يورونيوز گزارش داد

"اتحاديه اروپا" ناتوان در حل مشكلات مالي منطقه

ضرورت تشکيل اتحاديه بانکي در منطقه يورو در حالي مطرح مي‌شود که جرائم مالي در مجموع 84 ميليارد يورو ضرر به نظام بانکي اروپا وارد کرده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از يورونيوز، در گزارشي درباره طرح اتحاديه بانکي در منطقه يورو و چالش‌هاي پيش روي آن، سياستمداران اروپايي سرانجام تصميم گرفتند براي آنکه مردم عادي و سپرده‌گذاران در بانک تاوان ورشکستگي بانک‌ها را ندهند، موضوع اتحاديه بانکي را به طور جدي مطرح کنند.

البته مطرح شدن و صحبت کردن از چنين سازوکاري آسان است، اما عمل کردن به آن به طور قطع دشوار خواهد بود. زيرا مشکل مي‌توان نظر موافق کشورهاي مختلف عضو منطقه يورو را درباره يک طرح مالي يا اقتصادي به دست آورد و البته نزديک کردن ديدگاه‌هاي آنها نيز دشوار خواهد بود.

در ماه مارس گذشته اوضاع مالي در قبرس آنچنان بحراني شد که کل منطقه يورو را دچار مشکل کرد.

در آن زمان همه نگاه‌ها متوجه منطقه يورو شد اما اين حوزه پولي حاضر نشد براي جلوگيري از ورشکستگي نظام بانکي قبرس، هزينه‌هاي آن را در چارچوب يک بسته نجات مالي متقبل شود و در نتيجه سپرده‌گذاراني که سپرده‌هاي آنها بالاي 100 هزار يورو بود، مجبور شدند هزينه مورد نياز براي جلوگيري از اين ورشکستگي را متحمل شوند.

اين ماجرا به خوبي نشان داد اتحاديه بانکي که مسئولان منطقه يورو بي‌وقفه از آن صحبت مي‌کنند با واقعيت و جامه عمل به خود پوشاندن، چقدر فاصله دارد.

اسپانيا نيز سال گذشته از نظر مالي با مشکل مواجه شد اما رويکرد اين کشور با ديگر کشورهاي با مشکل مالي مواجه شده متفاوت بود.

سال گذشته صندوق‌هاي پس انداز اسپانيا با مشکل مالي مواجه شدند اما حاضر نشدند از وام هاي اعطاي شده اروپا استفاده کنند. در نتيجه مادريد تنها نيمي از بسته نجات مالي 100 ميليارد دلاري را که در قالب وام در اختيارش قرار گرفته بود، استفاده کرد.

اين کار به معناي آن بود که دولت مي‌خواهد کمبود پول بانک‌هاي خود را با ماليات گرفتن از ماليات‌دهندگان و سهام‌داران جبران کند.


انتهاي پيام/
برچسب ها: بانک ، اروپا ، ضرر ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار