چگونه از استرس شب امتحان پيشگيري کنيم

فصل امتحانات، سرآغاز و اوج استرس براي دانش‌آموزان است.

هاشم شيدايي کارشناس ارشد مشاوره و تغذيه درباره عوامل استرس‌زا در شب قبل از امتحان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: يکي از شايعه‌ترين اختلالات اضطرابي دانش‌آموزان اضطراب امتحان است، اضطراب امتحان نوعي خوداشتغالي ذهني است که عواملي چون کم‌انگاري و ترديد درمورد توانايي‌هاي فرد را به همواره دارد و اغلب باعث ارزيابي منفي و تمرکز نداشتن حواس و واکنشهاي جسماني نامطلوب مي‌شود.
 
اين کارشنان با بيان اينکه عوامل استرس‌زا در شب قبل از امتحان ناشي از عوامل شخصيتي، خانوادگي و آموزشگاهي است، افزود: عوامل شخصيتي شامل اضطراب عمومي، عزت نفس پايين، نبود اعتماد به نفس، کم بودن انگيزه، عوامل خانوادگي شامل انتظار بيش از حد خانواده از فرزند، محيط تنش‌زا در خانه، مقايسه کردن فرزند با فرزندان ديگر و يا ديگران برحسب توانايي فردي، عوامل آموزشگاهي مانند: محيط مدرسه فضاي نامناسب براي برگزاري امتحانات انتظار نابه جاي معلم از دانش‌آموز و غيره مي‌باشد.
 
وي همچنين ادامه داد: بالا رفتن پايه تحصيلي اضطراب امتحان افزايش مي‌يابد، تحقيقات حاکي از آن است که اضطراب از سن 10 يا 11 سالگي شروع و ثابت مي‌گردد و تا بزرگسالي ادامه پيدا مي‌کند و استرس قبل از امتحان در دختران بيشتر از پسران شايعه است.
 
شيدايي در ادامه در خصوص علائم اضطراب دانش‌آموزان گفت: عصبي بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگي سرگيجه تپش قلب و بي‌حالي و تنگي نفس، تعريق، لرزش دستان و بي‌خوابي و دلهره از جمله عوامل نشان دهنده اضطراب هستند.
 
شيدايي با بيان اينکه مقاومت افراد در برابر اضطراب متغير است، خاطرنشان کرد: رژيم غذايي، حمايت والدين، ورزش منظم، افزايش اعتماد به نفس، گوش دادن به موسيقي ملايم و حمايت اجتماعي و تن‌آرامي مي‌تواند بر کاهش استرس کمک کند البته در اين ميان نبايد از نقش اسامي و حمايتي خانواده‌ها در کاهش استرس نيز غافل بود.
 
اين کارشناس همچنين در ادامه تصريح کرد: در مدرسه معلمان مي بايست قبل از شروع امتحانات پاياني اقدام به برگزاري امتحانات دوره‌اي کنند تا دانش‌آموزان با نمونه سوالها آشنا شوند.
 
وي همچنين افزود: برنامه امتحاني طوري تنظيم شود که براي درسهاي سخت فرصت مطالعه بيشتري باشد برنامه امتحاني چند هفته قبل از شروع امتحانات به دانش‌آموزان داده شود، در جلسه امتحانات و مدرسه از عوامل محيطي که باعث استرس در دانش‌آموزان مي‌شود بايد پرهيز کرد.
 
شيدايي تغذيه مناسب را در کاهش استرس دانش‌آموزان موثر دانست و گفت: تغذيه مناسب در رشد فکري دانش‌آموزان بسيار مفيد است و يکي از عوامل مهم کاهش استرس در دانش‌آموزان استفاده از يک رژيم غذايي مناسب است.

وي اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد از خوردن خوراکي‌هاي محرک و تند و همچنين مصرف نوشابه‌هاي گازدار، سوسيس، کالباس، چيپس، پفک و غذاهاي چرب و شيرين و نوشيدني‌هاي کافئين‌دار مثل چاي و قهوه که باعث تحريک عصبي مي‌شود بپرهيزد و در عوض دانش‌آموزان در روز پنج بار ميوه و سبزيجات، حبوبات، غلات و مغزهاي خوراکي سيب‌زميني، لبنيات، گوشت ماهي و تخم‌مرغ و آب را جايگزين خوردني‌هاي مضر کنند و همچنين شب قبل از امتحان خوردن يک ليوان شير و عسل هم باعث آرامش مي‌گردد و هم به کاهش استرس نيز کمک مي‌کند.

انتهاي پيام/  
 

برچسب ها: استرس ، مدرسه ، امتحان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار