گزارش/سوریه 92 در یک نگاه

از استقرار موشک پاتریوت در مرز سوریه تا پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه

تروریست‌های سوری در سالی که گذشت از هیچ جنایتی در این کشور کم نگذاشتند و با توجه به سنگ اندازی و کارشکنی‌های غرب ارتش سوریه تولنست پیروزی‌های بسیاری در این کشور به دست آورد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در این گزارش سعی کردیم تا مروری بر تحولات سوریه طی یک سال گذشته داشته باشیم.



بحث استفاده از سلاح شیمیایی



در ابتدای سال 91  بحث استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مطرح بود که طرفین آن را گردن یکدیگر می‌انداختند.


استقرار موشکهای پاتریوت در مرز میان ترکیه و سوریه



کشورهای عضو ناتو هریک با موافقت ارسال سکوهای سامانه "پاتریوت" به ترکیه، این کشور سرگردان میان اروپا و خاورمیانه را که رهبرانش در سودای احیاء امپراطوری عثمانی‌اند، به اهرم فشار خود در منطقه تبدیل کرده‌اند.

ترکیه به تنهایی طی قریب به دو سال گذشته، به اندازه تمام کشورهای اروپایی و آمریکا، به شعله ور ماندن بحران سوریه کمک کرده و از میزبانی سران معارضان تا ارسال سلاح برای مخالفین و استقرار نیرو در مرز با سوریه، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است.

"سیدجلال فیاضی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با استقرار "موشک‌های پاتریوت" در مرز میان ترکیه و سوریه، گفت: استقرار موشک‌های "پاتریوت" ناشی از سیاست‌های دوگانه ترکیه بوده و به منظور حمایت از مخالفین دولت سوریه و با هدف براندازی نظام بشار اسد صورت گرفته است و استقرار ْن چراق سبزی به غرب است.



برسی راه‌حل نهایی بحران سوریه از سوی وزیر خارجه ایران و رئیس مجلس شورای سلطنتی عمان


 
وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازگشت آرامش به سوریه، وضعیت موجود در این کشور را به نفع هیچکس از طرفین ندانست و برخی اقدامات مداخله جویانه خارجی در سوریه را در راستای اهداف سیاسی رژیم غاصب صهیونیستی ارزیابی کرد.
 
همچنین رئیس مجلس شورای سلطنتی عمان  بر حل بحران سوریه از طریق راه‌حل سیاسی و پرهیز از هرگونه خشونت و خونریزی تأکید کرد.
 
دبیر کل سازمان همکاری اسلامی به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه را محکوم کرد .
 
"احسان اوغلو" نیز ضمن محکومیت استفاده از به‌کارگیری بمب‌های شیمیایی در سوریه بر پیگیری این موضوع از طریق مجامع بین‌المللی نظیر سازمان منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و سازمان ملل متحد تاکید کرد.
 


دولت سوریه اعلام کرد که تروریست‌های مخالف، در منطقه "خان العسل" واقع در اطراف شهر تاریخی حلب، از جنگ افزار شیمایی استفاده کرده است.
 
ما طبق معمول، رسانه‌های پرشمار غربی و عربی، تلاش کردند این موضوع را وارونه جلوه داده و اینگونه نشان دهند که دولت سوریه، عامل این موضوع بوده است.
 
بسته پیشنهادی ایران به اخضر ابراهیمی درباره سوریه و درخواست برگزاری ژنو2
 
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در نشست کمیته سیاسی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور حل سیاسی بحران سوریه، بسته پیشنهادی به نماینده سازمان ملل ارائه کرده و خواستار برگزاری نشست ژنو ۲ تحت نظر این سازمان است.‬
 
 

نفوذ تروریستهای فراری از سوریه به اروپا


 
نفوذ تروریست‌های فراری به اروپا سبب وحشت و نگرانی غربی‌ها شده است که همین تروریست‌ها زمانی به لحاظ مالی و تسلیحاتی مورد حمایت اروپایی‌ها بودند و در برابر جنایات هولناک آنان در سوریه سکوت اتخاذ می‌کردند.
 
شماری از اعضای گروه های تروریستی از ترس گرفتار شدن در کمین ارتش سوریه به کشورهای دیگر فرار کردند و همین موضوع موجبات نگرانی و وحشت محافل امنیتی در منطقه و سطح بین‌الملل را برانگیخته به گونه ای که به سرعت نشست های محرمانه ای تشکیل دادند.

هفته نامه "تی تی ای" چاپ فرانسه که خبرهای راهبردی خاورمیانه را دنبال می کند تأیید کرد بین چهار تا پنج هزار دارنده تابعیت اروپایی در کنار گروه‌های تروریستی در سوریه می‌جنگند.
 


آژانس پناهندگان سازمان ملل: وضعیت انسانی در سوریه ترسناک است
 



کمیسر عالی آژانس: پناهندگان سازمان ملل به شورای امنیت هشدار داد که چنانچه جنگ در سوریه به زودی پایان نیابد، احتمال می‌رود که تا پایان سال ۲۰۱تقریباً نصف جمعیت ۸/۲۰ میلیونی سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه شوند.
 


وی ادامه  داد:"۴۰۰،۰۰۰ پناهنده در ۷ هفته گذشته سوریه را ترک کرده‌اند. بدین ترتیب تعداد ۱،۳۶۷،۴۱۳ نفر از جمعیت سوریه یا پناهنده شده‌اند و یا در انتظار پناهنده‌شدن هستند. چنانچه این روند ادامه یابد، ممکن است تا پایان سال جاری حدود ۵/۳ میلیون پناهنده سوری همراه با ۵/۶ میلیون نفر در داخل سوریه نیازمند به کمک گردند."
 
جبهه النصره، القاعده‌ای دیگر/اعلام رسمی تبعیت جبهه النصره سوریه از رهبر گروه تروریستی القاعده
 


آمریکا این گروه را در دسامبر 2012 به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد، "جبهه النصره" که یک گروه سلفی مخالف دولت سوریه است به طور رسمی با "ایمن الظواهری" رهبر القاعده بیعت کرد.

 
 
قاچاق اعضای بدن توسط تروریست‌های سوریه
 
تروریست‌های سوریه از شرایط بحرانی این کشور سودهای کلانی را می‌برند این تروریست‌ها تبدل به تاجرین غیرقانونی اعضای بدن شهروندان سوریه شده‌اند و با ربودن ، سپس کشتن این افراد، اقدام به خارج کردن اعضای بدن آنها و فروش آن می‌کنند.

