رئيس اتحاديه صادرکنندگان فراورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي؛

ایران مازوت و قیر را ارزان می فروشد/ یک درصد فروش نفت سهم بخش خصوصی

خسروجردي از ارزان فروشی مازوت و قیر ایران در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: با وجود آنکه کشورمان جزء 5 کشور توليد کننده قير در جهان است اما قيمت آن در مقايسه با اين کشو.رها بسيار پايين است و اين امر موجب شده تا ايران از اين بازار پرسود سهم کمتري داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسن خسروجردي رئيس اتحاديه صادرکنندگان فراورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي در نشست خبري با اشاره به اينکه در سالهاي گذشته بدون کارکارشناسي از بسياري از ظرفيت هاي بخش خصوصي به نحو احسن استفاده نشده است اظهار داشت: در همين راستا با برگزاري نشست‌ها و جلسات مختلف دولت در جهت حمايت از بخش خصوصي قدم‌هايي را برداشت.

وي افزود: موضوع ديگر در اين اتفاق ها بعضي از واحدهاي بخش خصوصي مي تواند مطابق با اصل 44 بها داده شود و در گذشته اين اختيار داده شد که 27 درصد از نفت خام و فراورده‌هاي نفت، و گاز و پتروشيمي بخش خصوصي وارد عمل شد يکسال طول کشيد که تا اين اتفاق بيفتد متاسفانه  ابزارها براي بخش خصوصي فراهم نبود  بايستي اتفاق افتاد سيستم بانکي و مديريت ذهنشان با اين مسايل آشنايي نداشت متاسفانه در اين زمينه موفق نبوديم.

وی افزود: از آنجا که ذهن مدیران سیستم بانکی کشور و شرکت ملی نفت ایران با فعالیت بخش خصوصی آشنا نبود عملا نتوانستیم همکاری لازم را از نفت بگیریم و یکی از بخش خصوصی هم که همکاری با آنها را بلد شد و فعالیت کرد به جای تشویق مورد تنبیه قرار گرفت.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان فراورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي تصريح کرد: اتحاديه صادرکنندگان اعلام  آمادگي دارد از دولت حمايت کند به هيچ وجه عملکرد اين اتحاديه  عملکردي نخواهد بود که باعث تخريب دولت و دولتمردان شود وظيفه ما اين است که در راستاي توسعه اقتصاد کشور گام برداريم.

خسروجردي با بیان اینکه بابک زنجانی عضو این اتحادیه نیست، گفت: می بایست قبل از رسانه ای شدن مسائل مربوطه در این زمینه، سیستم های نظارتی کشور وارد می شدند و بسیاری از مسائل به جای قضاوت در رسانه ها به صورت دقیق در نهادهای مربوطه بررسی می شد چرا که اکنون حدود 50 تا 60 شرکت در دنیا هستند که کارهای دولت را که به نوعی دولت در انجام آن گیر دارد انجام می دهند و اگر این افراد احساس کنند در صورت برملا شدن بخشی از فعالیتشان هم در خارج از کشور در لیست سیاه قرار می گیرند هم در داخل هیچ حمایتی از آنها نمی شود این خوب نیست و طرح این مسائل نیاز به بررسی های عمیق دارد.
 
وی ادامه داد: اینکه از قول وزیر نفت بیان شده بود که ایشان گفته به بخش خصوصی کالا نمی دهیم، این خبر از ریشه غلط بود، با جلساتی که با وزیر نفت داشتیم، ایشان نظرش برای همکاری با بخش خصوصی مثبت بود اما نظر ما این بود که نفت را به صورت اعتباری به ما بفروشند که وزارت نفت عنوان کرد ما نمی توانیم نفت را بفروشیم و تکلیف پولش مشخص نباشد از اینرو آقای زنگنه پیشنهاد داد که بخش خصوصی به صورت حق العمل کاری در فروش نفت وارد شود.
 
خسروجردی درصد حق العمل کاری بخش خصوصی در فروش نفت را یک درصد اعلام کرد و گفت: وزارت نفت به صراحت گفت چون مسئله بابک زنجانی بلاتکلیف است ما به امثال ایشان نفت نمی فروشیم اما نگفت که به بخش خصوصی نفت نمی فروشیم.
 
**** تولید قیر تقلبی از مازوت و نفت سفید
 

این فعال بخش خصوصی از ارزان فروشی مازوت و قیر ایران در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: 5 کشور در جهان هستند که قیر صادر می کنند به طور واضح می توانم بگویم که دل آنها از ارزان فروشی ایران خون است.
 
وی افزود: در حالی که قیر به دست کشورهای آفریقایی در هر تن 1200 دلار می رسد، ایران قیر را با قیمت 470 دلار در تن می فروشد که این مسئله عدم النفع بسیاری برای کشور دارد.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کشورهای دیگر حاضر به ایجاد کنسرسیوم بین المللی با ایران برای تعدیل قیمت قیر هستند، اذعان داشت: دولت باید به این مهم توجه کند که ارزان فروشی این منابع ملی به نفع ما نیست در حالی که می شود روی قیمت آن بازنگری کرد.
 
خسروجردی همچنین از تولید قیرهای تقلبی در کشور خبر داد و گفت: برخی نفت سفید را با موادی مخلوط کرده و مازوت سوبسیددار را دوباره می پزند تا فراورده های گران قیمت آن جدا شود و بخش باقی مانده را با قیر طبیعی که در کشور وجود داشته و بشکه ای 500 تا 600 دلار قیمت دارد مخلوط می کنند و قیری بی کیفیت تولید کرده و ارزان تر از قیر استاندارد تولید داخل آنرا صادر می کنند یا در داخل به فروش می رسانند که این مسئله موجب شده شرکت هایی که خلاف نمی کنند نتوانند ادامه حیات دهند.
 
وی ادامه داد: استفاده از این قیر موجب شده تا آسفالت های تولیدی به جای 10 سال در سال اول خراب شوند و فروشندگان این قیر تقلبی 150 تا 200 دلار در هر تن سود بگیرند.

خسروجردي درباره آخرین وضعیت فروش نفت توسط بخش خصوصی، گفت: فعلا فعالیت های بخش خصوصی برای فروش نفت در حالت تعلیق قرار دارد اما مذاکرات با وزارت نفت به منظور ازسرگیری فروش نفت توسط بخش خصوصی در حال انجام است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه درخواست بخش خصوصی برای فروش و صادرات نفت خرید و فروش طلای سیاه به صورت اعتباری است، تصریح کرد: اما وزیر نفت با این پیشنهاد بخش خصوصی مخالفت کرده است.
 
خسروجردي  با یادآوری اینکه بخش خصوصی در دولت دهم موفق به صادرات چندین محموله نفت خام و واریز منابع مالی آن به خزانه دولت شده بود، اظهار داشت: اما اخیرا بیژن زنگنه وزیر نفت دستوراتی به شرکت ملی نفت ایران برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی صادر کرده است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با ارائه پیشنهادی خواستار تاسیس و راه‌اندازی کنسرسیوم‌هایی با مشارکت بخش خصوصی ایران و کشورهای اسلامی برای توسعه فعالیت‌های نفتی شد و افزود: با ایجاد کنسرسیوم نفتی کشورهای مسلمان امکان جذب سرمایه، ساخت و توسعه ظرفیت پالایش و کاهش خام فروشی نفت در داخل کشور فراهم می‌شود.
 
وي در خصوص دستور وزیر نفت برای توقف واگذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به وزارت اقتصاد، توضیح داد: اصل توقف واگذاری و اجرای خصوصی سازی‌های قانونی مغایر با قانون اصل 44 و سیاست‌های کلان اقتصادی نظام است.
 
*** شرکت ملی پخش فرآورده ها بخش بخش واگذار شود
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص نگرانی دولت در واگذاری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: اینکه دولت بخشی از انرژی و توان خود را روی کامیون داری و مدیریت حمل و نقل و پخش فراورده های نفتی بگذارد درست نیست چرا که اینکار را بخش خصوصی به خوبی می تواند انجام دهد.
 
وی افزود:‌ باید اعتماد سازی کنیم و ابتدا بخش هایی مثل حمل و نقل در شرکت پخش واگذار شود و بعد از اعتماد سازی از عملکرد درست بخش خصوصی، دیگر بخش ها هم یک به یک واگذار شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صادرات ، نفت ، گاز ، پتروشیمی ، قیر ، مازوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار