آیا شما هم به این سرگرمی معتاد هستید؟

بازی "کندی کراش ساگا" که یک دوز بازی کامپیوتری است در سال ۲۰۱۳ پر درآمدترین اپلیکشن روی آی فون و آی پد بوده است. اما این بازی ظاهری آن جدول هایی از آبنبات های رنگی است، چگونه توانسته است میلیون‌ها کاربر را مجذوب خود کند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از شما نیوز، در هر نقطه ای از جهان، از نیویورک و لندن گرفته تا توکیو و سئول و حتی ایران خودمان، کافی است به مسافران مترو و یا سرنشینان اتوبوس های شهری دقت کنید، می بینید که تعداد زیادی از آنها در موبایل و یا آی پد و تبلت خود غرق شده و مشغول بازی با آبنبات های رنگی کندی کراش ساگا هستند.

این بازی روی شبکه اجتماعی فیس بوک بسیار محبوب است و این وب سایت برای مشترکانی که به اعتراف خود به این بازی معتاد شده اند گروههای کمک و مشاوره راه اندازی کرده است.

طبق بررسی و آمارهای "اپ دیتا" موسسه ای که میزان کاربری و فروش اپ ها را بررسی می کند، این بازی روزانه حدود یک میلیون دلار درآمد داشته است . این بازی از جمله اپ هایی است که به صورت رایگان می توان آن را پیاده کرد ولی بعد از طریق مجذوب کردن تعداد زیادی از کاربران که می خواهند سطوح پیچیده تر این بازی را در اختیار داشته باشند درآمد فراوانی کسب می کند.

فروش اپلیکشین مراحل بالاتر و پیچیده این بازی مورد انتقاد قرار گرفته است ولی شرکت بریتانیایی کینگ که تولید کننده آن است در پاسخ به انتقادها می گوید بیش از نیمی از افرادی که به بالاترین مرحله از این بازی رسیده اند هیچ پولی پرداخت نکرده اند.

درآمد سرشار حاصل از فروش اپ های این بازی باعث شده که از هم اکنون بسیاری از کارشناسان پیش بینی کنند که تولید کننده آن یعنی شرکت بریتانیایی کینگ، به زودی وارد بازار بورس شده و سهام خود را به فروش خواهد گذاشت.

شرکت کینگ از تغییر الگو و ذائقه کاربران برای بازیهای ویدئویی بهره جسته است. در گذشته بخش عمده کسانی که از بازیهای ویدئویی استفاده می کردند معمولا مردان جوانی بودند که در منزل و با استفاده از دستگاه های بازی کامپیوتری خود را سرگرم می کردند. گسترش استفاده از موبایل های هوشمند و تبلت این وضعیت را تغییر داده به طوری که اکنون بیشترین گروهی که از بازی کندی کراش ساگا استفاده می کند زنان ۲۵ تا ۴۵ ساله هستند.

برخی به خاطر علاقه شدید خود به این بازی ساعت درونی تلفن موبایل خود را تغییر می دهند تا بتوانند دقایق بیشتری را بدون وقفه به این بازی ادامه دهند. برای بسیاری از علاقمندان، این بازی به مهمترین استفاده آنها از تلفن موبایل و تبلت بدل شده و فقط در مواردی که زمان محدود آنها برای بازی به پایان می رسد به سراغ استفاده های دیگر مثلا مطالعه کتاب و اخبار می روند.

آمارها نشان می دهد که در بریتانیا از هر ده نفری که از بازی های کامپیوتری استفاده می کنند شش نفر معمولا صبح ها درساعات رفتن به سر کار خود به بازی مشغول می شوند و در زمان بازگشت از کار بین ساعت ۶ تا ۹ بعد از ظهر نیز به این بازی ادامه می دهند. بسیاری از آنها معترفند که وقت زیادی را صرف این بازی می کنند ولی در عین حال می گویند که این بازی برای کاستن از فشار عصبی و فکری ناشی از کار و تحصیل وسیله خیلی خوبی است.

طبق آمارهای شرکت کینگ تولید کننده و ارائه دهنده این اپ ، بسیاری از کاربران در طول روز و در ساعات مختلف ممکن است دقایقی به این بازی روی بیاورند و این باعث می شود که آنها بتوانند به مرور به مراحل عالی و پیچیده تر بازی برسند. شرکت کینگ تاکنون این بازی را در ۵۰۰ سطح گوناگون عرضه کرده است و تعدادی از کاربران همزمان با عرضه آن تمام این مراحل را طی می کنند.

بازیکنان می توانند در هر چند دقیقه ای که وقت اضافی دارند یک بازی را شروع کرده و بعدا آن را ادامه دهند. آنها می توانند از طریق کامپیوتر، تلفن موبایل و یا تبلت های خود و تقریبا در هر مکانی که هستند وارد صحنه بازی شوند. شرکت کینگ معتقد است که این انعطاف در روش دسترسی و سادگی شروع و یا قطع هر قسمت از بازی یکی از دلایل اصلی موفقیت آن است.

کندی کرایش ساگا اولین بازی ویدئویی با این مشخصات نیست و قبلا هم بازی‌های دیگری با همین روش به بازار ارائه شده بود. موفقیت این بازی در حقیقت مدیون محبوبیت بازیهایی نظیر "تتریز" و یا "بابل بابل" است که در سالهای دهه ۱۹۸۰ بسیار پر طرفدار بودند.

سباستین کنوتسون، مدیرعامل و از موسسان شرکت کینگ می گوید که در زمان طراحی این بازی که قرار بود فقط در وب سایت خود این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد، کسی حدس نمی زد که یک زمانی تا این حد محبوب شود.

سباستین کنوتسون که خود همواره به بازیهای کامپیوتری و ویدئویی علاقه فراوانی داشته، همراه با طراحان کامپیوتری و هندی و در یک دفتر کار کوچک این بازی را خلق کردند که اکنون محبوبترین و پردرآمدترین بازی از نوع دوز بازی کامپیوتری است.

وی می گوید که دلیل انتخاب شکل آبنبات های رنگی این بود که می خواستند جمعیت وسیع تری را که معمولا خوره بازیهای کامپیوتری نیستند به خود جلب کنند.

طراحی این بازی مراحل گوناگونی را طی کرده و شکل ارائه آن از ابتدا موفق نبود. در نسخه های اولیه آن طراحی و شمای ظاهری بازی از سبک آرت دکو فرانسوی الهام گرفته بود و راوی بازی نیز لهجه فرانسوی داشت. ولی به گفته سباستین نوستون کاربران به این الگو علاقه ای نشان ندادند.

بعدها آبنبات های رنگی و طراحی ساده تری جای آن را گرفت و برای راوی و یا داور بازی نیز از یک صدای آرام و مردانه که می تواند بازیگران را مجذوب و تشویق کند استفاده شده است.

کارکرد بازی و تقسیم بندی آن به دوره هایی که هر بازیگر می تواند به اصطلاح به طور زنده و همزمان درگیر بازی شود طوری طراحی شده که بسیار لذت بخش است و کاربران را تشویق می کند تا مدت زمان بیشتری را صرف بازی کنند. بازیگران مرتب شمارش معکوس برای اطلاع یافتن از مهلت و یا دور بعدی بازی خود را کنترل می کنند. خیلی هوشمندانه و طوری طراحی شده که نوعی اعتیاد را در کاربران ایجاد می کند.

با وجودیکه سباستین کنوتسون می گوید که نمی خواهند فعالیت خود را به این بازی محدود کنند ولی بازی کندی کراش در حال حاضر بزرگترین محصول و منبع درآمد شرکت کینگ است. بخش عمده ای از ۲۲۵ میلیون مراجعه ماهانه کاربران به خدمات این شرکت مربوط به همین بازی است.

طبق آمارهای "اپ دیتا" کاربران فعال این بازی در طول ماه حدود ۱۳۷ میلیون نفر هستند که در نوع خود پرشمارترین مراجعه برای استفاده از یک اپ است.

پیاده کردن این بازی رایگان است ولی برای رسیدن به مراحل عالی و پیچیده تر آن کاربران باید مبالغ کمی پرداخت کنند. منتقدان این روش می گویند که با ارائه رایگان بازی در حقیقت مشتریان را برای خرید مراحل پیچیده تر بازی به دام می اندازند.

برای طراحی و تولید تازه ترین مجموعه این بازیها حدود ۴۰ طراح و برنامه نویس مشغول به کار بودند در حالیکه نسخه اولیه آن را که ابتدا روی شبکه اجتماعی فیس بوک ارائه شد یک گروه ۱۰ نفره طراحی و تولید کرده بودند.

سباستین کنوتسون مدیرعامل شرکت کینگ می گوید که در نظر دارند مراحل دیگری را به این بازی اضافه کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسين رضايي
۱۵:۰۷ ۰۶ دی ۱۳۹۲
اين مطلب ها خيلي عالي بود
آخرین اخبار