اخبار ویژه روزنامه های پنجشنبه؛

آبروریزی رفقای شهرام جزایری در حمایت از دولت/ تذکر 65 نماینده به رئیس جمهور

47 میلیون آمریکایی زیر خط فقر،اطاله دادرسی به دلیل سوابق خوب،سرقت رايانه‌هاي عارف و فرزندش،دعاي ميرتاج‌الديني درباره پرونده رحيمي،هاشمی: باید یک طرح تهیه شود،مخالفت باهنر با تشكيل جبهه فراگير و ...از جمله خبر ویژه های برخی روزنامه های پنجشنبه هستند که میتوانید اینجا بخوانید.


*کیهان


47 میلیون آمریکایی زیر خط فقر


طبق آمار رسمی، 47 میلیون نفر از مردم آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند و جنگ 50 ساله با فقر در این کشور شکست خورده است.همزمان اعلام شد سال گذشته میلادی 44 هزار شرکت و بیش از یک میلیون شهروند در آمریکا اعلام ورشکستگی کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از اداره آمار آمریکا، نرخ فقر در این کشور اکنون در حدود 16 درصد است و 47 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. سهم مردم آمریکا در فقر اندکی از آنچه در سال 1964 بود کمتر است و در سال‌های پس از رکود نیز این میزان ثابت بوده است.در سال 2012، سیزده میلیون نفر از کسانی که زیر خط فقر زندگی می‌کردند کودکان بودند که به عقیده جیمز زیلیاک، رئيس مرکز تحقیقات فقر در دانشگاه کنتاکی، این میزان «رقم بسیار بالایی» است.گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد در رکود جهانی بین سال‌های 2009 و 2011، از هر سه آمریکایی، یک نفر فقر را برای دست‌کم دو ماه تجربه کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از زیلیاک نوشت:‌ «اگر ما هیچگونه برنامه حمایتی نداشته باشیم، این نرخ دو برابر خواهد شد.»گروه موسوم به ائتلاف «ضد گرسنگی» می‌گوید از هر پنج کودک آمریکایی یک نفر هنوز در فقر زندگی می‌کند و بیش از یک نفر از هر پنج کودک در نیویورک نیز در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که غذای کافی برای سیر کردن شکم خود ندارند.باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمریکا سال گذشته اذعان داشت که فاصله میان غنی و فقیر در این کشور با روند «خطرناکی» در حال گسترش است.به گزارش پرس‌تی‌وی، 50 سال پیش از این (سال 1964) لیندون جانسون رئيس جمهور وقت آمریکا «جنگ با فقر» را اعلام کرد و به کنگره گفت دولت من اکنون جنگی بی‌قید و شرط با فقر را اعلام می‌کند. اما 50 سال بعد وضعیت فقرا بهبود نیافته است.

در همین حال صدای آمریکا گزارش داد 44111 شرکت آمریکایی در سال 2013 اعلام ورشکستگی کردند. در سال 2012، این تعداد 57964 بود. این آمار که از سوی شرکت پردازش پرونده‌های ورشکستگی «اپیک» در اختیار انستیتوی ورشکستگی آمریکا قرار گرفته، تا سال 2007 را دربر می‌گیرد.روی هم رفته اعلام ورشکستگی افراد حقیقی و حقوقی از 1/19 میلیون در سال 2012، به 1/03 میلیون در سال 2013 رسیده است.
در 5 سال گذشته، اعلام ورشکستگی افراد حقیقی و حقوقی به طور متوسط رقمی برابر با 1/32 میلیون در سال بوده است. بخشی از این کاهش کم‌سابقه در تاریخ برآیند قانون مصوب سال 2005 است که شرایط سختی برای اعلام ورشکستگی در نظر گرفته است.

وکیل مدافع ملک‌عبدالله جنایتکار نباشید!

هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی قابل تأمل و غیرمسئولانه مدعی شد تیرگی روابط ایران و عربستان حاصل تندروی دو طرف است!وی در مصاحبه با سایت انتخاب درباره انجام نشدن سفرش به عربستان گفت: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است، باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند. باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود، با برنامه برود و مذاکره کند.وی ضمن بیان اینکه الان روابط خیلی تیره است، در پاسخ این سؤال که «فکر می‌کنید این حاصل تندروی‌های ما بوده یا آن طرف؟» گفت: هر دو طرف(!)

وی همچنین در پاسخ پرسش انتخاب مبنی بر اینکه «فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرت عالی ورود کند؟» اظهار داشت: اینگونه نه. بروم که چه بگویم؟ من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستم. این کار در درجه اول از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می‌روند، بدانند چه بگویند.

گفتنی است علاقه افراطی آقای هاشمی در کاربست شیوه منسوخ ایستادن در وسط و تخطئه طرفین، مانند بسیاری از موضوعات دیگر «موضوع روابط با عربستان نیز ما به ازای بیرونی ندارد؛ چه اینکه ملک‌عبدالله شاه عربستان چند سال پیش در بحبوحه اوج‌گیری بیداری اسلامی و سقوط رژیم مبارک به مقامات آمریکایی گفته بود سر مار در ایران است و باید سر مار را کوبید! رژیم آل سعود طی دو دهه اخیر ضمن ساماندهی مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و ایدئولوژیک جریان‌های سلفی، طالبان و القاعده در کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، سوریه و لبنان، روابطی استراتژیک با رژیم صهیونیستی به هم زده و در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه علیه حزب‌الله و حماس فعالیت می‌کرد.

امروز همچنان که رد پای رژیم سعودی و دلارهای نفتی این رژیم در اقدامات جنایتکارانه و تروریستی در عراق و سوریه و لبنان و بحرین و یمن و مصر دیده می‌شود، رفتارهای خصمانه این رژیم علیه ایران نیز کاملاً به چشم می‌آید؛ از رفتارهای احمقانه‌ای نظیر راه‌اندازی عملیات تروریستی علیه سفارت ایران در لبنان که باعث لو رفتن عناصری نظیر بندر بن سلطان و پسر وی شد تا همراهی آشکار با اسرائیل و لابی صهیونیستی در حاکمیت آمریکا برای سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران.

اکنون در این شرایط که فقط بر شمردن فهرست رفتارهای جنون‌آمیز و به تمامیت صهیونیستی رژیم آل سعود حجم یک کتاب را در بر می‌گیرد اظهارات بی‌پایه و غیر مسئولانه آقای هاشمی، درایت وی را مجدداً به چالش می‌کشد. ضمن اینکه وقتی هیچ رکنی از ارکان نظام - از جمله دولت و مجلس- از موضع شخصی آقای هاشمی در زمینه خوش‌بینی بی‌پایه نسبت به آل سعود حمایت نمی‌کنند، بهتر است آقای هاشمی به همان سفر عمره خود برود و مسئولیت دیپلماسی را نیز به عهده کارشناسان و متولیان امر بگذارد.آقای هاشمی چند ماه پیش به هنگام بهانه‌جویی آمریکا برای حمله به سوریه نیز در سخنانی خلاف واقع، دولت سوریه را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی کرد که بعد از اعتراض‌ها این سخنان را پس گرفت.

آبروریزی رفقای شهرام جزایری در حمایت از دولت

سایت آلوده به رشوه‌ها و ریخت و پاش‌های شهرام جزایری، اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات در توقیف نشریه «یالثارات» را شتابزده خواند اما از وزارت ارشاد خواست نشریات اصلی و پرمخاطب‌تر منتقدان اصولگرا را توقیف کند!سایت آلوده به رشوه‌ها و ریخت و پاش‌های شهرام جزایری، اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات در توقیف نشریه «یالثارات» را شتابزده خواند اما از وزارت ارشاد خواست نشریات اصلی و پرمخاطب‌تر منتقدان اصولگرا را توقیف کند!سایت حق‌العمل‌کار انتخاب ضمن حمله به نمایندگان مجلس به جای توبیخ وزیر ارشاد و دادن کارت زرد به وی، می‌نویسد: با این وجود اقدام نادرست نمایندگان در مورد دادن کارت زرد به وزیر ارشاد نباید موجب شود که اقدام شتابزده هیئت نظارت بر مطبوعات در توقیف نشریه یالثارات حسین را قابل قبول تلقی کنیم. توقیف  نشریه‌ای متعلق به جریانی از افراطیون که نه مخاطب چندانی دارد و نه تاثیر منفی بر افکار عمومی تنها بهانه‌ای برای مظلوم‌نمایی افراطیون فراهم می‌کند.

انتخاب می‌افزاید: اگر هیات نظارت بر مطبوعات در برخورد با این گونه تخلفات جدی است چرا با رسانه‌های اصلی افراطیون که به تشویش اذهان عمومی و تخریب دولت می‌پردازند کاری ندارد؟ آیا مطالب این روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها که مخاطبینی ده‌ها برابر یالثارات دارند، بدتر از یالثارات نیست! تنها نتیجه این اقدام، دادن فرصت مظلوم‌نمایی است.یادآور می‌شود تظاهر رسانه‌های آلوده‌ای مانند انتخاب به حمایت از دولتی که شعار مبارزه با فساد و مفسدین اقتصادی سر می‌دهد، پیش از هر چیز هتک حیثیت دولت محترم است؛ ضمن اینکه دعوت آنها به تعطیلی خبرگزاری‌ها و نشریات اصلی، ضربه مضاعفی به اعتبار دولت می‌باشد.

مجلس در رأس امور است مشروط بر آن که نباشد؟!

یک روزنامه حامی دولت در اقدامی کاملا ژورنالیستی، تذکر و کارت‌زرد اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه مجلس به وزیر ارشاد را «بازی اقلیت تندرو» و «صف‌آرایی برخی نمایندگان در برابر دولت» توصیف کرد.در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، سوال از وزیر ارشاد درباره جانبداری وی از روزنامه‌ای که ولایت‌ و حکومت امیرمومنان را زیر سوال برده بود و نیز ترویج تک‌خوانی خواننده زن مطرح شد که از مجموع 224 نماینده حاضر، 105 نفر قانع نشدند، 18 نفر رأی ممتنع دادند و 97 نفر دیگر قانع شدند و بدین ترتیب با نظر اکثریت، مجلس به علی جنتی کارت زرد داد.با وجود این واقعیت، روزنامه خبر در تیتر اول دیروز خود ادعا کرد این نظر اکثریت نمایندگان، بازی اقلیت تندرو و صف‌آرایی در برابر دولت است. انتظامی و معزی دو تن از گردانندگان سایت و روزنامه خبر، با تشکیل دولت جدید به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و معاون ارتباطات دفتر رئیس منصوب شدند و روزنامه نیز چاپ خود را از سر گرفت.

این روزنامه مدعی شده که روحانی برخلاف احمدی‌نژاد «حرمت و اقتدار مجلس را به بهارستان بازگرداند و در رأس امور قرار داد»! و بنابراین سوال و کارت زرد نمایندگان کار غلطی است. «خبر» با اذعان به اینکه در جلسه رأی اعتماد به کابینه، 148 نماینده به عنوان موافق و 18 نفر به عنوان مخالف ثبت‌نام کردند، می‌نویسد: اما گویی ماه عسل دولت و مجلس خیلی کوتاه بود و قرار گرفتن پایداری‌های حامی دولت سابق در کنار طیف دیگری از اصولگرایان مجلس چون رهپویان و ایثارگران، اقلیتی را در مقابل دولت تازه پا گرفته علم کرده است.جا دارد دست‌اندرکاران این روزنامه پاسخ دهند که اولا از نگاه آنها دفاع از ساحت ولایت‌ امیرمومنان(ع) و حلال و حرام شرعی در حوزه موسیقی مهم‌تر است یا حمایت از وزیر متبوع ارشاد و آیا اصل و اولویت، دفاع از وزرا و دولتمردان است یا سوگندی که برای پاسداری از قانون‌اساسی و مذهب رسمی یاد کرده‌اند؟

ثانیا این چه منطقی است که - ولو با دور زدن ریاضی و آمار و ارقام- رأی اکثریت به یک تذکر را به خاطر نپسندیدن، به عنوان «اقلیت تندرو» اطلاق کنیم، حال آن که مجلس نیز مانند دولت منتخب مردم و طبق قانون اساسی ناظر بر حسن عملکرد مسئولان دستگاه‌های اجرایی است.ثالثا اگر 148 نماینده مجلس به عنوان موافق کابینه ثبت‌نام کرده‌اند و حالا همان مجلس تصمیم به دادن تذکر به یک وزیر گرفته، آیا می‌توان آن موافقت را تحسین کرد و این نقد مسئولانه را تخطئه کرد؟ شاید هم بتوان این ماجرا را هنر برخی مسئولان اجرایی و روزنامه‌های حامی آنها دانست که می‌توانند اکثریت حامی را تبدیل به اقلیت و اقلیت منتقد را تبدیل به اکثریت کنند!

در هر صورت به نظر می‌رسد ارزشهای اصلی انقلاب جای اجرای بازی‌های منسوخ و تقسیم‌بندی‌های مجعول «حامی دولت - مخالف دولت» نیست؛ ضمن اینکه جا دارد از معاون محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد بپرسیم آیا کاربست عباراتی مانند «اقلیت تندرو» و «صف‌آرایی در برابر دولت» به خاطر یک تذکر نمایندگان مجلس، امر پسندیده‌ای است یا فقط نشریات منتقدی مانند یالثارات، وطن امروز و نهم دی باید توبیخ و تعطیل شوند و تذکر بگیرند؟

*جام جم

تذکر 65 نماینده به رئیس جمهور

65 نماینده مجلس درباره نحوه برخورد دولت با برخی رسانه‌ها به رئیس‌جمهور تذکر دادند.دلیل این تذکر، «برخورد نامناسب با رسانه‌های منتقد با وجود شعارهای رئیس‌جمهور مبنی بر استقبال از انتقاد» عنوان شده است.گفتنی است روز گذشته هیات نظارت بر مطبوعات هفته‌نامه یالثارات الحسین را توقیف و با تذکر به هفته نامه 9دی و روزنامه وطن امروز پرونده آنها را به دادگاه ارجاع کرد.

