جنتی در صحن علنی مطرح کرد؛

توضیحاتی در مورد تک‌خوانی خانم‌ها و توبیخ روزنامه بهار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی سوال حمید رسایی در مورد دلیل تساهل و تسامح وی و ترویج اباحه‌گری توضیحاتی در صحن علنی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جلسه علنی امروز سه‌شنبه به سوال "حمیدرسایی" نماینده تهران پاسخ گفت.  
 
در ابتدای این جلسه "حجت‌الاسلام سید علی طاهری" سخنگوی کمیسیون فرهنگی خلاصه سوال رسایی از وزیر فرهنگ را به شرح زیر اعلام کرد: دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری با پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری در پیش گرفته چیست؟  
 
در ادامه این جلسه جنتی در بخش اول جواب خود به سوال رسایی گفت: سوال حمیدرسایی دو بخش دارد بخش نخست مربوط به تک‌خوانی خانم‌ها و بخش دوم مربوط به توبیخ روزنامه بهار است.  
 
وی افزود: در مورد تک‌خوانی خانم‌ها بنده رسما هیچ اظهارنظر رسمی نداشته‌ام ولی به دنبال طرح برخی مسائل از طرف برخی موسیقی‌دانان که نهایتا منجر به موضع‌گیری حضرت "آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی" شد و این مسئله در جامعه مطرح شد برخی خبرنگاران از من سوال کردند که تک‌خوانی خانم‌ها چگونه است؟، من هم در پاسخ به آن‌ها نظر برخی از علما و مراجع حاضر را گفتم.
 
وی تاکید کرد: جواب من قید دارد، این که تک‌خوانی و جمع خوانی هیچ فرقی ندارد، مهم این است که مفسده انگیز نباشد البته برخی رسانه‌ها تلاش کردند قسمت دوم را حذف کنند و فقط بگویند فلانی گفته تک‌خوانی اشکال ندارد در حالی که آن‌چه مشروح است قید مفسده انگیز نبودن است.  
 
جنتی ادامه داد: البته آقای رسایی فرمودند هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده انگیز است که این نظر قابل احترامی است ولی به هر حال ما اعتقاد داریم برخی از موارد مثل لالایی پایان تیتراژ فیلم مختار داشتیم که استفساء شده بود و گفته بودند اشکالی ندارد و موارد این چنینی دیگری نیز وجود دارد.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هر یک از مراجع نظراتی دارند ولی آن چه که برایمان مهم است نظر مقام معظم رهبری است و این برای ما ملاک است ولاغیر.  
 
جنتی در ادامه سخنان خود به موضوع توقیف روزنامه بهار اشاره کرد و گفت: این روزنامه در آستانه روز غدیر مقاله‌ای منتشر کرد که این مقاله به هیچ وجه قابل دفاع نیست و آن چه در این مقاله آمده بود مخالف مذهب رسمی کشور است و در هیئت نظارت مطبوعات که علاوه بر وزیر ارشاد نماینده مجلس، نماینده حوزه علمیه قم، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده حوزه علمیه قم حضور دارند و نهایتا آن چه تصمیم گرفته شد توقیف روزنامه بود یعنی وظیفه‌ای به عهده ما بود که این تخلف را به هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح کنند و تصمیمی که گرفته شد، اشد مجازاتی بود که می‌شد برای چنین اقدامی انجام داد.  
 
وی ادامه داد: نکاتی که جناب آقای رسایی در سوال مطرح کردند شامل دو نکته است یکی اینکه چرا در جمع هیئت نظارت بر مطبوعات نظر وزیر فرهنگ این بوده که نباید این روزنامه توقیف شود و دیگر این که گفتند بنده پس از آن در جایی از توقیف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم.  
 
وی اظهار داشت: تخلفی که در روزنامه بهار صورت گرفت و تصمیمی که گرفته شد همان چیزی بود که اعلام شد ولی در هیئت نظارت دو نظر وجود داشت نخست این که این مقاله وقتی به چاپ رسیده سردبیر و مدیر مسئول روزنامه توجهی به محتوای مقاله نداشتند ولی پس از چاپ آن به موضوع محتوای آن پی برده و بلافاصله مدیر مسئول به صورت رسمی عذرخواهی کرد و پس از آن سه مقاله در محکوم کردن مقاله منتشر شده، چاپ کرد.  
 
جنتی تاکید کرد: آن چه بنده اظهار کردم این بود که نباید به سمت توقیف روزنامه‌ها حرکت کنیم چرا که هنر این نیست که بلافاصله یک روزنامه را توقیف کنیم.
 
وی هم چنین اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان در مورد عملکرد وزیر می‌توانند سوال بپرسند نه در مورد اظهارنظر وزیر.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، فرهنگ ، ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار