دانشنامه حقوقی/

وضعیت پذیرش و ترک تابعیت در حقوق ایران

به موجب اصل 41 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابعیت کشور ایران حق مسلم هر فرد ایرانی است و دولت نمی‌تواند آن را از هیچ ایرانی سلب کند، اما از دست دادن تابعيت ايراني يا در اثر ازدواج است يا در اثر اراده شخص.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، تابعیت عبارت از رابطه سياسي و معنوي كه شخص را به دولت معيني مرتبط  مي‌سازد، اين رابطه سياسي است چرا كه ناشي از قدرت و حاكميت دولتي است كه فردي را از خودش مي‌داند. 

*شرايط پذيرش و يا تحصيل تابعيت ايراني 

شرط اقامت و  آن عبارت از اينكه شخص 5 سال متوالي يا متناوب در ايران اقامت داشته باشد،  شرط لياقت يعني شايستگي ورود به جامعه ايراني را داشته باشد يعني فراري از خدمت وظيفه نبوده، محكوميت به جرم مهم يا جنايات غير سياسي نداشته باشد و شرط مكنت يعني  داراي وسائل معيشت كافي يا شغل  معين براي تامين معاش خود و خانواده خود باشد.

*ازدست دادن تابعيت ايراني

از دست دادن تابعيت ايراني يا در اثر ازدواج است يا در اثر اراده شخص، که ماده 987 قانون مدني در رابطه با از دست دادنم تابعیت در اثر ازدواج توضیحات مشخصی ارائه کرده است،اما در رابطه با موارد ارادي موارد زیر را شامل می‌شود:

 *رد تابعيت ايراني: فرزندان صغير كسي كه به تابعيت ايران پذيرفته شده حق دارند با رعايت شرايط مندرج در ماده 984 قانون مدني در ظرف يكسال از تاريخ رسيدن به سن 18 سال تمام درخواست رد تابعيت ايراني و قبول تابعيت قبلي پدر خود را کنند.

*ترك تابعيت ايران

 هر شخص كه ميخواهد تابعيت ايراني خود را ترك کند بايد داراي شرايط ذيل باشد یعنی به سن 25 سال  تمام رسيده باشد و هيات وزراء خروج از تابعيت ايراني آنان را اجازه دهد، خدمت وظيفه خود را انجام داده باشد،  قبلا تعهد کند كه درظرف يكسال ازتاريخ ترك تابعيت حقوق خود را بر اموال غير منقول كه در ايران دارا است و يا ممكن است بالوراثه دارا شود ولو قوانين ايران اجازه تملك آن را به تبعه خارجه بدهد به نحوي از انحاء به اتباع ايراني منتقل كند و در ظرف مدت 3 ماه از ايران خارج شود در غير اين صورت تسط مقامات صالحه حكم اخراج او و نيز فروش اموالش صادر خواهد شد.

كسي كه تابعيت ايران را ترك مي‌کند ديگر ايراني نبوده و بيگانه محسوب است در خصوص زن و فرزندان كسي كه مبادرت به ترك تابعيت ايران مي‌کنند، به استناد ماده 988 قانون مدني زوجه و اطفال كسي كه ترك تابعيت ايران می‌کنند اعم از اينكه اطفال مزبور صغير يا كبير باشند از تابعيت ايراني خارج نمي‌شوند، مگر اينكه اجازه هيات وزراء شامل حال آنها هم باشد.

*بازگشت به تابعيت ايران

 به استناد ماده 990 قانون مدني از اتباع ايران كسي كه خود يا پدرش موافق مقررات تبديل تابعيت كرده باشند و بخواهند به تبعيت اصليه خود رجوع کنند به مجرد درخواست به وزارت امور خارجه به تابعيت ايران قبول خواهند شد مگر اينكه دولت تابعيت آنها را صلاح نداند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۲ دی ۱۳۹۴
یعنی به آسونی میشه تابعیت ایران رو ترک کرد؟ بعید می دونم
آخرین اخبار