قم/ آیت الله علوی گرگانی:

مداحان خود را به سلاح تقوا و اخلاص مجهز کنند

آیت الله علوی گرگانی گفت: مداحان و سخنرانان همیشه خود را به سلاح تقوا مجهز کنند چرا که اگر اخلاص در سخنان و اشعار و مداحی‌ها سبب به دل نشستن بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، در پنجمین همایش تجلیل از پیرغلامان اهل بیت که عصر ديروز در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد از آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی به عنوان یکی از خادمان اهل بیت(ع) تجلیل به عمل آمد.

این مرجع تقلید در پیامی به این همایش اظهار کرد: اینک که پنجمین همایش تجلیل از پیرغلامان به همت والای مجمع حضرت محسن(ع) نخستین شهید ولایت برگزار می‌شود، بر خود لازم می‌دانم از حسن انتخاب شما عزیزان در شعار این همایش که همان «انی احب الصلاه» است تشکر کنم چرا که حقیقت شهادت امام حسین (ع) نماز همراه با ولایت بوده است.

وی بیان کرد: اهمیت نماز آنجایی نمایان می‌شود که امام حسین(ع) در اوج جهاد و جنگ به یاد نماز افتاده و آماده انجام فریضه نماز شده و حاضر شدند که چند تن از یاران خوب خود را برای اقامه نماز فدا کرده و به شهادت برسند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی در این پیام یادآور شد: اما آنچه که باید به شما عزیزان اعم از مداحان و سخنرانان به عنوان متولیان مجالس اهل بیت(ع) به خصوص حضرت سید الشهدا(ع) توصیه کنم چند نکته است.

وی ادامه داد: اولا مجالس را از نظر معرفتی پربارتر کرده و بیشتر از اشعار حماسی و معرفتی استفاده کنید، از سبک‌های سبک و سخیف جدا بپرهیزید، مستمعین را طوری ترغیب کنید که هیچگاه راضی نباشند مجلس بدون جلسه وعظ و سخنرانی و تبیین معارف اهل بیت(ع) تشکیل شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر این کار رایج شود بدانید دشمن به هدف خود رسیده است اگر مجالس فقط مجاس عزاداری و سینه زنی بدون تبیین معارف باشد، کم کم جوانان را از معرفت تهی کرده و به مرور همان مجالس عزاداری را هم از شما خواهند گرفت.

آیت‌الله علوی‌گرگانی یادآور شد: ثانیا در مدایح و و مراثی و سخنرانی ها از کلماتی استفاده کنید که از آن سو استفاده نشود؛ ثالثا توصیه می‌شود که مداحان و سخنرانان همیشه خود را به سلاح تقوا و اخلاص مجهز کنند چرا که اگر تقوا و اخلاص در سخنان و اشعا ر و مداحی‌ها باشد بهتر در دل می‌نشینید و موثر خواهد بود و ابلاغ رسالت به نحو بهتری انجام می‌پذیرد.

وی بیان داشت: در پایان برای تجلیل از پیرغلامان و نوغلامان و سخنرانان و مداحان همان کلامی را عرض می کنم که امام صادق(ع) فرمودند «ای اباهارون به گونه‌ای بخوان که در مجالس خود می‌خوانید یعنی با صوت حزین بخوانید، چون هر کسی یک شعر برای امام حسین بخواند و گریه کند و بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود. ان‌شاءالله خداوند از همه عزیزانی که این مجالس باشکوه را ترتیب داده‌اند و به احسن وجه قبول کرده و ذخیره آخرت آنها قرار دهد./س


برچسب ها: قم ، مداح ، سلاح ، تقوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۸ ۱۲ دی ۱۳۹۲
خیلی عالیست