دفتر عارف را دزد زد

مسئول روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف، از سرقت رایانه‌های عارف و فرزندش به همراه برخی اوراق و اسناد خبر داد.علیرضا خامسیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: روز شنبه هنگامی که مسئولان دفتر عارف وارد محل کار خود شدند، متوجه شدند که از دفتر سرقت شده است.وی با بیان این‌که سارقان بدون هیچ‌گونه تخریبی وارد دفتر عارف شده اند، اظهار کرد: حتی صندلی آقای عارف نیز به سرقت رفته است.

اطاله دادرسی به دلیل سوابق خوب

در حالی که چندی قبل رئیس هیات پارلمانی اروپایی پس از دیدارهایش در تهران به نقل از محمدجواد لاریجانی اعلام کرد که پرونده موسوی و کروبی در مرحله رسیدگی قضایی قرار دارد، لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه خاطرنشان کرد: طبیعتا مساله حصر افراد، مساله‌ای است که جهات تامینی و قضایی دارد و بدون تائید و روند قضایی هیچ‌کس از هیچ حقی محروم نمی‌شود.

وی افزود: این مساله در تشکیلات قضایی در حال رسیدگی است و ان‌شاءالله در مسیر خودش به نتایج خوبی می‌رسد، ولی این را باید بگویم که اطاله این دادرسی نه از باب نادیده گرفتن برخی امور در جریان فتنه 88 بلکه از باب تسامح راجع به این افراد به دلیل سوابق خوبشان در جمهوری اسلامی‌ است. در هر صورت این چیزی است که در اختیار قوه قضاییه است و مسئولان قضایی در زمان خود اطلاع‌رسانی مناسبی انجام خواهند داد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری این هفته خود و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا دستگاه قضایی، رسیدگی قضایی به پرونده این دو نفر را در دستور کار خود قرار داده است یا خیر، گفت: اگر منظور، نوعی از رسیدگی باشد، باید بگویم که از همان ابتدا به آن رسیدگی شده، اما اگر منظور این است که دادگاه و پرونده‌ای تشکیل شده است، باید بگویم که خیر، این‌گونه نیست.

لاریجانی: هیچ شکایتی از فاطمه هاشمی نکرده‌ام

جلسه رسیدگی به اتهام فاطمه هاشمی دیروز در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، اما نکته جالب توجه، حضور دیگر اعضای خانواده هاشمی در کنار فاطمه هاشمی بود؛ به طوری که بجز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فرزندش محسن، دیگر اعضای خانواده، فاطمه را برای حضور در این دادگاه همراهی کردند.به گزارش مهر، عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یاسر و فائزه، فرزندان وی در جلسه دادگاه فاطمه هاشمی حضور داشتند. در عکس‌هایی که از حاشیه جلسه دادگاه منتشر شده، مهدی هاشمی نیز در کنار دیگر اعضای خانواده دیده می‌شود.

به گزارش مهر، پرونده فاطمه هاشمی با صدور کیفرخواست به اتهام نشر اکاذیب به شعبه اول دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده بود که جلسه رسیدگی به پرونده او، ساعت ده صبح دیروز برگزار شد. فاطمه هاشمی در جمع خبرنگاران مدعی شد دادگاه انقلاب، صلاحیت رسیدگی به اتهام او را ندارد. وی علت محاکمه خود را به دلیل مصاحبه‌ای درخصوص برادران لاریجانی عنوان کرد و گفت: زمانی که آقای احمدی‌نژاد علیه خانواده لاریجانی صحبت کرد، 45 دقیقه از وقت مجلس برای دفاع از خانواده لاریجانی گرفته شد، اما وقتی یکی از نمایندگان مجلس علیه مهدی هاشمی صحبت‌هایی را مطرح کرد، هیچ دفاعی از وی نشد.

فاطمه هاشمی ادامه داد: پس از این اتفاقات من در مصاحبه‌ای خواستار این شدم که علی لاریجانی و برادرش پاسدار حقوق ملت باشند، نه پاسدار حقوق خانواده‌شان که به خاطر این مصاحبه امروز محاکمه می‌شوم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رئیس دادگستری کل استان تهران نوشت: براساس آنچه در رسانه‌ها منعکس گردیده سرکارخانم فاطمه هاشمی امروز 18 دی 92 در دادگاهی حاضر شدند و در مصاحبه‌ای اعلام کردند به دلیل مطالبی که علیه اینجانب مطرح کردند، به دادگاه فراخوانده شده‌اند.بنده هرگز شکایتی نسبت به ایشان نداشته و ندارم. مطلبی اگر نسبت به این جانب مطرح کرده‌اند احتمالا به دلیل عصبانیت نسبت به مطالبی بوده که در مجلس نسبت به اخوی ایشان مطرح شد و بنده هم تذکر به گوینده دادم که احتمالا نشنیدند. به هر تقدیر وجهی برای رسیدگی به این امر نمی بینم. بنده نسبت به کسانی که سال گذشته با کفش و مهر به حقیر حمله کردند، شکایتی نکردم.این خواهر محترمه که فقط حرفی زدند و بنده نسبت به سخنان ایشان گله‌ای ندارم. علی‌ای‌حال به هر نحوی که مصلحت می‌دانید این پرونده را مختومه نمایید.

*ایران

سرقت رايانه‌هاي عارف و فرزندش

خبر اول اين كه رايانه‌هاي محمدرضا عارف و فرزندش به همراه يكسري اوراق و اسناد به سرقت رفته است. مسئول روابط عمومي دفتر محمدرضا عارف با اعلام اين خبر به ايسنا گفته: روز شنبه مسئولان دفتر عارف هنگام ورود به محل کار خود متوجه شدند که از دفتر سرقت شده است. وي ابراز اميدواري کرده اين سرقت با انگيزه سياسي نباشد و از نهادهاي مرتبط با اين موضوع خواسته تا در اين مورد ابهام‌زدايي کنند.

دفاع ضمني حداديان از محمود کريمي

خبر ديگر اين كه سعيد حداديان ضمن واكنش به سوءاستفاده ضدانقلاب از ماجراي تير‌اندازي محمود کريمي که هفته گذشته خبر‌ساز شد، به طور ضمني از وي دفاع كرده است. وي در يادداشتي كه فارس منتشر كرده با تشبيه اقدام كريمي به مرافعه حضرت موسي(ع) و ساحران نوشته: خردمندان مي‌دانند که حاج محمود کريمي در سن 45 سالگي نه سر تيراندازي دارد نه سوداي اسلحه‌بازي؛ عجيب نيست که رسانه‌هاي اسرائيلي از تخت تفرعن خويش بانگ «وَفَعَلْتَ فَعْلَتَکَ الَّتِي فَعَلْتَ» سر مي‌دهند که در عصاي کريمي‌ها اژدهايي مي‌بينند که ريسمان‌هاي سياه و سفيد سحر جادوهاي شيطاني‌شان را مي‌بلعد.

پاسخ جواد لاريجاني درباره پرونده زمين‌خواري

شنيديم كه در دولت گذشته اتهاماتي از سوي برخي چهره‌هاي نزديک به دولت درباره زمين‌خواري به محمد جواد لاريجاني وارد شد و برخي سايت‌ها نيز در اين باره مطالبي منتشر کردند. او روز گذشته در مورد وضعيت پرونده‌اي که به عنوان زمين‌خواري به وي نسبت داده مي‌شود، گفته: اين اصطلاح زمين خواري حقوقي نيست، منتها در زمان آقاي احمدي‌نژاد ايشان شکايتي مطرح کردند راجع به مزرعه‌اي که در جنوب تهران حدود 25 سال است آن را دارم. به گزارش شبكه ايران (inn. ir) او با اشاره به اين‌كه به مزرعه‌داري افتخار مي‌كند گفته: همانند هر شهروند، اگر شکايتي از ما شود در دادگاه شرکت و از خودمان دفاع مي‌کنيم و در نهايت هر نظري که دادگاه بدهد قبول مي‌کنيم.

بابک زنجاني در ترکيه هم به زندان افتاده بود 

با خبر شديم كه انتشار اخبار جديدي از سوابق بابک زنجاني، به رقابتي ميان سايت‌هاي خبري بدل شده است. در جديدترين خبر، پارسينه نوشت: برخلاف تصور رايج رسانه‌ها، بازداشت اخير بابک زنجاني نخستين تجربه زندان اين ميلياردر موبور نبوده است. او در دوره نخست دولت محمود احمدي‌نژاد (88-1384) نيز مدتي در زندان تبريز بازداشت بوده است و مدتي بعد هم در ترکيه به حبس مي‌رود. بابک زنجاني با وجود اين دو بار سابقه حبس بعد با چهره‌هايي همچون رعيت، ملک‌زاده و مشايي ارتباط مي‌گيرد.

دليل ديدار نكردن لاريجاني با استراو 

خبر رسيده كه روز سه‌شنبه رئيس گروه دوستي ايران و انگليس به ايران گفته بود که ديداري ميان استراو با رئيس‌جمهوري تنظيم نشده. ديروز هم خبري منتشر شد مبني بر اينکه استراو با لاريجاني هم ديدار نخواهد داشت. به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئيس مجلس خودش تمايلي به ديدار با استراو ندارد و گويا لاريجاني در اين مسأله به مصوبه مجلس درباره کاهش روابط ايران و انگليس از حد سفير به کاردار استناد كرده است. همچنين مسئولان ذي‌ربط از جمله کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفته‌اند در صورتي که جک استراو خارج از برنامه پيش‌بيني شده با برخي افراد ديدار کند با هيأت دعوت‌كننده ايراني برخورد خواهيم کرد، موضوعي كه به نظر مي‌رسد تحت تأثير ماجراي ديدار هيأت پارلماني اروپا با جعفر پناهي و نسرين ستوده مطرح شده است.

انتقاد ازسخنان آيت‌الله جنتي در سايت توکلی

 یك خبر ديگر اين كه سايت الف در انتقاد کم سابقه‌اي ازآيت‌الله جنتي با انتشار يك يادداشت به بخشي از سخنان وي در ديدار با اصولگرايان گيلان واكنش نشان داده است. دبير شوراي نگهبان در سخناني گفته بود: «بعضي‌ها براي مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي طراحي مي‌کنند و نقشه مي‌کشند، بايد مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند. اصولگرايان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگيرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آن‌ها را برطرف کنند.» سايت الف متعلق به احمد توکلی در يادداشت خود با يادآوري اين‌كه گوينده اين سخنان داور اصلي انتخابات کشور است، خطاب به جنتي گفته: واژه اصولگرايان براي جامعه سياسي بار دارد. چرا پيشاپيش خوراک بيگانگان را تأمين مي‌فرماييد که بگويند منتظر انتخابات اصولگرايي باشيد.

حمایت 65 نماينده از سخنان وزیر ارشاد 

در عدم توقیف مطبوعات مطلع شديم كه 65 نماينده درجلسه علني ديروز مجلس نسبت به برخورد نامناسب با رسانه‌هاي منتقد به رئيس‌جمهوري تذکر کتبي دادند. به گزارش مهر، اين نمايندگان در تذكر خود برخورد نامناسب با رسانه‌هاي منتقد را به رغم شعارهاي رئيس‌جمهوري و استقبال او از انتقاد دانسته‌اند. اين در حالي است كه مسئوليت مستقيم رسانه‌ها نه با رئيس‌جمهوري كه با وزير فرهنگ و ارشاد است، وزيري كه يك روز پيش از اعلام اين تذكر براي پاسخ به سؤال نمايندگان درباره چرايي انتقاد او به توقيف يك روزنامه اصلاح‌طلب در مجلس حضور داشت و برخلاف توقع نمايندگان سؤال‌كننده، از ادامه فعاليت رسانه‌ها دفاع كرد و گفت: «توقيف روزنامه هنر نيست». اما گويا رأي هيأت نظارت بر مطبوعات به توقيف موقت هفته نامه یالثارات نظر این دسته از نمایندگان را تغيير داده و موجب تذكر نمايندگان به رئيس‌جمهوري شده است. چنانكه بهرام بيرانوند، نماينده بروجرد نيز در تذكر ديگري نسبت به جلوگيري از امنيتي شدن فضاي مطبوعاتي کشور بخصوص درباره روزنامه‌هايي که درخصوص مفاسد اقتصادي کار مي‌کنند به رئيس‌جمهوري تذکر داد.

مکالمه جالب رسايي و تابش درباره

عاقبت بخيري خاتمی خبردار شديم كه يک روز پس از سؤال رسايي نماينده تهران از وزير ارشاد که به ارائه کارت زرد مجلس به جنتي ختم شد، نماينده سؤال‌كننده گفته که هدفش کمک به وزير بوده است. رسايي در گفت‌وگويي که با ايرنا داشته گفته: به وزير گفتم که مي‌خواهم به شما کمک کنم ولي آقاي محمدرضا تابش نماينده اردکان گفت که نمي‌خواهد شما کمک کنيد! من هم بر دوش وي زدم و گفتم دايي شما که عاقبت به خير نشد بگذار آقاي روحاني عاقبت به خير شود. تابش هم به خبرنگار ايران گفت که اين‌گونه پاسخ رسايي را داده است: اينکه انساني بتواند در قلب‌هاي جمع زيادي از مردم جا بگيرد و مشمول محبت آن‌ها بشود، دليل محکم و موجهي بر عاقبت بخيري آقاي خاتمي است. ولي درک آن چشم بصيرت مي‌خواهد که شما نداري!

سايت اعتداليون فيلتر شد 

دست آخر اين كه سردبير سايت اعتداليون از فيلتر شدن اين سايت با تصميم كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، پس از دريافت دو تذکر خبر داد. به گزارش مهر، علي هاديلو، سردبير اين سايت با اعلام اين خبر گفت: پس از تذکرات موردي علاوه بر تعليق اخباري که براساس نظر مسئولان محترم اين کميته خلاف قانون خوانده شده بود، مجموعه دقت فراواني در انتشار اخبار داشته و ضمن توصيه به همکاران تلاش کرديم خبري برخلاف مصالح کشور منتشر نکنيم. اين فعال رسانه‌اي اصلاح‌طلب تصريح کرد: همه اخباري که كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه نسبت به انتشار آن‌ها تذکر داده، اخباري بوده که در رسانه‌هاي رسمي و قانوني کشور منتشر شده و تاکنون هيچ يک از اخبار توليدي اين سايت تذکر نگرفته است.

*تهران امروز

دعاي ميرتاج‌الديني درباره پرونده رحيمي

محمدرضا ميرتاج‌الديني معاون پارلماني محمود احمدي‌نژاد در دولت، روز گذشته در حاشيه مراسم ختم برادر همسر عزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه مدتي است كه اتهاماتي در مورد فساد مالي آقاي رحيمي معاون اول آقاي احمدي‌نژاد مطرح مي‌شود، تصريح كرد: در اين مورد آقاي دادستان نيز گفت كه هنوز چيزي اعلام نشده است. مير‌تاج‌الديني ادامه داد: پرونده آقاي رحيمي نه فساد اقتصادي است، نه سوء‌استفاده شخصي، بنابراين رسانه‌ها پرونده رحيمي را بزرگ كرده‌ و مسائل سياسي را در اين قضيه دخيل كرده‌اند. وي تاكيد كرد: وقتي قوه قضائيه پرونده آقاي رحيمي را اعلام نهايي كند همه خواهند ديد كه چيز بزرگ و مهمي نبوده است.

تاوان پيگيري «كرسنت»

سردبير روزنامه «وطن امروز» در واكنش به ارسال پرونده روزنامه متبوعش به مراجع قضايي اظهار داشت: ما گزارشي در مورد پرونده كرسنت داشتيم كه دولت معتقد بود رسانه‌ها در اين خصوص اطلاع‌رساني نكنند. وي به ابلاغ وزارت ارشاد مبني بر عدم پرداختن به پرونده كرسنت توسط رسانه‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: ما با توجه به نامه آقاي روحاني به آقاي جهانگيري در مورد مبارزه با ويژه‌خواران و رانت‌خواران به اين ابلاغ وزارت ارشاد انتقاد داشتيم و گفتيم كه الآن بهترين فرصت براي دنبال كردن پرونده كرسنت است تا ويژه‌خواران مجازات شوند. شكيبايي ادامه داد: بعد از گزارش ما درخصوص پرونده كرسنت از شوراي عالي امنيت ملي با ما تماس گرفتند كه به دليل اين گزارش با شما برخورد سنگيني صورت مي‌گيرد كه قضيه به جلسه ديروز هيات نظارت منتهي شد.

فعاليت اقتصادي زنجاني به دولت هاشمي برمي‌گردد


داوود احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه بابك زنجاني از زمان رياست مرحوم نوربخش در دولت هاشمي‌رفسنجاني در بانك مركزي به فروش ارز مشغول بود، گفت: بابك زنجاني هيچ تعهدي به نظام نداشت و فقط به‌دنبال كسب منافع خود بود. وي با بيان اينكه زنجاني در ايران نيز زندگي نمي‌كرد و به كمك عوامل خارجي قصد برهم زدن نظام مالي كشور را داشت تصريح كرد: اگر در دولت محمود احمدي‌نژاد به‌وي بها داده شد به اين دليل بود كه زنجاني فردي بين نظام و بيرون از آن بود.

مخالفت باهنر با تشكيل جبهه فراگير


همت بيك‌مرادي عضو شوراي مركزي جامعه نمايندگان ادوار مجلس از ديدار تشكل متبوعش با اعضاي شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري خبر داد. وي گفته: در اين جلسه درخصوص تشكيل جبهه فراگير نيز بحث و بررسي كرديم و باهنر مخالفت خود را با تشكيل اين جبهه اعلام كرد و به اعضاي جامعه نمايندگان ادوار گفت نيازي به جبهه فراگير نداريم، از اين رو تشكيل اين جبهه منتفي شد.

*جمهوری اسلامی

* يك مفتي سعودي مي‌گويد: بر شيعيان عربستاني واجب است جزيه پرداخت كنند! شيخ "علي الربيعي" با صدور فتواي جديدي در مورد وجوب گرفتن جزيه از شيعيان عربستاني، كه آن را بر روي توئيتر منتشر كرد؛ باعث ايجاد تنش‌هاي زيادي ميان افرادي شد كه فتاوي وي را دنبال مي‌كنند. براساس گزارش پايگاه خبرگزاري نون، شيخ الربيعي بر روي صفحه شخصي خود بر روي توئيتر نوشت: شيعيان در ميان ما بدون پرداخت هيچ نوع جزيه‌اي زندگي مي‌كنند، درحالي كه پرداخت آن بر‌ آنان واجب است. وي در ادامه خواهان قانون‌گذاري جزيه بر غيرمسلماناني شد كه در كشورهاي اسلامي زندگي مي‌كنند و ادعا كرد: جزيه بر شيعيان نيز واجب است و پيامبر اكرم(ص)، عمر بن خطاب و عثمان از آنان و ديگر گروه‌ها جزيه مي‌گرفت. الربيعي در ادامه با لحني سفسطه گونه نوشت: پرداخت سالانه يك دينار براي هر نفر از آنان در برابر 20 درصد از دارايي خود كه آن را هر ساله به نام خمس مي‌دهند، قابل مقايسه نيست. وي تاكيد كرد: شيعيان مي‌توانند جزيه واجب را از مال خمس كم كنند و در اين راه هيچ نقصي بر آن پيش نخواهد آمد زيرا جزيه بسيار اندك و ساده است. الربيعي با نوشته‌هاي تمسخرآميز خطاب به شيعيان گفت: اگر جزيه پرداخت كنيد، كسي شما را نخواهد كشت برعكس با چنين كاري تشيع را يك مذهب باطل اعلام خواهيد كرد و خود را از دشمني با اسلام رها خواهيد نمود!

* آينده آنلاين نوشت: با گذشت ده روز از انتشار خبر تيراندازي يكي از مداحان در اتوبان بابايي توسط سايت آينده، سعيد حداديان از ديگر مداحان مشهور در نوشته‌اي، اين تيراندازي را به دعواي حضرت موسي با يكي از قوم بني اسرائيل تشبيه كرد كه در آن حضرت موسي يكي از اعضاي قوم بني اسرائيل را به اشتباه كشت. به گزارش فارس سعيد حداديان متني را به رشته تحرير درآورد كه در بخشي از آن نوشت: "به يقين تضعيف دستگاه سيدالشهدا(ع) و تضييع زحمات خدمتگزاران اين آستان گناهي نيست كه خداوند تاوانش را به فردا موكول كند. دشمنان و بدخواهان، قرآن بخوانند تا بدانند نام موسي بن عمران(ع) با مشاجره‌اي در سوره قصص كه به آن اشاره شده است، از قرآن و از زمره انبيا حذف نشد." وي در ادامه افزود: "خردمندان مي‌دانند كه حاج محمود كريمي در سن 45 سالگي نه سر تيراندازي دارد نه سوداي اسلحه بازي؛ عجيب نيست كه رسانه‌هاي اسرائيلي از تخت تفرعن خويش بانگ "وفعلت فعلتك التي فعلت" سر مي‌دهند كه در عصاي كريمي‌ها اژدهايي مي‌بينند كه ريسمان‌هاي سياه و سفيد سحر جادوهاي شيطاني‌شان را مي‌بلعد."

*قدس

واکنش قاهره به اظهارات افخم

فارس: سخنگوی وزارت خارجه مصر در واکنش به تأکید سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مبنی بر استفاده ایران از حق مشروع خود در اظهارنظر درباره تحولات مصر، تهران را به بی‌اطلاعی از اصول و قوانین بین‌المللی متهم کرد.

هاشمی: باید یک طرح تهیه شود 

انتخاب: آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که روابط ایران و عربستان سعودی در هیچ‌ دوره‌ای به این اندازه تیره نبوده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرتعالی به مسأله ورود کند؟ گفت: این‌گونه نه. بروم که چه بگویم؟ من مسؤولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجه اول از اختیارات رهبری و سیاستهای کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می‌روند، بدانند چه بگویند.

یالثارات منتشر شد 

فارس: عبدالحمید محتشم مدیرمسؤول یالثارات الحسین درباره علت توقیف این نشریه گفت: ما درخصوص توقیف اخیر روزنامه، ابلاغیه‌ای دریافت نکردیم و از این رو نشریه منتشر شده است.

حبس تعلیقی برای حجاب!

ایرنا: زن محجبه فرانسوی به دلیل استفاده از روبنده به یک ماه حبس تعلیقی و پرداخت جریمه نقدی 150 یورویی محکوم شد.

بازگشت حاجی‌بابایی به مجلس

جهان: شنیده ها حاکی است، حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش برای فعالیت خود در مجلس شورای اسلامی به اداره قوانین مجلس باز خواهد گشت.

تذکر دولت درباره هواپیمای اختصاصی

صبحانه: محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه ای خطاب به وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی، تأکید کرد: تأدیه تعهدات مربوط به پروازهای عمومی و اختصاصی، از محل اعتبارات دستگاه مربوطه خواهد بود و نهاد ریاست جمهوری مسؤولیتی در این زمینه ندارد.

مسلمان شدن خواننده آمریکایی

باشگاه خبرنگاران: «جنیفر گراوت»، خواننده آمریکایی که مدتی است برای تحصیل در کشور مراکش اقامت گزیده، به دین اسلام مشرف شد.

درخواست سعودی ها درباره جسد الماجد

تسنیم: سفارت عربستان سعودی در بیروت از مقامهای لبنان خواسته جسد ماجد الماجد، عامل اصلی حمله تروریستی به سفارت ایران را تحویل ریاض دهند. گفتنی است که این درخواست سعودی‌ها با لحنی تهدیدگونه همراه بوده است.

رحیمی: 55 ساعت بازجویی شدم

به گزارش فارس، محمد رضا رحیمی معاون اول دولت دهم عصر دیروز در حاشیه مراسم ختم برادر همسر عزت‌ا... ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما گفت: از دو سال پیش در 11 جلسه و 55 ساعت مورد بازجویی قرار گرفتم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار