در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

رویوران: حضور یک میلیون و 200 هزار جنگ‌زده سوری در لبنان/ سید افقهی: ژنو 2 نتیجه اثرگذار و علاج‌مندی نخواهد داشت + فیلم

ریشه تلاش جناح غربی- عربی برای بی‌ثباتی در لبنان شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین رویوران و سید هادی سیدافقهی کارشناسان ارشد امور غرب آسیا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، چرایی ریشه تلاش جناح غربی – عربی برای بی‌ثباتی در لبنان شب گذشته (30 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین رویوران و سید هادی سید افقهی کارشناسان ارشد امور غرب آسیا مورد بررسی قرار گرفت.
 
رویوران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا زمانی که در لبنان ثبات حاکم می‌شود این مسئله به سرعت به سایر کشورهای منطقه غرب آسیا تزریق می‌شود گفت: لبنان حرارت سنج منطقه است به طوری که اگر حرارت در لبنان بالا برود می‌تواند خود را به خوبی نشان دهد و اگر حرارت پایین بیاید آشتی و توافقی در منطقه ایجاد خواهد شد.  
 
وی با اشاره به این که لبنان کشوری کوچک است افزود: مساحت لبنان 10 هزار و 452 کیلومتر مربع است به گونه‌ای که جمعیت آن نزدیک به 17، 18 میلیون به حساب می‌آید.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که 4 میلیون در داخل و حدود 14 میلیون دیگر در خارج به سرمی‌برند خاطر نشان ساخت: این کشور به دلیل حضور مهاجران در خارج و هم چنین به دلیل این که اساسا از 18 اقلیت تشکیل شده بزرگترین اقلیت‌ها را شامل شیعه، سنی و مسیحیان مارونی را در بر دارد.   
 
رویوران با بیان این که در این کشور 15 مذهب دیگر نیز که شامل اسلام و مسیح نیز است حضور دارند اظهار داشت: لبنان کشوری است که در آن اکثریت وجود ندارد. 

وی با اشاره به این که بزرگترین اقلیت لبنان شیعه است ادامه داد: شیعه 37 درصد از مجموع جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد بنابراین ناهمگونی ساختار اجتماعی، جمعیتی و مذهبی لبنان موجب شده تا هم پیمان‌های بخش‌های مختلف لبنان با کشورهای مختلف پدید آید.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که حزب الله متحد ایران است گفت: مسیحیان متحد دولت استعمارگر قبلی لبنان یعنی فرانسه هستند به طوری که مسیحیان از فرانسه به عنوان مادر مهربان یاد می‌کنند.  
 
رویوران با اشاره به این که سنی‌ها در این کشور با عربستان هم پیمان شده‌اند خاطرنشان ساخت: این ارتباطات سبب بروز تنش‌های منطقه‌ای در لبنان شده است به طوری که اختلاف نظرهایی که در حوزه سوریه وجود دارد متاسفانه کاملا در لبنان خود را نشان می‌دهد.  
 
وی با بیان این که ناامنی‌هایی که در لبنان به وجود آمده نتیجه طبیعی سرریز شدن بحران سوریه است افزود: در لبنان نزدیک به 1 میلیون و 200 هزار نفر جنگ زده سوری وجود دارد به گونه‌ای که از خاک لبنان مخالفان سوریه استفاده‌های لازم را می‌برند.  
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که ارتش لبنان ارتشی محدود است که توان برقراری امنیت را در این کشور بدون توافق سیاسی گروه‌های اصلی را ندارد گفت: اگر گروه‌های اصلی یعنی ائتلاف 8 مارس و 14 مارس با هم ائتلاف کنند ارتش توان برقراری امنیت را خواهد داشت زیرا می‌تواند از یک پشتوانه سیاسی خوبی برخوردار شود.
 
رو‌یوران خاطر نشان ساخت: زمانی که تقابل به هر دلیلی در ارتباط با موضوع سوریه به وجود آید دیگر ارتش توان تامین امنیت را در این کشور نخواهد داشت.  
 
وی با اشاره به این که دو منطقه موجود در طرابلس از ابتدای بحران سوریه تاکنون با یکدیگر درگیر هستند اظهار داشت: متاسفانه ارتش موفق به پایان دادن این درگیری نشده است و هر از چندگاهی هر اتفاقی که در سوریه می‌افتد در شهر طرابلس انعکاس پیدا می‌کند.  
 
*شرایط سیاسی و جغرافیایی سبب ناامنی لبنان شده است

کارشناس ارشد غرب آسیا اضافه کرد: شرایط جغرافیایی، سیاسی، تداخل جمعیتی متاسفانه لبنان را درگیر ناامنی و بحران تازه‌ای کرده است که عمدتا از خارج از مرزها وارد این کشور شده است.
 
*لبنان دچار شکاف‌های مذهبی شده است

رویوران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه واژگان 14 مارس و 8 مارس در ادبیات لبنان چه تعریفی دارند افزود: لبنان دچار شکاف‌های مذهبی و قومی شده است به طوری که جریان مقاومت از کلیت لبنان دفاع می‌کند بنابراین این جریان به دنبال ایجاد فرآیند ملت سازی یعنی وفاداری ملی به جای وفاداری طایفه‌ای است.

*حزب الله به دنبال آزادسازی وفاداری‌های کلان است 

وی با اشاره به این که حزب الله در حرکت سیاسی خود نه تنها زمین را آزاد می‌کند بلکه به دنبال آزادسازی فکری جامعه از وفاداری‌های خرد به وفاداری‌های کلان است خاطر نشان ساخت: اسرائیل، حریری را ترور کرد و این مسئله را به حزب الله و سوریه نسبت داد به طوری که بعضی‌ها گارد طایفه‌ای گرفتند یعنی در مقابل جریان ملی آن‌ها به سمت طایفه‌گری پیش رفتند و آن را برای حفظ وضع موجود مبنا قرار دادند.  
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با بیان این که حزب الله به دنبال تغییر وضع موجود است گفت: جنگ سال 2006 در زمان تقابل 8 مارس و 14 مارس رخ داد.
 
رویوران با بیان این که زمانی که دشمن به یک کشوری حمله می‌کند مردم آن کشور از اقصی نقاط کشورهای مختلف در جبهه نبرد حضور می‌یابند ادامه داد: متاسفانه در لبنان حزب الله به تنهایی جنگید و بقیه کاری نکردند.  
 
*حزب الله جریان 8 مارس است 

وی با اشاره به این که نخست وزیر لبنان از جریان 14 مارس بود افزود: حزب الله متعلق به جریان 8 مارس است به گونه‌ای که جریان 14 مارس حزب الله را مسئول جنگ می‌داند.  
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که در مقابل پیشرفت جنگ الکترونیک حزب الله ساده سازی را بهترین سلاح در مقابله با دشمن می‌داند گفت: مقاومت تمام هسته‌های ارتباط را سیمی کرد یعنی دیگر ارتباط به صورت بی‌سیمی برقرار نمی‌شد تا جنگ الکترونیک و جنگ پارازیت تاثیرداشته باشد بنابراین با این موضوع تمام سلاح‌هایی که در اختیار دشمن بود خنثی شد.  
 
رویوران با اشاره به این که با حوادث سوریه دوگانگی‌های موجود در لبنان تشدید یافت خاطر نشان ساخت: حزب الله به سوریه این گونه نگاه می‌کند که در این کشور توطئه‌ای رخ داده است تا مقاومت از بین برود.
 
وی با تاکید براینکه عمق استراتژیک مقاومت اسلامی سوریه است اظهار داشت: حزب الله نمی‌تواند بپذیرد که خودش را به دشمن تحمیل کند.  
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که 14 مارس برای سرنگونی رژیم حاکم در سوریه نیرو اعزام می‌کند گفت: در این جا تقابل سیاسی رخ داده است اما متاسفانه بعضی به دروغ آن را مذهبی قلمداد می‌کنند.
 
رویوران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه استقامت دولت سوریه چه تاثیری در آرای سیاسی خاورمیانه و غرب آسیا در آینده خواهد داشت گفت: در سوریه الگویی به اجرا گذاشته شده تا انقلاب با پول به وجود آید اما باید گفت که انقلاب با پول رخ نمی‌دهد.
 
وی با اشاره به این که انقلاب با باورهای اجتماعی و حرکت جهادگونه اجتماعی به وجود می‌آید خاطر نشان ساخت: کشورهای غربی و تروریست میلیاردها دلار را در سوریه هزینه کرده‌اند.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که 80 هزار تروریست خارجی از 38 کشور مختلف دنیا در سوریه حضور دارند گفت: عربستان و قطر با هزینه‌هایی که در این کشور کرده‌اند به دنبال سرنگونی نظام سوریه بودند.  
 
رویوران با بیان این که 1400 گروه در سوریه شکل گرفته است اظهار داشت: همه این گروه‌ها به نوعی حقوق بگیران عربستان سعودی هستند چون قطر خود را از حوادث سوریه جدا کرده است.  
 
وی با اشاره به این که ارتش سوریه همچنان در صحنه حضور دارد اظهار داشت: نهاد جدیدی از طرف مردم تحت عنوان جیش الدفاع وطنی شکل گرفته است.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که ارتش دفاع ملی نیروهای داوطلب را در برگرفته است گفت: این نیروها در کنار ارتش می‌جنگند به گونه‌ای که شاهد پیروزی‌های پی‌ در پی در سوریه هستیم.  
 
رویوران با اشاره به این که در یک طرف نیروها کاملا متمرکز شده است و در طرف دیگر نیروهای دیگر به صورت غیرمتمرکز قرار گرفته‌اند گفت: این عدم تمرکز این نیروها را در تقابل با یکدیگر قرار داده است به طوری که اکنون در منطقه هسکه کردها با داعش درگیرند و در منطقه‌ای دیگر عدله و حلب ارتش آزاد سوریه با جبهه النصره درگیر شده است.   
 
وی با اشاره به این که دولت سوریه به برتری نسبی دست پیدا کرده است تا بتواند تروریست‌ها را در جاهای مختلفی پاکسازی و از بین ببرد اظهار داشت: این پیروزی در داخل سوریه نقطه عطف است.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا افزود: غرب به خوبی درک کرده است که حضور نیروهای القاعده نه تنها برای سوریه بلکه برای کل جهان خطر بزرگ محسوب می‌شود.  
 
رویوران با اشاره به این که غرب و ترکیه خود را از حوادث سوریه عقب کشاندند افزود: عربستان به تنهایی از تروریست‌ها حمایت می‌کند.  
 
وی با اشاره به این که ژنو 2 قرار است با اجماع بین‌المللی 22 کشور تشکیل شود تا راه حل سیاسی را در مقابل راه حل براندازی که عربستان درصدد آن است قرار گیرد گفت: عربستان نمی‌تواند در برابر اراده جهان نیز قرار بگیرد. 

سیدهادی سیدافقهی کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا در ادامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چه اتفاقاتی سبب شد تا لبنان ۷۲ فرقه‌ای به یکباره در مقابل ارتش چهارم دنیا در میان سال‌های ۱۹۸۲ تا سال ۲۰۰۰ ایستاد، گفت: یکی از عوامل اصلی شکل گیری مقاومت اسلامی لبنان بود.  
 
این کارشناس ارشد با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها در سرزمین لبنان با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کردند افزود: به برکت انقلاب اسلامی و شعار اول انقلاب اسلامی ایران، فلسطین در بعد سیاست خارجی سرلوحه مسائل خارجی قرار گرفت، خاطرنشان ساخت: هم امام خمینی (ره) و هم مقام معظم رهبری مسئله فلسطین را بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام عنوان می‌کردند.  
 
وی با اشاره به اینکه مسئله فلسطین و حمایت از مقاومت لبنان در مقابله با رژیم صهیونیستی شکل گرفت، اظهار داشت: هسته اولیه حزب‌الله مقاومت و عمل بود، سپس به مقاومت اسلامی عمل و در ‌‌نهایت بنا به شرایط و اقتضائات این دو از یکدیگر جدا شدند و حزب الله لبنان به مرور زمان شکل گرفت.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه مقاومت اسلامی به مرور زمان رو به تکامل گرایش پیدا کرد، خاطرنشان ساخت: از سال ۱۹۸۲ که اولین نیروهایی که در مقابل با اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند مقاومت لبنان بود.  
 
سیدافقهی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران حمایت جدی را از گروه‌های فلسطینی به عمل آوردند افزود: جریان مقاومت روز به روز از حمایت مردم برخوردار می‌شود.  
 
وی با بیان اینکه در طی این مدت شاهد تخلفات عجیب و غریب در اوضاع داخلی لبنان بودیم ادامه داد: شاکله حکومت لبنان براساس طایفه‌گری شکل گرفته است، به طوری که رئیس جمهور حتما باید مسیحی مارونی باشد و نخست وزیر از برادران اهل سنت و در ‌‌نهایت رئیس پارلمان از شیعیان باید باشد.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه این موضوع سبب ایجاد حساسیت شده است خاطرنشان ساخت: هر طایفه و هر گروه مذهبی سعی می‌کند تا حداکثر منافع را به سمت طایفه خود بکشاند، بنابراین موضوع سبب بروز نفاق برعلیه انسجام و وحدت لبنان شده است.  
 
سیدافقهی با اشاره به اینکه تا به امروز متاسفانه این شکل طایفه‌ای علی رغم تمام تلاش‌هایی که از طرف شیعیان مخلص و همچنین از طرف اهل تسنن و مسیحیان به عمل آمده است، اما چرا روش حکومتی عوض نشده است گفت: باید در جهت رفع این حساسیت‌ها گام‌های اساسی برداشته شود.  
 
وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی جریان مقاومت به دور از هیاهوهای داخلی راه خود را به سمت رژیم صهیونیستی و به سمت لبنان باز کرده است گفت: مقاومت اسلامی در اوج پیروزی‌ها توانست برای اولین بار رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کند.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه بزرگ‌ترین پیروزی در سال ۲۰۰۶ برای اولین بار رژیم صهیونیستی تقاضای آتش بس کرد، خاطرنشان ساخت: در این پیروزی جریان ۱۴ مارس و گروه‌های وابسته به عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا جفاهای زیادی را به مقاومت اسلامی کردند.  
 
سیدافقهی با اشاره به اینکه این پیروزی برای همه ملت لبنان است خاطرنشان ساخت: جریان مقاومت در عین حال که مشغول نبرد با رژیم صهیونیستی بود خواهان تامین ارزش‌ها برای کل مردم لبنان است تا اجازه ندهد دشمن حزب الله و جریان مقاومت را از جامعه لبنان جدا کند.  
 
*** جریان مقاومت روز به روز در حال قوی شدن است
 
وی با بیان اینکه جریان مقاومت از سه محور ارتش، حمایت مردم و جریان اصلی مقاومت تشکیل شده است، اظهار داشت: این سه ضلع مقاومت مکمل یکدیگر هستند، به طوری که روز به روز جریان مقاومت را قوی‌تر می‌کنند.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه جریان ۱۴ مارس حزب الله را متهم کرده است که شما به سوریه رفته‌اید و سبب عدم تشکیل دولت شده‌اید گفت: سیدحسن نصرالله به صراحت از ضرورت سرپا ماندن دولت سوریه سخن می‌گوید.  
 
سیدافقهی با اشاره به گفته‌های سیدحسن نصرالله مبنی بر اینکه تمام موشک‌هایی که به سمت رژیم صهیونیستی شلیک شده است از انبارهای سوریه به دستور بشار اسد صورت گرفته است، افزود: سوریه امروزه از سوی بیش از ۲۰۰ هزار آدم‌های متوحش که نمی‌شود اسم آن‌ها را انسان گذاشت مورد هجوم قرار گرفته است.  
 
وی با بیان اینکه همه آدمخوار‌ها می‌گویند که بعد از سوریه نوبت به حزب الله لبنان می‌رسد افزود: جریان مقاومت به سلسله حلقه‌هایی متصل به هم که شامل ایران، سوریه، حزب الله و سازمان‌های جهادی است، وابسته شده است.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم که رژیم صهیونیستی نفس تازه‌ای را بکشد گفت: جریان ۱۴ مارس جزب‌الله لبنان را به عنوان جریان تکفیری شیعی آدمکش معرفی می‌کند، در حالیکه حزب الله با تکفیری‌هایی که از کشورهای دیگر آمده‌اند درگیر است.  
 
*** ژنو ۲ نتیجه اثرگذار علاجمندی نخواهد داشت
 
سیدافقهی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا احتمال شکل گیری ژنو ۲ در تاریخ تعیین شده وجود دارد، ادامه داد: احتمال برگزاری وجود دارد اما اینکه منتج به یک نتیجه اثرگذار و علاجمند شود مورد شک است.  
 
وی با بیان اینکه برنامه مشخص، معین و دستورالعمل تعیین شده‌ای برای ژنو ۲ وجود ندارد، گفت: آمریکا، روس‌ها و سایر کشورهای اروپایی در هراس هستند که اگر مشکل سوریه از طریق راه حل سیاسی حل شود، سرنوشت و کنترل تروریست‌ها به چه شکلی خواهد بود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: تلاش ، جناح ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار