خانه است

شما بگید من چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
اقا چرا همين طوري معافيت دادين كه نيرو كم بيارين حالا جورشو اين بدبختاي كه هنوز خدمت نرفتن بكشن.
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۲۳:۴۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
بنده 23سالمه تازه دانشگاه تموم کردم شغلی هم که وجود نداره 2سال هم.بخوام خدمت برم بعد چندسال دنبال کاربگردم که اگه کار گیرم بیاد بایدچند سال کارکنم تابتونم حداقل هزینه ازداوجموتامین کنم شدم 32ساله.بعدشما میگی بودجه نداری بچه های مردم بایدجورشو بکشن؟این دیگه چجوری قانونیه که شما وضع میکنی؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۳:۳۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ما وظیفمونه خدمت کنیم حرفی هم نداریم ولی حالا که نیرو کم آوردید برید اون آقایونی که معاف شدن رو بیارید تا با احترم هر کدوم 3 ماه خدمت کنن(بیشتر هم نه)ما هم همون 18 ماه خودمون رو خدمت میکنیم دیگه چرا ما جور اونا رو بکشیم؟ مشکل جوونا بیشتر از اینکه گرونی طلا و خونه باشه واسه ازدواج این خدمت سربازیه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
ای ول گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
با سلام
اول اینکه بیشتر این معافیت خدمت هایی که می دن غیر ضروریه/ چرا ما باید عمرمون رو اینجوری تلف کنیم ولی خیلی ها با قانون های تبعیض آلود بی جهت معاف بشن؟ نمونه اش همین قانون سه برادری/ آخه بین کسی که قبل سال 90 مشمول این قانون می شد و کسی که بعد سال 90 مشمول نمی شه چه فرقی هست؟ خونش رنگین تره؟ یا تقصیر اونه که چند ماه دیر تر به دنیا اومده؟
اگه سرباز کم هستن چرا معافیت ها رو کم نمی کنین که تبعیض ها هم کم بشه/
دوم هم اینکه شخصا می گم 2 سال پیش به نظرم وضع کار بهتر از الان بود/ من که با ارشد یکی از دانشگاه های دولتی تهران و 28 سال سن 6 ماهه بیکارم و هنوز حتی فکر ازدواج هم نمی تونم بکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
کسی که دلش برا این جوانان نمی سوزه
فقط نیروی کار مفت می خوان
هدف از سربازی فقط همینه
یکی نیست بیاد بگه اخه چرا دوسال از بهترین لحظات عمز یه نفر میگیرین
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی رجبی
۲۲:۵۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
اگه واقعا حرف زدن فایده ای داره...پس حرف جوونای مملکت به بالایی ها برسونین.میبخشید که من ادم رکی ام...چرا باید جوون این مملکت دو سال عمرشو به سربازی بگذرونه؟اگه به مردو مردانه شدن...همین 4 5 سالی که ادم تو شهر غریب درس بخونه و با هزار مشکل دستو پنجه نرم کنه خودش کلی ادمو مرد میسازه...کاش مملکت ما این خدمت یه جوری میزاشت که دوسال عمرو ادم یه چیزی یاد بگیره...مثلا یه هنری یا یه علمی که به چرخه حیات این نظام کمک کنه...به چرخه اقتصاد مملکت...و به چرخه تولید علم ان...واقعا اگه مسوولین استعداد یابی کنن و دو سال خدمت در چرخه اقتصادی و علمی و هنری کشور بندازن..کشور ما اینده ی درخشانو قدرتمندی خواهد داشت...واقعا شمایی که حرفمو خوندی بهش فک کن ببین حق با کیه...خدایی حتی اگرم ادم بی سوادو اینطوری بفرستن خدمت...بعد دوسال میتونه یه کسبو کاری راه بندازه باهنری که یاد میگیره...ولی در این حالتی که داره ارایه میشه جز وقت گذرانی و نفرت چیزی به ادم نمیرسه...خدایی فکر کنین الکی نگذرین...دوستدار شما دانشجوی مهندسی هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ژوبین
۲۲:۱۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
راستی سردار یادم رفت بگم که من با مادرم زندگی میکنم بابام فوت شده مادرم یا2سال باید تنها باشه یا بیفتم شهر نزدیک 2سال بدون درامد
بازم ممنون سردار
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۲۲:۰۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
در مورد کسری متاهلان چطور نرخ رشد دهه ی شصت رو با الان مقایسه می کنن.. دهه شصت مشکلات و گرونی الان نبود .الان تمام لیسانسه ها با سن 23 به بالا به خدمت اعزام میشن که 23 تا 27 خود سن ازدواجه .بعد میگن جوونا چرا 30 40 سالگی زن میگیرن.تازه بعد خدمتم باید دو سال دنبال کار بگردن.
Iran (Islamic Republic of)
ژوبین
۲۱:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
یه فوق لیسانس 28 سالم تا از خدمت بیام میشه 30 تا کار پیدا کنم یه کم درامد یه خونه اجاره ای زن!! بچه و .....
تازه اگه همه دنیا دست ب دست هم بدن اینا پشت سرهم و سر زمان خودش انجام بشه من 35ساله هسم
خیلی ممنون سردار!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
باسلام
اولا که اکثر جونا بخاطر سربازی و به تبع اون نداشتن شغل مناسب ازدواج نمی کنند
دوما من خودم 21 سالگی ازدواج کردم الانم 23 سالمه بخاطر نرفتن سربازی هزار و1 مشکل خانوادگی واینا برام پیش اومد
انصافه که جونای مردم رو بخاطر نداشتن بودجه اذیت کنید
بعید میدونم مدیر محترم بذار پیاممو
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۳۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
این سربازی فقط آدم رو بدبخت میکنه
کی گفته حقوق حدود 65 تا 121 هزار تومان است،حقوق سرباز50000 تومان است،بعدش هم اخه این عدالته کسی که تا قبل از اینکه بیاد خدمت حدود1-2میلیون ماهانه پول دربیاره،؛؛بعد بیاد خدمت ماهی 50000تومان بگیره(من متاهل چه کنم).....حالا اینا به کنار 4یا6 یا10سال درسی که تو دانشگاه خوندی،اون همه خونه دل خوردی و زحمت کشیدی رو هم باید تو 24ماه فراموش کنی...جایی که خیلی بین تو و یه سرباز بیسواد فرقی نیست+++باور کنید وجود خیلی از این پادگان ها الکیه و اصلاً لزومی ندارن(با یه ادغام ساده میشه پادگان ها رو 3تا یکی کرد) یا با4تا دوربین کنترلشون کرد....
Iran (Islamic Republic of)
hossein
۲۱:۲۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
تو المان اصلا سربازی نیست
Iran (Islamic Republic of)
مه سا
۲۰:۵۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
غر نزنید ! سربازی پسرو مرررررررررد میکنه :)))
Iran (Islamic Republic of)
سیا
۱۵:۱۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
اره جون خودت
Singapore
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
من دارای مدرک کاردانیم و دانشجوی کارشناسی اگه پایان خدمت داشتم الان میتونستم کار کنم و ازدواج کنم
Singapore
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
واقعا متاسفم با این افکار و قوانین .دوسال از عمرمونو به بیهوده ترین شکل ممکن باید بگذرونیم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۰:۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
واقعا متاسفم که یک سردار دهه 60 رو با الان مقایسه میکنه الان چند تا لیسانس و فوق داریم سال 60 چند تا سردار .یه جوون تا 25 سالگی درس بخونه 2 سال خدمت کنه با این بازار کار کی بره سر کار کی ازدواج کنه با این توقعات واقعا متاسفم.یا شما سردار چه تسهیلاتی برای سربازای متاهل دارین؟
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۲۰:۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
خوبه باید 3 سالش کرد یکم آموزشم جدیدتر و تکمیل تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۲۰:۰۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
اخه اگه کمی انصاف داشته باشیم میتوان متوجه شد که با حقوق 65هزار تومانی نمی توان ازدواج کرد.اصلا کفاف کرایه رفت و برگشت را نمیدهد که باید پدر کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
آقای محترم کسی که دیپلم میگیره سریع نمیره ازدواج کنه که متوسط سن ازدواج از 21 بیشتره..میره 4سال دانشگاه میاد بعد میره سربازی میشه 26-27 سالش.تازه کار میکنه میشه30سالش
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۴۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
من خودم سرباز بودم اخر برج 12 نون نداشتیم بخوریم محیط پادگان ها اصلا خوب نیست سرباز مواجب و اب غذا میخواد و تو پادگانها 24ماه بلا استفادس وبیکاری و زور شنیدن رو یاد میگیره و بعد از سربازی بعنوان یک عقده ای تحویل جامعه قرار میگیره مخالف سربازی نیستم ولی باید اصلاح بشه
Kazakhstan
احسان
۱۹:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ما جوانان خواهان سربازی با 24 ماه خدمت یا بالاتر هستیم وهیچ مشکلی هم نداریم.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
باسلام
من متولد 69 هستم یک سال پشت کنکور بودم و 4 سال دانشگاه خوندم تا لیسانسم رو گرفتم با این قانون جدید سربازی زمانی که سربازیم تموم میشه فقط چند ماه مونده که 27 ساله بشم
بعد انتظار دارید جوون های مثل من بدون سرمایه و بدون هیچ فنی(چون دانشگاه ها هیچی بهت یاد نمیدن) و با این اوضاع کاری در این سن ازدواج کنند
من و دوستان من تا 5 سال بعد از خدمت هم بهش فکر نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
جای اینکه بشینید حساب کنید هرسال چندتا جوون به خاطر هزاران مشکل نمیتونن ازدواج کنن (که سربازی هم یکی از اوناس) و به هزاران بی راهه کشیده میشن و بیچاره میشن و باید به کم کردن این مشکلات فکر کنید دارید مشکلات جوونارو بیشتر میکنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۰۸:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۲
احسنت مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد آقاجانی
۱۸:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
آقا این چه وضعشه؟؟؟؟ چرا جوانان ما باید جواب کمبود نیروی انسانی را بدهند .... واقعا انصاف در این موضوع رعایت می شود ؟؟؟؟؟؟ چرا کاری نمی کنید که جمعیت افزایش یابد .... جواب کمبود جمعیت را ما باید بدهیم؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۲۲:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
قبوله حرفت
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۰۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
کمبود نیروی انسانی چیه بابا می برن پادگان اگه میبردند توی ارگان دولتی باز خوب بود یک سابقه ای هم بدست میاوردند اما کی به این فکر هاست !!
حالا هی بگند جمعیت داره پیر می شه خوب وقتی این طفلکها باید بعد از تحصیل برن سرباز اونم دوسال خوب سنشون میشه بالای 26-27 سال تا طرف بعد از سربازی بیاد دنبال کار بگرده و سرمایه جور کنه دیگه شده 30 سال حالا تا بخواد ازدواج تشکلیل خانواده بده تا بجنبه می بینه وقت تمام شده و باید بره سفر آخرت !!
بعد هی بگند خانواده ها سخت نگیرند اونا سخت نگیرند مسئولان سخت می گیرند. بله !!!
Iran (Islamic Republic of)
جوون های بدبخت
۱۸:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
چطور میگید سربازی باعپ افزایش سن ازدواج نشده
من برج 10 دارم میرم سربازی بیشتر دوستان من الان بخاطر مانعی به نام سربازی میگن تا 7 سال دیگه هم به ازدواج فکر نمیکنیم چون بعد از دانشگاه 2 سال میریم سربازی که در حقیقت 2 سال به عقب برمیگردیم
بعدش تازه با بعد سربازی خودمون رو جمع کنیم
شما اگه نیرو ندارید به این جوون ها چیکار دارید که واقعا استعداد ها درخشانی رو شماها در همین 2 سال می سوزونیسد
بعد میام میشینیم میگیم چرا جوون های ما از مملکت میرن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
شانس مارو نگاه کنید اصلا میخوانم با فوق لیسانس ایشالله میام خدمت مگه اونایی که دارن خدمت میکنن و خدمت کردن خونشون از ما رنگینتره که حالا ما باید تاوانشو پس بدیم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۸:۴۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
الان موالید کمه قبلا تو زمون ما که موالید زیاد بوده ؟؟ من 19 سالگی تاره پیش دانشگاهی خوندم تو 24 سالگی میرم خدمت 26 حدمتم تموم میشه کی کار پیدا کنم ؟؟کی ازدواج بکنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
lمهدي
۱۸:۴۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
باسلام ميخواستم بگم اگه ميشه براي متاهل ها يك فكري بكنيد واقعا براي جوانهاي متاهل خيلي سخته من يكي از اينها هستم كه خيلي فشار روم اومده و نميدونم حالا چه كار كنم.
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۱۸:۳۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
من از سال82 تا84 در نیروی زمینی ارتش خدمت کرده ام و اگر باز هم نیاز باشد حتی تا آخرین روز عمرم به وطنم خدمت می کنم چون عاشق وطنم هستم واین افتخاری است بزرگ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
سردار گرامی:
من 24 سال سن و لیسانس و سال آخر خدمت سربازمعلمی (امریه) هستم و حقوقم ماهیانه 180 هزار تومانه که هزینه رفت و آمد خدمتم هم نمیشه، از طرفی برادر بزرگم 27 سالشه و دانشجوی ارشده، خدمتم نرفته! حالا چطور وقتی بودجه نیست و... انتظار دارید جوانانی مثل من سن ازدواجشون بالا نره و این همه مشکل برای کشورمون بوجود بیاد؟؟؟
خواهشاً جوابگو باشید...
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۸:۱۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
جناب سردار:بنده بزرگترین مشکلم برای(ازدواج) همین سربازیه هست که میفرمایید
خداوندا کمکمان کن
United States of America
هادي
۱۸:۰۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
من خودم سربازم و هيچكي رو نديدم باميل خودش سربازي بره سردار جان اﮔه نريم كه نميشه تو اين كشور زندﮔي كرد نه سند به نامت ميخوره نه شناسنامه به بچت ميدن نه جايي استخدامت ميكنن و نه جواز كسب و نه ﮔواهينامه و نه هيچ_تازه يارانه رو هم قطع ميكن _حقوق سربازي هم كه ماشالا 2جفت جوراب و يه زيرشلواري باهاش خريدم تموم شد رفت
Hong Kong
zarrin
۱۸:۰۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
خوب اگه مدت سربازی زیاد بشه اونوقت فرد دیرتر ازدواج میکنه،دیرتر صاحب شغل میشه و اختلاف سن پدر با فرزندش بیشتر می شود که این اصلا خوب نیست.
این کار به جز لطمه زدن به ما جوانان و افزایش فساد در جامعه هیچ سودی ندارد.
شما اگر مدت سربازی را کمتر کنید آنوقت فرد زودتر صاحب شغل می شود ، زودتر ازدواج می کند و چون امکانات رفاهی که به دلیل به دست آوردن زودتر شغل بیشتر شده باعث می شود تعداد فرزندانش بیشتر باشد و اینگونه سیر نزولی جمعیت متوقف خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
نواب کریمی
۱۷:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ما جان میدهیم برای یک سر سوزن خاک وطن
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۵:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
با سلام من خودم به خاطر سربازی تا حالا ازدواج نکردم خودم هم لیسانس دارم و اخرای خدمت سربازیم هستش. اینم نمونه بارز اقای سردار
Iran (Islamic Republic of)
محمد249
۱۸:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
برای ورود به زندگی مشترک زیاد جوش نزن برادر، یه چیزیه سخت تر از سربازی، خصوصا تو این دوره زمونه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
کسی به شما زن نمیده چرا تقصیر رو گردن دیگران میندازی
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۲۲:۰۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
حرفت کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
هیچ جای دنیا سربازی این طور نیست
جوونا چه گناهی کردن اخه
بودجه ندارید به ما چه !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
(سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است.)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
تعداد زیادی از انجام خدمت وظیفه فراری هستند بجای انتخاب ساده ترین راه جبران کمبود به دنبال اجرای عدالت در جهت به خدمت گیری تمام مشمولین شوید.
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۴:۳۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
پس وضعیت تحصیل کرده ها چی میشه همه که الان دارن تو دانشگاهها تحصیل می کنن
یعنی اونا اگه 24 ماه برن خدمت اتفاقی نمی افته
Iran (Islamic Republic of)
shahryar zare
۱۴:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
با عرض سلام.تکلیف افراد تحصیل کرده این وسط چی میشه؟قانون برای اونا تغییر نکرده؟معافیت به وسیله انجمن نخبگان چگونه هست؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ما هفت برادریم که شش نفرشان خدمت کرده اند و من که برادر کوچکم امسال سرباز میشم . واقعا به خانواده ما ظلم می شه کسی نیست که کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
با سلام دست اندر کاران محترم جذب مشمولین همانند سالهای گذشته دنبال سربازانی که خود رابمنظور خدمت معرفی نمی کنند تحت تعقیب قرار دهند و به درب منازل انها بروند و دستگیر کنند که شاید بتوان حقی از مابقی سربازان تضعييع نگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
خدمت سربازی باید 50 سال بشه
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۳:۳۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ولمون کنید بابا چقدر خدمت بریم بجای اینکه زمینه ازدواج جوونا رو فراهم کنید دارید مدت رو طولانی تر میکنید...
شاید دلتون به حال ما جوونا سوخت و منتشر کنید!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۲۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ماهی یک میلیون درآمدمه توزندگیم موندم اجاره خونه بدم یا خرجی زن و بچمو. حالا میگن بیا برو خدمت با ماهی 70 هشتاد تومن .بچمم با هوا و نیتروژن بزرگ میشه دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
آخرش چی؟؟؟تا کجا میخواهید سربازی رو اضافه کنید؟؟تا چندماه؟؟چند سال؟؟آخرش چی؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
hosein
۱۲:۵۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
من بچه ی ششم خانواده هستم و دو برادرم قبلا سربازی رفتن و دیگه پدرم قابلیت کار کردن نداره و از لحاظ مالی بسیار ضعیف هستیم ومن مجبورم برای تامین وضعییت مالی خانواده برم کار کنم ولی اگه بخوام برم سربازی نمی تونم پدرم خیلی زحمت ما را کشیده اما دیگه از کار افتاده شده و مثل منم خیلی خیلی زیادن چون خانواده دیگه پر جمعیت شده و این قانون......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ما همین طورشl با ای مدت مشکل داریم تازه میخان زیادش کنن چقدر به فکره جوونان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار