وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

کمك‌هاي سازمان ملل به ايران در مبارزه با مواد مخدر، تقريبا نزديك به صفر است

وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: كمك‌هاي سازمان ملل به ايران در اين مساله بین المللی و انساني تقريبا نزديك به صفر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دكتر عبدالرضا رحماني‌فضلي در اين ديدار كه در محل ستاد برگزار شد، گفت: دولت جديد بر پايه اعتدال بنا شده است و بر توسعه روابط و همكاري‌ها به‌خصوص با كشورهاي موثر و نهادهاي بين‌المللي تاكيد دارد، بنابراين فرصت خوبي است تا جنابعالي همكاري‌هاي خود را با جمهوري اسلامي ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر بيش از پيش تقويت و سعي كنيد جهان را از اقدامات ايران آگاه سازيد.
 
وي افزود: ايران به لحاظ موقعيت جغرافيايي در همسايگي بزرگترين كشور توليدكننده مواد افيوني يعني افغانستان قرار گرفته است و هزينه‌هاي جاني و مالي بسياري را متحمل مي‌شود.
 
دبيركل ستاد بيان كرد: هر چه كمك‌ها و همكاري‌ها بيشتر شود، ضريب موفقيت ايران بيشتر خواهد بود، چرا كه موفقيت ايران موفقيت نظام بين‌المللي است، گرچه نگاه و اقدامات ما در اين عرصه، برگرفته از منظر انساني و اعتقادي است.
 
رحماني‌فضلي با بيان اينكه با اقدامات ايران در مرزها، قاچاق مواد مخدر، به مسير دريايي متمايل شده است، افزود: لازم است همه كشورها و دفتر UNODC همكاري‌هاي خود را تقويت كنند چرا كه كنترل اين مسير، دشوارتر از مسير زميني است.
 
وي همچنين در خصوص كشت و توسعه جايگزين در افغانستان گفت: آمادگي داريم در مناطقي از افغانستان با UNODC و دولت افغانستان، الگويي را پياده سازيم و تجربه شما در جنوب شرق آسيا در اين خصوص مي‌تواند مفيد باشد.
 
دبيركل ستاد با اشاره به كشفيات 450 تن انواع مواد مخدر طي نه ماهه سال‌جاري گفت: اين ميزان از كشفيات نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد را نشان مي‌دهد و همچنين طي اين مدت تعداد 300 واحد توليدكننده مواد مخدر صنعتي منهدم شدند.
 
رحماني‌فضلي در ادامه، شيوع و گسترش مواد صنعتي را از موضوعات نگران‌كننده در دنيا برشمرد و گفت: نقل و انتقال مواد صنعتي و به‌خصوص پيش‌سازهاي توليدكننده آن، بايد مورد توجه جدي همه كشورها قرار گيرد.
 
وي ادامه داد: رويكرد ما در حوزه مواد مخدر، رويكرد اجتماع‌محور است و بخاطر همين رويكرد از اصحاب رسانه، NGO ها و مردم براي درمان و پيشگيري از سوء‌مصرف مواد دعوت به همكاري كرده‌ايم كه استقبال خوبي شده است و همچنين حاضريم تجربيات خود را در اين خصوص انتقال دهيم.
 
وي در پايان، با توجه به قرارگيري در مسير بالكان، آمادگي ايران را براي همكاري با كشورهاي اين مسير در حوزه كنترل دليوري و همچنين موافقت خود را نسبت به بازديد سفراي گروه ميني دوبلين از مناطق مرزي اعلام كرد.
 
نماينده سازمان ملل خواستار بازديد سفراي گروه ميني دوبلين از مناطق مرزي شد
همچنين در اين ديدار، بونوات نماينده دفتر UNODC در تهران با اظهار نگراني از روند رو به رشد كشت و توليد مواد مخدر در افغانستان گفت: كشت و توليد مواد مخدر امسال نسبت به سال 2012 حدود 50 درصد رشد داشته است اما ايران در مبارزه با آن موفق است، زيرا كه 80 درصد كشفيات ترياك و 35 درصد كشفيات هروئين در جهان در اين كشور صورت مي‌گيرد لذا اقدامات ايران مي‌تواند الگويي براي ساير كشورها باشد.
 
وي با تاكيد بر اينكه مبارزه با مواد مخدر مساله جهاني است و مستلزم تلاش مشترك همه كشورهاست، افزود: از دو ماه پيش كه به ايران آمدم با 21 سفير مقيم، سفراي گروه ميني دوبلين و دبيركل سازمان همكاري اقتصادي اكو در تهران ملاقات كردم كه همگي تمايل خود را براي همكاري بيشتر با ايران در زمينه مواد مخدر ابراز داشته‌اند.
 
نماينده دفتر UNODC گفت: اين دفتر، تلاش خواهد كرد تا اين همكاري‌ها تسهيل و امكان بازديد سفراي گروه ميني دوبلين از مناطق مرزي با همكاري ستاد فراهم شود، لذا با اتحاديه اروپا و پارلمان اروپا براي كمك تجهيزاتي بيشتر به ايران در حال مذاكره هستيم و با مشاركت ستاد نيز تلاش داريم تا برنامه كشوري سال 2018- 2015 را تدوين كنيم.
 
بونوات افزود: من در اختتاميه دهمين جشنواره معرفي آثار برتر در حوزه مبارزه با مواد مخدر، سخنان شما را گوش دادم و ديدم كه ايران بهترين شيوه را دنبال مي‌كند و مي‌تواند براي همه كشورها و جامعه جهاني مفيد باشد و معتقدم كه بستر لازم براي همكاري‌ها فراهم شده است.
 
وي همچنين از رحماني‌فضلي به خاطر ارسال كنوانسيون جرايم سازمان‌يافته به مجلس جهت تصويب تشكر كرد و گفت: در صورت تصويب اين كنوانسيون، ايران به 172 كشوري خواهد پيوست كه اين كنوانسيون را امضاء كرده و زمينه را براي ارتقا همكاري‌ها توسعه خواهد بخشيد.
 
وي در پايان گفت: يوري فدوتف مدير اجرايي UNODC ابراز اميدواري كرده‌اند تا جنابعالي را در اولين فرصت در نشست سالانه كميسيون مواد مخدر ماه مارس (آخر اسفندماه سالجاري) در وين يا در نشست وزراء ابتكار سه جانبه در اسلام آباد (فروردين ماه 1393) يا در ايران ملاقات كنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار