2/ علی دارابی در مراسم اختتامیه جشنواره جام جم تاکید کرد

جشنواره جام جم عرصه رقابت سازنده و ارتقای سطح کیفی تولیدات تلویزیونی/ تلویزیون حرف پنهانی ندارد

علی دارابی ، معاون سیما در مراسم اختتامیه جشنواره جام جم گفت: جشنواره بین المللی جام جم عرصه رفاقت و رقابت سالم و سازنده بوده و ارتقاء کیفی تولیدات تلویزیونی از اهداف بزرگ در پیام آن است.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران ؛ آیین افتتاحیه سومین جشنواره تلویزیونی جام جم امشب ، چهارشنبه24 دیماه، در سالن همایش های صدا و سیما با حضور سید عزت الله ضرغامی،  رئیس رسانه ملی، علی دارابی معاون سیما، مهدی فرجی دبیر جشنواره سوم جام جم و جمع کثیری از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون برگزارش شد.

در این مراسم؛ علی دارابی ، معاون سیما و ریاست جشنواره جام جم ضمن خوش آمدگویی به همه هنرمندان ، مدیران و برنامه سازان گفت: یاد جان باختگان "معراجی ها" که در جریان تصویربرداری این پروژه،  معراجی شدند را گرامی می داریم و برای خانواده آنان از خداوند متعال طلب صبر می کنیم.

 وی با اشاره به تولیدات خاص صدا و سیما گفت: امیدواریم که تولدات خاص و مشترک را گسترش دهیم ، جشنواره فرصتی برای بستر آرا و کشف استعدادهای جوان است و امروز خوشحالیم که جشن بزرگ رسانه ملی را در کنار هنرمندان آغاز می کنیم.

معاون سیما با اشاره به ملموس و محسوس بودن جای خالی جشنواره تلویزیون  در رسانه ملی ، تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم به واقع جشن بزرگ سالانه تلویزیون است. رسانه‌ای که بازتاب‌دهنده انواع و اقسام جشنواره‌های داخلی و خارجی بوده است. حالا سه سال است خود صاحب جشنواره‌ای منظم و بزرگ شده است و امسال با آثاری از 18 کشور جهان بین‌المللی شد.

دارابی بر استقلال رأی داوران تاکید و ابراز امیدواری کرد: جشنواره بین المللی جام جم در منطقه و جهان اسلام به رخدادی بزرگ تبدیل شود و برای جهانیان پیام‌های نو و تازه‌ای داشته باشد.

در تلویزیون حرف پنهان نداریم

  معاون سیما تاکید کرد: ما همواره به دنبال شفاف‌سازی فرایند حمایت از آثار تولیدکنندگان از طریق حضور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در شوراهای مختلف سیما هستیم به گونه‌ای که ما را از تصمیم‌گیری‌های پنهانی و حکم‌های درک‌ناشدنی مبرا سازد. ما در تلویزیون حرف پنهان نداریم که اشخاصی در سایه و پشت پرده اعلام کنند و هرگز چهره خود را آشکار نسازند. ما صریح و شفاف در تعامل سازنده در خلق آثار ارزنده برای مخاطبان تلاش می‌کنیم.

معاون سیما در ادامه سخنان خود به تشریح کارنامه 10 ساله معاونت سیما اشاره کرد و گفت: خدای بزرگ را سپاس گزاریم که در آستانه‌ سی‌وپنجمین فجر انقلاب اسلامی ثمره‌ ارزشمند یک دهه تلاش و مجاهدت دست‌اندرکاران عرصه تولید رسانه ملی را در قامت سرو تناور و زرین جشنواره‌ بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم به نظاره نشسته‌ایم.

تولید بیش از 145 تله فیلم و 62 سریال  ظرف 10 سال در حوزه دفاع مقدس

دارابی در ادامه از تولید بیش از 1300 عنوان فیلم تلویزیونی در صداوسیما از سال 1383 تاکنون خبر داد تصریح کرد: بیش ازر 1000 عنوان از این فیلم ها در معاونت سیما تولید و در این مدت بیش از 441 عنوان سریال و مجموعه تلویزیونی تولید و پخش شده است و همچنین با در نظر گرفتن مجموعه مشاغل، صنوف و حِرفی که برای تولید و پخش حوزه نمایش به کار گرفته می‌شود یک میلیون و سیصدهزار نفر (روز) سالانه ایجاد اشتغال شده است. به عبارت دیگر 15 هزار خانوار سالانه از محل تولیدات نمایشی روزی می‌برند.

معاون سیما 145 عنوان تله‌فیلم و 62 عنوان سریال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده را از دیگر دستاوردهای سیما در این مدت معرفی و تاکید کرد: در مباحث مربوط به برنامه‌های گفتگومحور، مستند و ترکیبی با باز کردن بیش از پیش عرصه‌ مخاطب به تلویزیون با نگاهی نو در انتخاباتِ ریاست جمهوری که لبخند مَسرت را در چهره هموطنان ما گشود، و رهبری معظم انقلاب اسلامی صدا و سیما را به عنوان رکنی مهم و بزرگ در جابه‌جایی قدرت در جمهوری اسلامی ایران ستودند.

وی با بیان فرمایشات مقام معظم رهبری در قدردانی از صداوسیما به آماری از برنامه های گفت وگو محور اشاره کرد و گفت: حدود 152800 ساعت برنامه گفتگومحور و ترکیبی از سال 1384 تا آذر ماه 1392 نشان از بالندگی این درخت پرثمر دارد.

معاون سیما در زمینه راه اندازی شبکه های تخصصی اظهار داشت: نیاز به تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی در جهت پوشش سلایق و نیازهای مختلف مخاطبان با گرایش‌ها، سلایق و نیازهای متفاوت در رسانه ملی ما را بر آن داشت تا با همتی مضاعف در رشد کمّی شبکه‌های تلویزیونی بکوشیم که اکنون ثمره آن را در شبکه هایی نظیر شبکه‌های مستند، ورزش، نمایش، پویا، سلامت، تماشا و نسیم می بینیم که در صورت تأمین اعتبار از سوی دولت و مجلس محترم طرح راه‌اندازی بیش از 10 شبکه تخصصی آماده است که به مرحله اجرا درخواهد آمد.

دارابی در ادامه با اشاره به اهمیت  نگاه تخصصی به نیاز مخاطبان در ساعات متفاوت به برنامه‌هایی با مضامین و قالب‌های مختلف معاونت سیما ، گفت: این امر باعث شد که این معاونت  نگاهی ویژه به موضوع مهم طراحی و مدیریت کنداکتور داشته باشد به‌گونه‌ای که با رعایت اصل عدم همپوشانی در چیدمان پخش برنامه‌ها، مخاطب ارجمند سیما با نیاز به هر محصول رسانه‌ای، سیمای ملی را پاسخگوی نیاز خویش در قالب برنامه‌های نمایشی، گفتگومحور، ترکیبی، معارفی، مستند، ورزشی، کودک و نوجوان و سرگرم‌کننده در هر ساعت از شبانه‌روز می‌یابد.

وی با قدردانی از همراهی متخصصین، هنرمندان و نخبگان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در نشست‌های مشورتی و شوراهای راهبردی و اتاق فکرهای تعاملی شبکه‌ها اضافه کرد: بررسی موضوعات برنامه‌ها با حضور بیش از یکصد نفر از نخبگان علمی هنری سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور انجام گرفته است و نشست‌های راهبردی رشد و تعالی سیما با حضور کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های مختلف تلویزیونی در ارتقاء سطح کیفی آثار سیمای رسانه ملی همواره یاری رسان ما در این مسیر بوده است.

رسانه ملی تاثیرگذارترین رسانه در جامعه

معاون سیما تلویزیون را تاثیرگذارترین رسانه در میان رسانه‌های امروز دانست و گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از فرهنگ، اندیشه و رفتار جامعه برگرفته از این رسانه است. این تأثیرگذاری در برخی عرصه‌ها حتی رابطه معناداری میان (کنداکتور) برنامه‌های تلویزیون و برنامه‌ریزی خانواده‌ها وجود دارد. وی تلویزیون را عضوی از اعضای خانواده دانست و اضافه کرد: تلویزیون وسیله‌ای برای اجتماع و دور هم جمع شدن می‌باشد و در ایران مسؤولیت خطیر و حساسی دارد. مستقل و فراجناحی است و به جناح و گرایش سیاسی خاصی وابستگی ندارد تلویزیون متعلق به همه است. افزون بر این به گروه و قشر خاصی هم اختصاص ندارد. شبکه‌های تخصصی سیما پاسخ به این نیاز است و هر قشر، گروه و صنف می توانند به شبکه مورد علاقه خود رجوع کنند.

وی با اشاره به آخرین آمار نظرسنجی‌های سازمان در آبان ماه 1392، میانگین مدت تماشای تلویزیون در ایران بیش از سه ساعت در روز اعلام و تاکید کرد: سریال‌های ایرانی بیشترین مخاطب را دارد و این میزان علاقمندی و اختصاص وقت از سوی مخاطبان مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی تاکید کرد: همه قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی از جمله قالب‌های نمایشی بایستی مؤید سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد. مفاهیمی چون خانواده سالم، محیط زیست سالم، رونق کسب و کار، زبان فارسی (به مثابه زبان معیار)، معنویت، دینداری و اخلاق، حماسه و ظلم‌ستیزی از مفاهیمی است که مورد تأکید می‌باشد.

معاون سیما در ادامه سخنان خود به چشم انداز آینده سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: آنچه باید به طور جدی مطمح نظر باشد و ما باید جامعه خودمان را برای آن آماده کنیم عصر فراروی ماست؛ عصری که در سایه رشد شتابان و حیرت‌آور فناوری اطلاعات شاهد حکمفرمایی ابررایانه‌ها و ربات‌ها هستیم.

وی همچنین از تلاش لیبرالیسم در گسترش ارزش های خود در دنیای آینده سخن گفت و افزود: عصر آینده عصر متنوع، متکثر و در عین حال متضادی است که روی دیگر سکه آن رشد اسلام‌گرایی در دنیاست ، بیداری اسلامی راه خود را باز کرده است و مخالفت با نژادپرستی و آپارتاید، ظلم و اشغالگری با مقابله قاطع مردم در سراسر جهان روبرو خواهد شد. عصر آینده فرهنگ و تمدن نوین اسلامی موقعیت برجسته‌ای را از آن خود خواهد کرد. همه این تنوع و تضادها که خود از ویژگی‌های عصر آینده است مسؤولیت ما را در خلق آثار جذاب، فراملی و پرمخاطب جدی‌تر می‌کند.

دارابی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌سازان برگزیده بخش بین‌الملل از کشور نروژ که درباره غزه و فلسطین اثر او انتخاب شده بود، ‌گفت که ما صدای خاموشان هستیم و جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم صدای خاموشان جهان است. امید آنکه در سال های آینده شاهد درخشش بیشتر تولیدات و آثار جشنواره باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار