با "ورزش صبحگاهی" آشتی کنید

هر چقدر دربارهٔ فواید ورزش کردن گفته شود باز برای بیان اهمیت آن نگفته‌های زیادی در پس پرده مانده است.

داریوش سودی کار‌شناس توانبخشی، کار‌شناس ارشد آسیب‌های ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که برای هر فعالیت بدنی باید آمادگی لازم آن در فرد ایجاد شود، گفت: برای افراد خانه‌دار و کارمند به دلیل اینکه بدنشان آمادگی برای فعالیت مازاد ندارد ورزش می‌تواند بدنشان را برای فعالیت و کاراضافه‌تری متناسب کند. 

وی در ادامه افزود: ورزش صبحگاهی باعث افزایش عملکرد روحی روانی قلبی عروقی جسمی عضلانی می‌شود و با ورزش عضلات شروع به کار کردن می‌کند و به ‌‌نهایت فعالیت خودش می‌رسد و متناسب با خود فرد جریان خونش بالا می‌رود و سموم ایجاد شده در بدن دفع می‌شود. 

به گفته وی اگر ورزش کردن از کودکی به عادت در ما تبدیل شود. در دوران سالمندی ما را از بیماری حفظ می‌کند. 

وی توصیه کرد: بهتر است افراد به صورت گروهی ورزش کنند و در ادامه گفت: وقتی در یک گروه ورزشی به فعالیت بدنی می‌پردازیم انرژی و نشاط همگانی بر ما تاثیر می‌گذارد که علاوه بر بعد روانی کار ورزشی ما در یک بعد دیگر زندگی قرار می‌گیریم و با این فاصله گرفتن از محیط کار و خانه به یک انبساط و آرامش جمعی دست پیدا می‌کنیم. 

وی در ادامه با عنوان این مطلب که بهتر است قبل از صرف صبحانه مبادرت به ورزش کنیم، گفت: افراد سعی کنند حتما قبل از ورزش مواد قندی از جمله ۱ تا ۴ خرما مصرف کنند. چون به محض ورزش کردن قند خون پایین می‌آید. 

سودی، ورزش را نه تنها در هنگام صبح بلکه حتی در شب برای افراد مفید دانست و تاکید کرد: با انجام دادن ورزش‌های سبک کششی بدون وسیله مانند تردمیل یا دوچره می‌توانید جریان بافت خونتان را بالا ببرید و به عضلاتتان انعطاف بدهید که این باعث می‌شود شب هنگام راحت تر به خواب بروید. 

وی اذعان داشت: امروزه در پارک وسایل ورزشی نامناسبی تعبیه شده است که در اغلب موارد به دلیل عدم آشنایی و آگاهی افراد از این وسایل ورزشی و مناسب نبودن این وسایل با سن و سالشان متاسفانه با صدمات جسمی در افراد روبرو هستیم که به جای اینکه به سلامت آن‌ها کمک کند باعث مصدومیت می‌شود. 

وی با اشاره با این موضوع که ورزش صبحگاهی بر حسب سن و سال و موقعیت افراد به عنوان مثال در زنان باردار و پیر و جوان متفاوت است گفت: پیاده‌روی صبحگاهی به صورت آرام و در ‌‌نهایت سرعتی باعث افزایش جریان خون در فرد می‌شود و در اهمیت پیاده‌روی گفت: بهتر است فرد برای پیاده روی روزانه‌اش یک مسیر ثابتی را در نظر بگیرد و حتما یک چشم انداز درست از آیندهٔ ورزشی خود و سلامتی جسم‌اش در ذهن‌اش طراحی کند و ساعتی را که برای ورزش‌ کردن تنظیم کرده است تنها به قصد ورزش کردن از خانه بیرون بیاید و به محیط کارو خانه فکر نکنند که در این صورت انگیزهٔ ورزش کردن در فرد ایجاد می‌شود. 

کار‌شناس ارشد آسیب‌های ورزشی در پایان برای کارمندانی‌ که فرصت ورزش کردن پیدا نمی‌کنند توصیه کرد: این افراد می‌توانند حتی وقتی پشت میز قرار می‌گیرند حرکات ورزشی انجام دهند. 
مثلا اگر به مدت طولانی پشت میز می‌نشیننند شانه‌هایشان را بالا بیندازند، دست‌هایشان را به جلو بکشند نفس عمیق بکشند و سرفه کنند تا بدین وسیله ریه‌هایشان را تحریک کنند و پنجه‌های پایشان را حرکت بدهند عضلاتشان را منقبض کنند و با این روش کسالت و خمودی را در هنگام کار در خود بکاهند. 

وی در ادامه گفت: این افراد باید محیط را با خود متناسب کنند به عنوان نمونه حتما به اندازه و بزرگی و کوچکی صندلی و مناسب بودن آن دقت کنند و حتما زیر دیسک کامپیوترشان وسیله‌ای قرار دهند که از مصدومیت‌های محیط کار مثل گردن درد و کمر درد و زانو درد در امان باشند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: ورزش ، آرتروز ، عضلات ، قلب ، سالمندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار