آميخته شدن موادمخدر شيميايي و سنتي، نسل کشي جهاني را به دنبال دارد

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به افزايش کشت ترياک در افغانستان اظهار داشت:گسترش مواد پيش ساز در منطقه و تلفيق اين دو نسل کشي منطقه اي و جهاني را بدنبال دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سردار "علي مويدي" ظهر امروز در ديدار با مدير اداره ملي کميسيون مبارزه با مواد مخدر و کنترل پيش سازهاي کشور چين، گفت: تهديدات مشترکي کشورهاي منطقه را در برگرفته است که با انسجام و همدلي مي توان اين تهديدات را به فرصت تبديل کنيم . 

وي با اشاره به اينکه يکي از تهديدات منطقه کشت و توليد مواد مخدر سنتي در افغانستان است، افزود:   چين و ايران مرز مشترک با اين کشور دارند اما متاسفانه افزايش مواد مخدر در افغانستان اين تهديد را براي دوکشور چندان کرده است. 

وي با اشاره به وجود کشورهاي فرا منطقه اي و غربي در کشور افغانستان گفت: وجود اين کشورها نه تنها باعث کاهش مواد مخدر نشده بلکه هر روز شاهد افزايش چشمگير آن هستيم .
 
رئيس پليس مواد مخدر ناجا تاکيد کرد: کشورهاي منطقه بايد با همکاري مشترک همدلي و همفکري جوامع خود را از اين تهديد مصون دارند و معتقديم کشورهاي فرا منطقه اي به صورت هدفمند و با برنامه، افزايش کشت مواد مخدر را در افغانستان دنبال مي کنند . 

مويدي ياد آور شد: شب گذشته تصويري در تلويزيون مشاهده کردم مبني بر اينکه آمريکا طي سالهاي گذشته ميلياردها دلار از کشت و توليد مواد مخدر در افغانستان سود برده است . 

اين مقام ارشد انتظامي تاکيد کرد : تبديل مواد سنتي به مواد مخدر پر خطر در افغانستان، تهديدي براي کشورهاي منطقه است لذا توقع ما از کشورهاي صاحب تکنولوژي اين است که باعث افزايش و پيچيدگي مواد مخدر در دنيا نشوند؛ کشورهاي منطقه بايد موضوع مواد پيش ساز را به صورت هوشمندانه و با تدبير از مافياي مواد مخدر بگيرند. 

وي ادامه داد: در زماني نه چندان دور تنها توليد مواد مخدر سنتي تهديد بود اما امروز مواد مخدر صنعتي اين تهديد را دو چندان کرده است . 

به گفته رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، متاسفانه امروز تکنولوژي به کمک اين تهديد آمده و از طريق توليد مواد پيش ساز، خطر افزايش مواد مخدر صنعتي را براي بشريت به ارمغان آورده است . 

وي تصريح کرد: اگر تکنولوژي را در موضوع مواد مخدر صنعتي کنترل نکنيم به شيوع اين مواد کمک کرده ايم . 

اين مقام ارشد انتظامي افزود : هر چند حضور آمريکا در افغانستان عامل افزايش ماده مخدر ترياک است اما اگر کشورهاي صاحب تکنولوژي ، قابليت هاي خود را کنترل نکنند به افزايش توليد مواد مخدردر اين کشور کمک کرده اند . 

مويدي با تاکيد بر اينکه کشورهاي منطقه بايد تلاش کنند تا اين تهديد را به حداقل برسانند، افزود : جمهوري اسلامي ايران با کشور چين نهايت همکاري را در اين زمينه خواهد داشت چرا که مافيا دشمن مشترک ما هست که با هدايت دشمنان در منطقه به فعاليت مي پردازد؛ اميدوارم با يک تدبير هماهنگ بتوانيم فرصت ها را از مافياي و کساني که پشت صحنه قاچاق مواد مخدر هستند، بگيريم . 

سردار مويدي ياد آور شد : جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري که در خط مقدم مبارزه قرار گرفته ، از تجارب خوبي در اين زمينه برخوردار است و آمادگي داريم  در خصوص مواد مخدر سنتي و صنعتي و کنترل پيش سازها تجربه هاي خود را در اختيار کشور چين قرار دهيم . 

مويدي گفت : ما نه تنها نگران افزايش کشت ترياک در افغانستان هستيم بلکه توسعه و گسترش مواد پيش ساز در منطقه و تلفيق اين دو، کشورهاي جهان را با مشکل اساسي مواجه مي کند.
 
رييس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا در پايان ياد آور شد: عدم کنترل مواد مخدر شيميايي وآميخته شدن آن با مواد سنتي مي تواند نسل کشي منطقه اي و جهاني  را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار