هشدار بانک مرکزی درباره "سپرده گذاری" در موسسات

تبليغات برخی «تعاوني اعتبار» يا «صندوق قرض‌الحسنه» نامعتبر فريبنده است

بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران بار ديگر در مورد سپرده‌گذاري در موسسات هشدار داد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛به نقل از  روابط عمومي بانک مرکزي، متاسفانه شماري از هموطنان عزيز تحت تاثير تبليغات فريبنده و وسوسه انگيز موسساتي که خود را «تعاوني اعتبار» يا «صندوق قرض‌الحسنه» معرفي مي کنند ، قرار گرفته اند و به دليل بي‌ توجهي به هشدارهاي متعدد اين بانک مبني بر خودداري از سپرده‌گذاري نزد موسسات، در موارد متعددي متضرر شده و حاصل دسترنج خود را از دست داده‌اند.

بانک مرکزي به منظور آگاهي افکار عمومي و هموطنان از پيامدها عواقب احتمالي چنين اقدامي تصريح کرده است :

متاسفانه برخي از موسسات پولي فعال در کشور، با انجام تبليغات اغواکننده و ارائه وعده هاي خارج از ضوابط و با اين شيوه ها براي جمع آوري سرمايه و اندوخته هاي مردم اقدام مي کنند :

- برنامه زمان بندي شده براي اعطاي وام و اعتبار در قبال دريافت سپرده براي مدت معين در چارچوب جداولي بر اساس نوبت ، مبلغ و موارد مشابه.

- تعيين پيش‌شرط براي اعطاي وام و ارائه طرح‌هايي مانند اعطاي وام معادل 1، يک و نيم ،2 برابر و ... مبلغ سپرده توديع شده.

اعطاي وام و اعتبار با اين شيوه ها و روش هاي مشابه ديگر، نه تنها از لحاظ شرعي و ديني داراي اشکال است و حسب اعلام مراجع عظام، به عنوان زياده حکميه و ربا به شمار مي‌رود، بلکه براي موسسه عامل مشکلات اجرايي نيز خواهد داشت.

موسساتي که اين گونه عمل مي کنند پس از مدت کوتاهي به دليل تطابق نداشتن ورود و خروج منابع از سيستم با کمبود نقدينگي مواجه و با توقف فعاليت و ورشکستگي روبرو خواهند شد.

در اين شرايط ، سپرده‌هاي مردمي که حاصل زحمات و دسترنج سال هاي زيادي است با مخاطره روبرو مي شود و تمام يا قسمتي از آن از بين خواهد رفت و البته هيچ نهادي در کشور مسئوليتي براي بازپرداخت وجوه توديع شده به شرح

ذکر شده براي دريافت وام و اعتبار ندارد.

بررسي عملکرد بعضي از اين موسسات نيز حاکي از آن است که قسمت مهمي از وجوه سپرده‌گذاري شده مردم نزد آنها در اموري به غير از آنچه ادعا شده به کار رفته و تخلف هاي زيادي به نفع صاحبان اين تشکل‌ ها رخ داده است.

بانک مرکزي موکداً به هموطنان ارجمند توصيه کرده است با حفظ هوشياري در مقابل تبليغات اغواگر از هرگونه اقدام براي سپرده‌گذاري نزد اين قبيل موسسات به منظور دريافت وام پرهيز کنند.

هموطنان گرامي به منظور آشنايي بيشتر با قوانين و مقررات مربوط به نحوه عملکرد موسسات پولي، مي‌توانند به سايت اينترنتي اين بانک به نشاني <http://www.cbi.ir> (بخش نظارت بانکي) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، هشدار ، سپرده گذاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
نرخ سودسپرده وسودتسهیلات درگیررقابت ناسالم بااوراق مشارکت ودیگراوراق دربازارهایی همچون بورس شده به نحوی که تاده سال آینده مدام نمادهای بانکی بسته ورکودتولیدتشدیدواجاره بهاافزایش ونرخ ارزافزایش وقیمت گوشت وبرنج وخودروی ایرانی ونان و شیروماست پرنوسان ودرگیرگرانفروشی میشود،
آخرین اخبار