 

اين گروه های مافیایی، روابط خوبی با سران گروه‌های تروریستی وتخریب در سوریه دارند، گروه هایی که با سلاح های عربستان سعودی و قطر تجهیز می‌شوند و شبه‌نظامیانی موسوم به ارتش آزاد سوریه را شکل داده‌اند و می‌خواهند در زیر پرچم مخالفت، به قتل و کشتار مردم دست بزنند و بعد از کشتار مردم، با تحویل جنازه‌های آنها به اعضای این گروه‌های مافیایی درازای دریافت مبالغ مالی به آنها در قاچاق اعضای بدن انسان کمک می‌کنند.
 
استعفای مغاذالخطیب از ریاست مخالفان سوری
 
"احمد معاذالخطیب" اعلام کرد: دلیل استعفای وی از ریاست مخالفان سوری رسیدن مسائل به خطوط قرمز بود، بسیاری از طرف‌ها بین‌المللی و منطقه‌ای تلاش کردند سوریه به طرف خود بکشانند و این طرف‌ها از کسانی حمایت می‌کنند که سر خدمت فرو آورده‌اند و اگر کسی با آن‌ها مخلفت کند گرسنه مانده و محاصره می‌شود.
 


روسیه نیز در واکنش به این موضوع بیان کرد که این اختلافات ناشی از اختلافات موجود میان مخالفان است. کشور قطر نیز در این استعفا از عوامل اصلی بود اخبار بیشتر را در اینجا بخوانید.
 
تاکید ایران بر گفتمان ملی در سوریه
 
  " سعید جلیلی" نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی طی دیداری با  رئیس مجلس سوریه در تاریخ ۱۰ ارديبهشت 1392  با محکوم‌ کردن انفجارهای تروریستی  در دمشق، این اقدامات را نشانه استیصال گروه‌های تروریستی و موجب تنفر روزافزون ملت سوریه و افکار عمومی جهان از حامیان این اقدامات دانست.



 وی همچنین به نمایندگی از ایران بیان کرد که با بسترسازی مناسب برای شکل‌گیری گفت و گوهای ملی و مشارکت توده‌های مردم در مقابله با رویکرد مسلحانه دشمنان می‌توان به راه حل پایدار در تثبیت امنیت و آرامش دست یافت.
 
گفتنی است که در اجلاس "علما و بيداري اسلامي" که در تهران برگزار شد سیاستمداران ایرانی همواره بر گفتمان ملی و سیاسی برای سوریه تاکید کردند.
 
 
اخضر الابراهیمی استعفا داد

 
در ابتدای ماه آپریل منابع آگاه اعلام کردند که "اخضر الابراهیمی" نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه از سمت خود استعفا داد.


 
نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با بیان اینکه بحران این کشور روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، گفت: اگر بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 کاندید نشود، کمک بزرگی به پایان این بحران خواهد کرد.
 
خبرنگار روسی یکی از شاهدان به کار برده شدن سلاح شیمیایی در سوریه
 
پس از روی دادن این اتفاق دولت سوریه از سازمان‌ ملل متحد درخواست یک نیروی حقیقت‌یاب کرد، "مارتین نسیرکی" سخنگوی" بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل از یک خبرنگار زن خواست با پیوستن به تیم تجسس برای سلاح شیمیایی  در سوریه، آن سازمان را در انجام ماموریتش یاری دهد.
 
سازمان ملل معتقد بود این خبرنگار روسی به نام "آناستازیا پوپووا" یکی از شاهدانی بود که موارد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را تایید می‌کرد، لذا وی باید با همکاری سازمان ملل مشخص می‌کرد که تاکنون چه نوع موادی در جنگ افزارهای بکار گرفته شده در منازعات داخلی سوریه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
 


نمایندگی روسیه در سازمان ملل چند روز قبل با ارائه گزارشی با عنوان نگاهی از درون به بحران سوریه به مشاهدات خانم پوپووا استناد کرد که طی هشت ماه حضورش به عنوان خبرنگار در جنگ‌های داخلی شاهد استفاده گروه های مخالف دولت از سلاح شیمیایی بوده است.
 
وی در مقر سازمان ملل فیلم کوتاهی را به نمایش در آورده بود که نشان می داد نیروهای مخالف بشار اسد در منطقه "خان‌العسل" از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند. "پوپووا" در این فیلم مصاحبه‌هایی با شاهدان عینی، تیم پزشکی معالج قربانیان این حوادث و تیم های متخصص دانشگاه حلب انجام داده بود که کاملا این ادعا را ثابت می‌کرد.
 
آغاز هتک حرمت‌ها/ نبش قبر " حجربن عدي " در سوريه
 
جبهه النصره با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، اذعان کرد که پیکر "حجر بن عدی" را به جای دیگر منتقل کرده است؛ به این دلیل که نظام سوریه به جای قبر ساختمانی را اطراف آن ساخته است.
 


برخی سایتهای اینترنتی به نقل از شاهدان تأکید کردند، پیکر حجر بن عدی هنگام خارج کردن آن از قبر کاملا سالم و مانند روز اول تازه بود.
"شیخ مهدی الصمیدعی" مفتی اهل سنت عراق نیز سكوت سازمان‌های اسلامي در قبال تعدي به آرامگاه "حجر بن عدی" را محکوم کرد و هشدار داد كه این سکوت باعث بروز فتنه ميان مسلمانان می‌شود.
 


"احمد الخباز" از شاهدان این اقدام تجاوزکارانه، به خبرنگار العالم گفت: عناصر مسلح هنگام ارتکاب این جنایت، به جشن و پایکوبی پرداختند.
 
وی درباره هویت کسانی که دست به این اقدام جنایتکارانه زده اند، اظهار داشت: آنان در شبکه های اجتماعی و اینترنت خود را از اعضای "ارتش آزاد" معرفی کردند.
 


"حجر بن عدی" در سال 51 به همراه پسرش و تعدادی دیگر از صحابه توسط معاویه بن ابی سفیان به شهادت رسید.
 
هتک حرمت به مزار جعفر طيار
 
پس از اهانت به مزار "حجربن عدی"در سوريه و نبش قبر صحابه گرانقدر رسول اکرم(ص)،از سوی دیگر تندروهای تکفیری در کرک اردن نیز آرامگاه «جعفر بن ابی طالب» برادر امیر المومنین را به آتش کشیدند.
 


آرامگاه "جعفر بن ابی‌طالب" معروف به "جعفر طیار"، در منطقه «المزار» در استان "کرک" واقع در جنوب اردن قرار دارد و برای فرقه اسماعیلی که یکی از فرقه‌های شیعی است، اهمیت خاصی دارد. همزمان با اعلام تعطيلي حوزه‌هاي علميه جهان شيعه در اعتراض به هتک حرمت به مزار "حجر بن عدي"، يکي از عناصر وهابي گروهک تروريستي موسوم به "ارتش آزاد سوريه" با انتشار تصاوير جديدی از اين اقدام وقيحانه، تهديد کرد که بزودي مشابه همين کار را با مزار حضرت زينب(ع) و حضرت رقيه(ع) نيز انجام خواهند داد.
 
تشکيل گروه‌هاي محافظت از حرم حضرت زينب(س)

 


در راستاي پاسخ به تهديدهاي گروه‌هاي تروريستي تکفيري مبني بر حمله به حرم حضرت زينب(س) و حضرت رقيه(س)، رسانه‌های عربی و غربی از تشکیل مجموعه‌ای از افراد مسلح شیعه به نام تیپ "ابوالفضل العباس (ع)" در سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) خبر می‌دهند.

 

شهید علی شبیب محمود یکی از برجسته‌ترین رهبران مدافع حرم حضرت زینب(س) بود که هنگام حمله خمپاره ای تروریست‌های سوریه به حرم حضرت زینب(س) پرچم یا زینب(س) را بر فراز گنبد عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) به اهتزار درآورد. 



حمله رژیم صهیونیستی به سوریه
 
یک رشته انفجارهایی در "دمشق"  پایتخت سوریه روی داد که شدیدترین آن به گفته اهالی منطقه پشت منطقه "جبل قاسیون" به وقوع پیوست، تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد که این انفجارها در منطقه "جمرایا" در نزدیکی منطقه " الهاویه" در "ریف" دمشق روی داده است که ناشی از حمله موشکی اسرائیل بود
 


 گزارش های اولیه حاکی از آن بود که این انفجارها یک مرکز تحقیقات علمی در دمشق را هدف قرار داده است که تلفات جانی به به همراه داشت.
 


الحقیقه این حملات را شدیدترین حمله در نوع خود به سوریه از جنگ اکتبر سال 1973 دانست.
 
حمله هوایی دوباره رژیم صهیونیستی به سوریه

 
جنگنده‌های رژیم اشغالگر قدس یک انبار مهمات ارتش  سوریه را نزدیکی مرکز تحقیقات علمی "جمرایا‌‍‌"،هدف قرار داد که بر اثر این حمله  شماری کشته و زخمی شدند.
 


شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد : آتشبار ضد هوایی ارتش سوریه یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی را سرنگون کرده است . همزمان در منطقه مزه  و برخی مناطق نزدیک به دمشق درگیری شبه نظامیان با ارتش ادامه دارد.
 
تروریست‌های مستقر در این مناطق تلاش میکنند با استفاده از حمله صهیونیست‌ها به دمشق نفوذ کنند که با مقاومت شدید ارتش سوریه مواجه شدند . رژیم صهیونیستی پنج ماه پیش نیز به تاسیسات نظامی مستقر در جبل قسیون حمله کرد .
 
صدور بیانیه‌ای از سوی جنبش عدم تعهد/ سازمان ملل به مسئولیت خود در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه سوریه عمل کند
 



جنبش عدم تعهد در این بیانیه که توسط مرکز هماهنگی این جنبش در نیویورک صادر شده، ضمن محکوم کردن اقدام رژیم جعلی صهیونیستی در تجاوز به حریم هوایی سوریه و حمله به تاسیسات این کشور، از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا اقدامات ضروری را برای جلوگیری از تکرار آن به عمل آورد.
 
توافقنامه موشکی مسکو با سوریه/ روسیه برای آمریکا شاخ می‌شد
 
نماینده روسیه در ناتو اعلـامـ کرد، کشورش توافقنامه فروش سامانه موشکی اس-300 به سوریه را اجرا می‌کند، این محموله شامل موشک های پیشرفته با برد ۲۹۰ کیلومتر است. این موشک‌ها که بیش از ۶ متر طول دارند قادر به حمل دو نوع کلاهک انفجاری و یا ضد زره هستند.
 


همزمان با اعلام خشم آمريكا از توافقت موشكي مسكو و دمشق، رئيس کميته روابط خارجي مجلس دوماي روسيه اعلام کرد: تکميل توافقنامه موشکي امضا شده ميان سوريه و روسيه پيامي است به آمريکا تا به ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه نينديشد.
 
نکته قابل توجه این است که "جان کری" استقرار سیستم اس300 در سوریه را تهدیدی برای امنیت اسرائیل خواند و نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرد اما رژیم صهیونیستی با داشتن تسلیحات هسته‌ای خو خطری برای منطقه و جهانیان است.
 


"بشار اسد" نیز اعلام کرد دمشق اولین محموله سمانه دفاعی اس300 را از روسیه دریافت کرد.
 
ساخت دیوار حائل از سوی ترکیه در مرز این کشور با سوریه
 

 
ادعا شده بود این دیوار به منظور جلوگیری از عبور قاچاقچیان، عوامل مرتبط با  القاعده و  ورود غیرقانونی به خاک ترکیه ساخته می شود.
 
این دیوار در منطقه‌ای موسوم به "نُصَیبین" واقع در ده کیلومتری شمال شهر " سوریِ قامیشلی" ساخته می‌شود که محل درگیری بین شورشیان و کردها است و ارتفاع اين ديوار دو متر است و به سيم خاردار نيز مجهز مي شود.


 
برگزاری اجلاس بین‌المللی دوستان سوریه در تهران
 


این اجلاس که با حضور نمایندگان و فرستادگان ویژه از بیش از 40 کشور جهان برگزار و  بر راه حل سیاسی تاکید شد و اجلاس سوریه در تهران نقش و عزم جدی ایران، چین، روسیه و مصر را در حل بحران سوریه به جهانیان نشان داد.
 
ورود مک کین سناتور جنگ‌طلب آمریکایی به سوریه
 
"مک کین" سناتور جنگ‌طلب آمریکایی پس از ورود به اراضی سوریه با با فرماندهان گروه های مسلح مخالف دولت این کشور دیدار کرد.
 


سخنگوی وزارت امورخارجه پیشین ایران با با محکوم‌کردن این اقدام مداخله‌جویانه که خلاف قوانین و عرف بین‌المللی است، آن را مداخله صریح در امور داخلی سوریه و اقدامی در راستای گسترش دامنه بحران و ادامه خونریزی در این کشور دانست.
 
پیروزی ارتش سوریه در بازپس گیری القصیر
 
ارتش سوريه با بازپس‌گيري شهر استراتژيك "القصير"، كه مركز فرماندهي و اتاق عمليات گروههاي تروريست بود، نه تنها كمر مخالفان مسلح را شكست بلكه ضربه سنگيني به اعتبار و حيثيت حاميان تروريسم در منطقه وارد كرد.


 
افراد مسلح در استان حمص نیز  در نتیجه حمله غافلگیر کننده ارتش سوریه در شهر "القصیر" پروزی دیگری برای ارتش این کشور بود و  نیروهای ارتش سوریه کنترل خود را بر ساختمان شهرداری و میدان اصلی شهر القصیر در استان حمص تثبیت کرده و مخفیگاه‌های تروریستی و انبار اسلحه و مهمات آن‌ها را در هم کوبیدند.
 

تاسیس پایگاه طالبان در سوریه
 
 این پایگاه با همکاری مبارزان افغانی طالبان که در سال‌های گذشته به سوریه رفته‌اند، تأسیس شد.
 


علت تمایل طالبان به حضور در سوریه انگیزه‌های قبیله‌ای و مذهبی باشد. اعضای طالبان بر این باورند که گروهی از سنی‌های مستقر در سوریه در حال حاضر توسط دولت این کشور تحت فشار هستند.
 
پیام کتبی بشار اسد را که خطاب به "رهبر معظم انقلاب"
 
این پیام توسط نخست‌وزیر سوریه به تحویل علی‌اکبر ولایتی داده شد.
 
ولایتی در این دیدار تاکید کرد: قام معظم رهبری برای سوریه به‌عنوان خط مقدم مقاومت علیه صهیونیسم، اهمیت زیادی قائل هستند و کماکان حمایت از دولت و ملت بزرگ سوریه از جمله اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
 
سفر نماینده ارشد خلع سلاح سازمان ملل به سوریه
 


در این سفر از مقامات دولتی سوریه خواسته شد که به کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل که در سوریه حضور پیدا کرده‌اند اجازه دهند تا گزارش‌های اخیر درباره استفاده از سلاح شیمیایی در «الغوطه الشرقیه» در حومه دمشق را بررسی کنند.
 
ارتش سوریه نیز منطقه‌ای در حی الجوبر را که گمان می‌رود تروریست‌ها در آن از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، محاصره کرد .
 
پیروزی‌های ارتش و کنترل برخی مناطق

 ارتش سوریه اعلام کرد که کنترل کامل حومه "لاذقیه" را به دست گرفته و یک خودروی بمب گذاری شده در «طیبه الامام» منفجر شده  و درگیری‌های متعددی در «المعضمیه» و «الملیحه» نیز روی داده است.
 
همچنین گفتنی است (۲۳ جولای، ۱ مرداد) "رابرت سری" مامور ویژه سازمان ملل متحد در صلح خاورمیانه به شورای امنیت خبر داد که سازمان ملل بررسی ۱۳ گزارش دریافتی را در زمینه کاربست سلاح‌شیمیائی در سوریه آغاز کرده است و بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل به شدت نگران این موضوع است.
 
دولت سوریه از سازمان ملل متحد خواسته است که بررسی‌های خود را به حادثه ماه مارس سال جاری در "خان العسل" واقع در نزدیکی حلب محدود کند. در حمله روز ۱۶ مارس مخالفان اسد به شهرک خان‌العسل ۲۶ نفر کشته شدند که ۱۶ سرباز نیز در میان آن‌ها بودند.
 
تاکید ظریف و بان‌کی‌مون بر یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه
 
وزیر امور خارجه كشورمان در یك گفتگوی تلفنی با دبیر كل سازمان ملل متحد خطرات استفاده از زور و مداخله نظامی در سوریه را مورد تاكید قرار داد.
 


ظریف هم چنین مداخله نظامی در این كشور را دارای تبعاتی زیانبار و گسترده كه كنترل آن بسیار دشوار خواهد بود، ارزیابی کرد.
 
وی ضمن مردود دانستن استفاده از زور در حل و فصل بحران سوریه، بر آمادگی كشورمان جهت یافتن راه حل مسالمت آمیز برای خروج از بحران آن كشور تاكید كرد.
بان كی مون دبیر كل سازمان ملل متحد نیز در این گفتگوی تلفنی بر یافتن راه حل سیاسی برای خروج از بحران تاكید نمود.
 
نظارت بر سلاح‌هاي شيميايي سوريه
 
روسیه طرح خود را در زمینه قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی به آمریکا نشان داده و تمایل دارد ا درباره آن در ژنو بحث کند.
 
 
"ولید المعلم" وزیر خارجه سوریه اعلام کرده است که دمشق از طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی این کشور استقبال می‌کند.
 
مچنین وی پس از دیدار با "سرگئی لاوروف" همتای روس خود در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دمشق از پیشنهاد روسیه استقبال می‌کند.
 

 
 این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که همزمان با سفر وزیر خارجه سوریه به مسکو، "حسین امیر عبداللهیان"، معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه ایران نیز به روسیه سفر کرده است.
 
به گزارش ریانووستی، عبداللهیان پس از دیدار با "میخاییل بوگدانف"، معاون وزیر خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های مسکو از حمله به سوریه جلوگیری شود.
 
در همین زمینه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز اعلام کرد ممکن است از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد دولت سوریه که ذخیره سلاح‌های شیمیایی خود را بدون فوت وقت به محل‌هایی امن منتقل کرده تا بتوان آن را نابود کرد.
 
 
فشار بر رژيم سوريه پس از حمله شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق به شدت افزايش يافت و مقام‌های آمريکايی بارها تاکيد کرده‌اند که حکومت بشار اسد مسئول اين حمله است و بايد مجازات شود و دمشق اين ادعا را رد کرده است.
 
 
پیوستن سوریه به کنوانسیون منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی
 

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد کشورش بطور رسمی به معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیوسته است. بشار الجعفری گفت: سوریه از کارشناسان و بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای اجرایی کردن طرح روسیه استقبال می‌کند.
 
وی گفت: "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه موافقت خود را با پیوستن سوریه به این معاهده اعلام کرده و "ولید المعلم"، وزیر خارجه نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی این مساله را رسما اعلام کرده است.

 الجعفری در ادامه به گزارش سازمان سیا درباره طرح‌های شیمیایی و هسته‌ای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سلاح‌های شیمیایی سوریه فقط سپری برای رویارویی با زرادخانه‌ هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس است.
 
به دنبال پیوستن سوریه به کنوانسیون بین‌المللی منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، رئیس جمهوری روسیه و وزیر امور خارجه چین از این اقدام به شدت استقبال کرده و آن را نشانه حسن نیت سوریه دانستند.
 
رئیس جمهوری در این رابطه سوریه گفت: دلیل موافقت ما با نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی، درخواست روسیه بود نه تهدیدات آمریکا. بشار اسد در گفتگو با شبکه «روسیه ۲۴» از موافقت دمشق با نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی این کشور بنا به درخواست روسیه خبر داد و گفت دلیل موافقت ما با این نظارت بین‌المللی، تهدیدات آمریکا نبود و تهدیدات آمریکا هیچ تاثیری در تصمیم سوریه در این زمینه نداشت.
 
حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به مدرسه ابتدایی در "دمشق"

 
افراد مسلح فعال در سوریه مدرسه ابتدایی «عائشة الصدیقه»‌ واقع در منطقه "الزاهره القدیمه" پایتخت سوریه را ا با یک خمپاره هدف قرار دادند.
 


بر اثر سقوط خمپاره تروریست‌ها بر مدرسه ابتدایی "عائشه الصدیقه" چهار دانش آموز زخمی شدند. برخی رسانه‌ها اخبار متناقضی درباره کشته شدن چند دانش آموز دیگر در جریان این حمله منتشر کردند ولی هیچ منبع موثقی این اخبار را تأیید نکرده است.
 
نخست‌وزیر جدید مخالفان سوریه مشخص شد
 
ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کردند که دولتی جدید متشکل از وزرای فن سالار غیر حزبی تشکیل داده است، این دولت قراراست ادراه امور مناطقی از سوریه را که در کنترل مخالفان است،برعهده بگیرد.
 


پیش از این "غسان هیتو" سمت نخست وزیری دولت مخالفان سوری را بر عهده داشت که دوره نخست وزیری وی به دلیل اختلافات بین مخالفان سوری و ناتوانی در پیش برد امور بدون نتیجه پایان یافت و وی وادار به استعفا شد.
 
توافق درباره تشکیل دولت جدید مخالفان سوریه پس از نشست ادر استانبول انجام شد.
 
دعوت ایران به کنفرانس ژنو2 سوریه و بازپس گیری دعوت از سوی آمانو
 
 دبیر کل سازمان ملل متحد رسما از ایران برای حضور در این کنفرانس دعوت کرد و هنوز 24 ساعت از این دعوت نگذشته بود که سردسته مخالفان سوریه اعلام کرد در صورت حضور ایران در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد و از طرف دیگر آمریکا بحث پیش شرط را مطرح کرد که ایران در صورتی می‌تواند در ژنو2 شرکت کند که تمامی مفاد کنفرانس ژنو1 مبنی بر موافقت با دولت انتقالی در سوریه را بپذیرد.
 
کشورمان نیز اعلام کرد که هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در این کنفرانس نمی‌پذیرد.
 
" یوکیا آمانو" دبیرکل سازمان ملل تحت فشارهای امریکا، دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 با موضودست‌یابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه را لغو کرد.
 
همچنین "ارتین نسیرکی" سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه (30 دی) در نشست خبری در مقر نیویورک این سازمان اظهار داشت، بان کی مون از این که ایران اعلامیه نشست ژوئن 2012 ژنو را نپذیرفته، «عمیقا متاسف» شده است.
 
برگزاری کنفرانس ژنو و شکسن آن
 
در این کنفرانس بارها و بارها خواسته خود را مبنی بر برکناری بشار اسد تکرار کردند.
بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در آغاز این نشست گفت: ژنو 2 با چالش‌های زیادی روبرو است که باید از آن‌ها عبور کنیم. ژنو 2 فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه است. اولین باری است که دولت و مخالفان سوریه برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند. این کنفرانس برای مردم سوریه است و وظیفه نجات سوریه ماموریت اصلی ما است.
 


دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: باید این فرصت غنیمت شمرده شود. ما تاکید می‌کنیم که از مردم سوریه برای تشکیل دولت آزاد، دموکرات و با عدالت حمایت می‌کنیم. سوری‌ها مستحق کرامت و عدالت هستند. من پیش از آغاز مذاکرات امروز برخی از قوانین را ذکر می‌کنم. ما فقط یک روز برای شنیدن طرف‌ها وقت داریم. به هر طرفی هفت دقیقه فرصت داده می‌شود تا به سخنرانی بپردازد که هیات‌های سوری از این امر مستثنی بوده و 10 دقیقه زمان برای سخنرانی دارند. من از حاضران می‌خواهم تا از لهجه‌های تخریب کننده استفاده نکنند تا آنچه را که ما ساخته‌ایم ویران نشود.
 
بان کی مون در ادامه گفت: این نقطه آغازی برای تحقق صلح خواهد بود من مسئولیت ریاست این جلسه را برعهده دارم و امیدوار هستم که مذاکرات سازنده‌ای داشته باشیم. اکنون از وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای سخنرانی دعوت می‌کنم.
 
سخنان رئیس جمهوری سوئیس


 
در همین راستا "دیدیر بورخالتر"، رئیس جمهوری سوئیس به عنوان کشور میزبان این نشست ‍پس از سخنان بان‌کی مون سخنرانی کرده و عنوان داشت: من به شما خوش آمد می‌گویم . دولت سوئیس به هر کسی که به اینجا آمده تا بحران سوریه را پایان دهد خوش آمد می‌گوید، سوئیس از سازمان ملل و جامعه بین‌الملل قدردان است، این امید وجود دارد که به رنج‌های میلیون‌ها سوری پایان داده شود. باید گفت‌وگوها را آغاز کرد و به راه حل سیاسی و عادلانه برای بحران سوریه دست یافت تا همه طرف‌ها با صلح در کنار هم زندگی کنند.
 
رئیس جمهوری سوئیس تصریح کرد: باید تمامی طرف‌های حاضر به درخواست‌های مردم سوریه گوش فرا دهند و به توافقی دست یابند که براساس ژنو 2 باشد. تمامی طرف‌های حاضر در اینجا باید تلاش بسیاری برای حل و فصل بحران سوریه که تنها از طریق راهکار سیاسی ممکن است، انجام دهند.
 
سخنان لاوروف
 
 

سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: راهکار سیاسی راه خروج سوریه از بحران موجود است. ملت سوریه است که باید درباره این کشور تصمیم‌گیری کند. باید در قبال تروریسم در سوریه موضعی متحد اتخاذ کنیم. از همه کسانی که ژنو 2 را تایید کردند به ویژه رئیس جمهوری آمریکا تشکر می کنم. سوری ها باید خودشان بحران را حل کنند و جایی برای راهکار خارجی وجود ندارد. ایران باید در تلاش های برای حل بحران سوریه بدون تلاش برای تفسیر بیانیه ژنو 1 به نفع یکی از دو طرف سهیم شود.
 
وی گفت: وضعیت انسانی در سوریه رو به وخامت نهاده و این مساله مورد توجه قرار گیرد. کمک به برقراری صلح در سوریه به امنیت جهان کمک می‌کند. ما خواهان خاورمیانه‌ای عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی هستیم که در آن کشورها با صلح و دوستی زندگی کنند.
 
سخنان جان کری

 


"جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا سخنران بعدی نشست ژنو 2 بود و در ابتدای سخنان خود تاکید کرد که امروز سرآغازی برای به جریان افتادن مسالمت آمیز و توقف خشونت‌ها در سوریه خواهد بود.
 
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه حضور بشار اسد در آینده سیاسی سوریه را غیر ممکن خواند و گفت: تشکیل دولت انتقالی و افراد حاضر در آن نباید با مخالفت دیگر گروه‌های سوری باشد و این بدین معناست که بشار اسد در دولت آتی سوریه هیچ جایی نخواهد داشت. به خیال هیچ کس نمی‌گنجد که چنین فردی که دست به وحشیانه‌ترین اقدامات علیه ملت خود زده در آینده سیاسی سوریه حاضر باشد. افراط گرایان تروریستی نیز که باعث رنج و ملالت مردم سوریه شده‌اند نیز در آینده سوریه جایی نخواهند داشت. جنگ با خشونت طلبان آسان نیست اما همگان برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.
 
سخنان ولید المعلم
 


سخنران بعد از جان کری، "ولید المعلم"، وزیر امور خارجه سوریه بود که ریاست هیات سوری در نشست ژنو 2 را برعهده دارد.
 
وی گفت: برخی همسایگان سوریه در کشتار ملت سوریه دست دارند و کشور ما را به سوی خشونت و تروریسم سوق می‌دهند. برخی می‌خواهند سوریه را به قرون وسطی باز گردانند و پیشرفت ملت سوریه را نمی‌خواهند. ما به عنوان نماینده اصلی مردم سوریه و رئیس جمهوری سوریه به ژنو آمده‌ایم. سوریه هیچ گاه در چنین شرایط سختی که در این سه ساله با آن مواجه بوده قرار نداشته است. وظیفه دفاع از خون کشته شدگان بی‌خانمانی مردم و آینده کشور سوریه برعهده ماست و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.
 
ولید المعلم با اشاره به وضعیت سیاسی در آینده سوریه گفت: این ملت سوریه هستند که رهبران خود را تعیین می‌کنند و برای آینده سوریه تصمیم گیری می‌کنند و آقای کری، هیچ کس نمی‌تواند مشروعیت را از بشار اسد، رئیس جمهوری قانونی سوریه بگیرد!
 
وزیر خارجه سوریه سپس به مساله حمایت از گروه‌های تروریستی توسط برخی کشورها پرداخت و گفت: حامیان تروریست‌ها فراموش کردند که همان کسانی که در نیویورک خود را منفجر کردند همانانند که در سوریه اقدام به عملیات‌های انتحاری می‌زنند.
 
اگر این افراد خود را نماینده ملت سوریه می‌دانند به سوریه بیایند و با درد و رنج مردم سوریه همراه باشند. آنان که از تغییر در سوریه سخن می‌گویند امکانات اجرای این ادعاها را ندارند و هر کس را که مخالف رای خود بدانند از هرطایفه یا گروهی که باشد دشمن می‌دانند و برای از بین بردن آن‌ها تلاش می‌کنند.
 
در این قسمت از سخنان وزیر خارجه سوریه بان کی مون به طولانی شدن اظهارات معلم اعتراض کرد که مشاجره لفظی کوتاهی میان دو طرف پیش آمد.
 
سخنان رئیس ائتلاف مخالفان سوریه
 


در همین حال، احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری ادعاهای خود را اینگونه آغاز کرد: خانم‌ها و آقایان، من رخدادهای سوریه را برای شما یادآور می‌شوم. اتوبوس مدرسه‌ای در حمص در حال حرکت بود که نیروهای نظام سوریه آن را هدف قرار دادند و مادر کودکی در آن شب شمع بر روی قبر فرزند خود گذاشت چرا که نظام سوریه گمان می‌کرد که این کودک یک تروریست است! هزاران کودک با گلوله‌های اسد کشته شده‌اند.
 
برخی از شما به سوریه آمدید و شاهد این بودید که فعالان کشته شدند. شما آثار شکنجه‌ها بر روی بدن فعالان را دیدید. سوری‌ها خوب تروریست‌ها را می‌شناسند. سوری‌ها مجبور به دفاع از خود و کشورشان شدند. چند سال از صبر سوری‌ها می‌گذرد. هزاران تظاهرکننده شعار "مسالمت‌آمیز" را سر دادند اما کشته شدند و جهان شاهد این امر بود.
 
رئیس ائتلاف مخالفان سوریه افزود: ارتش آزاد سوریه با مزدوران تروریستی که از عراق آمده‌اند مبارزه می‌کند. اما دولت اسلامی عراق و شام (داعش) یک مقوله دیگری است. شما شاهد دستاوردهای انقلاب سوریه برای مبارزه با داعش هستید. اسد بشکه‌های انفجاری را بر روی اعضای ارتش آزاد سوریه می‌اندازد.
 
احمد الجربا گفت: ما آمده‌ایم تا بگوییم که با ژنو 1 کاملا موافق هستیم. ما تشکیل دولت انتقالی را مقدمه‌ای برای برکناری نظام اسد می‌دانیم. مطرح کردن حرف‌هایی در خصوص ابقای نظام اسد خارج از ژنو 2 است.
 
سخنان وزیر خارجه چین


 
"وانگ یی"، وزیر خارجه چین نیز به نوبه خود در این کنفرانس تاکید کرد: همه امروز به مونترو چشم دوخته‌اند. ما دوست داریم که این کنفرانس به نمونه‌ای برای حل مسالمت‌آمیز بحران ها در جهان تبدیل شود و الگویی برای درگیری‌های آینده باشد. ژنو 2 باید آغازی برای تاریخ سوریه باشد.
 
این مسوول چینی در پایان بر لزوم مقدم داشتن منابع ملی سوریه و یافتن راهکار سیاسی کارآمد از طریق احیای موسسات دولتی و بازگشت ثبات و نظم به سوریه تاکید و اعلام کرد که چین برای تحقق این مساله تلاش می‌کند.
 
سخنان لوران فابیوس

 
 
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با بیان اینکه مشکلات ملت سوریه تنها از طریق راهکار سیاسی پایان می‌یابد اعلام کرد، این مساله در دعوتنامه‌های ارسالی بان کی مون کاملا مشخص بود و من می‌خواهم از وی تشکر کنم.
 
فابیوس گفت: درهر ماه در سوریه هزاران زن و کودک کشته شده‌اند. ما باید در این کنفرانس درباره توافق آتش‌بس صحبت کنیم تا بتوانیم مشکلات مردم سوریه را کاهش دهیم. زمانی که ما در آپارتمان‌های لوکس راحت هستیم مردم در سوریه کشته می‌شوند و ما در برابر این افراد مسئولیم.
 
وی همچنین تاکید کرد: باید دولت انتقالی با اختیارات کامل اجرایی تشکیل شود و من از شرکت‌کنندگان در این نشست می‌خواهم که به جدول کاری این نشست که از پیش تعیین شده پایبند باشند.
 
سخنان هیگ
 
 

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به نوبه خود تاکید کرد: در حال حاضر شمار زیادی از مردم سوریه قربانی درگیری‌های داخلی این کشور شده‌اند و این رقم روز به روز در حال افزایش است. میلیون‌ها سوری‌ وادار شده‌اند سوریه را ترک کنند و اینها مسائلی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.
 
وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر لزوم مجازات عاملان خشونت‌ها در سوری تاکید کرد: ژنو 2 باید به حل سیاسی بحران سوریه که در نتیجه آن گروه‌های تندرو در سوریه ظهور کردند بیانجامد. باید با گروه‌های تندرو از طریق تلاش برای دستیابی به راهکاری سیاسی و تحقق خواسته‌های ملت سوریه مقابله کنیم. هدف اصلی ما تشکیل دولت انتقالی با اختیارات اجرایی کامل است که بتواند دو طرف سوری را راضی کند.
 
وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه باید برای مشارکت زنان در آینده سویه تلاش کرد از ژنو 2 به عنوان فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه و پایان حمام خون در این کشور یاد کرده و گفت: ما نسبت به سخت بودن حل بحران سوریه و اوضاع آوارگان شکی نداریم اما برای آن تلاش می‌کنیم و باید بگویم که ژنو 2 باید به حل سیاسی بحران سوریه منجر شود.
 
سخنان دبیرکل اتحادیه عرب

 


























"نبیل العربی"، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این کنفرانس اعلام کرد: باید بگویم که هدف از کنفرانس امروز اجرایی کردن اصول توافقنامه ژنو 1 و در راس آن تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل است، چیزی که ما پیشتر در خصوص آن به توافق رسیدیم.
 
العربی ادامه داد: ژنو 2 لحظه‌ای سرنوشت‌ساز برای آغاز حل سیاسی بحران سوریه است.
 
دبیرکل اتحادیه عرب ادامه داد: ما اولین گروهی بودیم که برای پایان دادن به بحران در سوریه وارد عمل شدیم و در این راستای طرح‌های مختلفی را ارائه کردیم که برخی از آنها با موافقت دولت سوریه همراه شد اما متاسفانه در ادامه دولت به وعده‌های خود پایبند نماند و تلاش‌های اتحادیه عرب تا این زمان بی‌نتیجه مانده است.
 
نبیل العربی افزود: ما خواهان توقف فوری خشونت‌ها در سوریه هستیم و اعضای دائم شورای امنیت باید هر چه سریعتر با صدور بیانیه‌ای درگیری در تمامی مناطق سوریه را پایان دهد.
 
سخنان کاترین اشتون
 
 

"کاترین اشتون"، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا سخنران بعدی نشست ژنو بود و در ابتدای سخنان خود وضعیت جاری در سوریه را در تاریخ معاصر بی‌سابقه خواند.
 
وی گفت: به نفع همه است که خشونت‌ها در سوریه پایان یابد و ما تلاش می‌کنیم به توافقی برسیم که خواسته‌های ملت سوریه را برآورده کند. باید انتقال قدرت در سوریه به شکلی سیاسی اجرایی شود که از طریق ‌آن بتوان به ملت سوریه کمک‌های لازم را رساند.
 
اشتون در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل و اتحادیه عرب برای تحقق افزایش نقش زنان در آینده سیاسی سوری گفت: به هر نحوی شرکت‌کنندگان در نشست ژنو باید مشارکت زنان در آینده سوریه را تضمین کنند.
 
سخنان داووداوغلو
 


"احمد داوود اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه سخنران بعدی نشست بود که در سخنان خود به وضعیت بحرانی آوارگان سوری در کشورهای همسایه اشاره کرد.
 
وی گفت: کشورهای همسایه سوریه مشکلات زیادی به دلیل ورود آوارگان سوری پیدا کرده‌اند و آوارگان با وجود تلاش‌هایی که شده در شرایط خوبی قرار ندارند. اوضاع در سوریه به گونه‌ای شده که تروریست‌ها فکر می‌کنند این کشور به محل امنی برای ‌آنها تبدیل شده است و دولت به بهانه مقابله با این تروریست‌ها برخی مناطق را مورد حمله قرار می‌دهند.
 
وزیر امور خارجه سوریه دولت سوریه را متهم کرد که به جنایت علیه بشریت دست زده و گفت: نقض حقوق بشر در سوریه به شکل گسترده انجام می‌شود که دولت سوریه نیز در این دست داشته است. جنایتی که در سوریه انجام می‌شود در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و باید در دادگاه ویژه‌ای به آنها رسیدگی شود.
 
همچنین در این کنفرانس وزیر خارجه ژاپن، عربستان، مصر، آلمان، مراکش، سوئد، کویت، عراق، قطر، لبنان، بحرین، سخنرانی کردند.
 
سخنان پایانی وزیر خارجه سوریه
 
معلم گفت: برخی اظهارات در ارکستری که امروز و در اینجا نواخته شد در حدی نیست که قابل پاسخ گفتن باشد. دولت سوریه خواهان پایان دادن به خونریزی‌هاست و در این زمینه نیز تلاش می‌کند اما ما در جنگ با تروریسم مُصر هستیم و به این کار خود ادامه می‌دهیم.
 
وی با تشکر از کشورهای دوست سوریه گفت: ما از تمامی کشورهایی که در این سه سال در کنار ما بوده‌اند، تشکر می‌کنیم و قدردان زحمات آنها هستیم.
 
معلم در پایان خطاب به کشورهایی که در امور داخلی سوریه دخالت و یا از تروریست‌ها در این کشور حمایت می‌کنند گفت: شما نزدیک به 30 سال است که علیه سوریه دسیسه چینی می‌کنید. آیا اکنون دیگر از این اقدام خسته نشده‌اید و وقت آن نرسیده که از این کار خود دست بردارید؟
 
سخنان پایانی رئیس ائتلاف مخالفان سوریه
 
بعد از سخنرانی معلم که چهار دقیقه به طول انجامید، احمد جرباء سخنان خود را آغاز کرد و گفت: ما از همه کشورهایی که در کاهش آلام ملت سوریه سهیم هستند تشکر می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: دولت سوریه روزانه ده‌ها سوری را در زندان‌ها زیر شکنجه به قتل می‌رساند و ما می‌خواهیم تحقیقات بین‌المللی در این باره آغاز شود. ارتش با استفاده از انواع سلاح‌های سنگین ملت ما را هدف قرار می‌دهد که این امر هرچه سریع‌تر باید متوقف شود.
 
رئیس مخالفان سوری ادامه داد: ائتلاف مخالفان نماینده واقعی ملت سوریه است و الان وقت آن رسیده که سوریه جدید متولد شود. این دولت سوریه است که مانع شکل گیری مذاکرات میان طرف‌های مختلف در سوریه می‌شود.
 
در پایان بان‌کی‌مون با تشکر از حاضران اعلام کرد: مذاکرات امروز مثبت بود گرچه برخی تنش‌ها نیز در جریان آن پیش آمد.
 
وی ادامه داد: روز جمعه مذاکرات میان نمایندگان و مخالفان دولت سوریه آغاز می‌شود و ما امیدواریم که مذاکرات مثبت باشد و در نهایت به تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل از جمله داشتن اختیار ارتش و نیروهای امنیتی در سوریه تشکیل شود.
 
تخریب کنبد حرم  "سیده سکینه" در حومه دمشق توسط افراد مسلح سوری



پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد:تروریست‌های مسلح سوری با پرتاب پیاپی چند موشک "گراد"،گنبد حرم سیده سکینه در شهر داریا در حومه دمشق را تخریب کردند.

ارتش سوریه که با حمایت نیروهای دفاع ملی از یک ماه پیش بر حرم "سیده سکینه" تسلط پیدا کرده است،توانست گروه‌های مسلح را از مناطق پیرامونی این حرم دور کند اما تروریست‌های مسلح با موشک‌های دست ساز به صورت پیاپی حرم طلایی "سیده سکینه" را هدف قرار داده و توانستند امروز آن را تخریب کنند.

شناسایی يک دستگاه اتوبوس حامل اسلحه در ريف دمشق/ هلاکت یکی از سرکردگان گروه النصره

به نقل از  شبکه تلویزیونی سوریه ، یک دستگاه اتوبوس حامل مقادیر زیادی اسلحه و تفنگ در جاده بین المللی حمص به ریف دمشق در منطقه قطیفه شناسایی شد، قرار بوده اسلحه و تفنگ‌های جاسازی شده در داخل این اتوبوس مسافربری به دست تروریست‌ها برسد.

راننده این اتوبوس بابت هر دفعه انتقال سلاح از دیر الزور به ریف دمشق برای تروریستها از آنان 200 هزار لیره دریافت می کرده است.




پیشنهاد سوریه مبنی بر رهایی از سلاح‌های شیمیایی تا قبل از پایان آوریل

به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، این شبکه در خبری فوری به نقل از سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی اعلام کرد:  سوریه پیشنهاد کرده است رهایی از سلاح‌های شیمیایی این کشور قبل از پایان آوریل تکمیل شود. 

العربیه به جزئیات بیشتر درباره این خبر اشاره‌ای نکرد.

سفر مخالفان سوری به واشنگتن برای گفتگو درباره حمایت تسلیحاتی


هیئت ائتلاف مخالفان سوری برای گفتگو درباره حمایت تسلیحاتی از ارتش آزاد، به واشنگتن سفر کرد. 

ادامه پيشروی‌های ارتش سوريه در اطراف يبرود و ريما

ارتش سوریه ضمن ادامه پیشروی در کشتزارهای ریما، در منطقه قلمون و یبرود از تاکتیک تصرف ارتفاعات و تپه‌ها قبل از حمله به این مناطق استفاده می کند که باعث تضعیف شدید گروه های مسلح از جمله گروه موسوم به جبهه النصره و بروز اختلاف شدید بین آنها شده است.

نیروهای ارتش سوریه به عملیات خود در کشتزارهای ریما در شرق یبرود ادامه می دهند. این در حالی است که ارتش سوریه دیروز منطقه سحل را در شمال یبرود به تصرف خود در آورد و نیروهای خود را برای پیشروی به سمت تپه های مشرف به فلیته که دروازه قلمون در مرزهای لبنان به شمار می رود، آماده می کند.

تخریب مساجد و زیارتگاه‌ها در شمال سوریه

عناصر گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" حدود یک ماه قبل به شهر کرد نشین "تل معروف" در شمال سوریه حمله کردند.
عناصر داعش پس از یورش به این شهر، مساجد و زیارتگاه‌های آن را به بهانه صوفی بودن آنها ویران کردند.

روزنامه "المرصد" خاطرنشان کرد: در شهر "تل معروف" چندین اثر تاریخی دینی و مزار و یک دانشکده علوم اسلامی و آموزش زبان عربی وجود داشت. به صورتیکه قبل از آغاز جنگ در سوریه، این شهر یکی از مراکز تعلیم دانشجویان سوری و غیر سوری بود.

همه آثار این شهر توسط "محمد مطاع الخزنوی" از کردهای صوفی ترکیه ساخته شده بود که در دوران جنگ جهانی دوم برای زندگی به سوریه مهاجرت کرد.

"محمد عصام" پژوهشگر علوم تاریخی در شهر "تل معروف" است که نزدیک مسجدی زندگی می‌کرد که به دست عناصر داعش تخریب شد.

ممانعت ارتش سوريه از ورود برخی عناصر از جولان به روستای حميديه



 افرادی قصد داشتند از جولان وارد روستای "حمیدیه" شوند که ارتش سوریه با آنها مقابله و از ورود آنها جلوگیری کرد.

هلاکت شماری از تروريست‌ها درحومه درعا سوريه

رتش سوریه شماری از افراد مسلح گروه موسوم به «ارتش آزاد» را که برای انتقال خودرویی بمب گذاری شده به حومه درعا تلاش می کردند به هلاکت رساند، در همین حال ارتش سوریه شماری از افراد مسلح گروه موسوم به «جبهه النصره» را در حومه درعا به هلاکت رساند و دو خودروی آن‌ها را نیز منهدم کرد.

همچنین ارتش سوریه اعلام کرد تجاوزگری‌های اسرائیل مانعی در برابر ارتش سوریه در تعقیب کردن تروریستها نخواهد شد.

پاکسازی شهرک "الزاره"به دست ارتش سوریه

ارتش سوریه به پاکسازی منازل و خیابان‌ها در شهرک "الزاره" واقع در ریف حمص ادامه داده و تعداد زیادی از بمب‌ها را در این مناطق خنثی کرد.


گزارش از: هدیه آقاپور

انتهای پیام/

بازپس گیری شهرک "مهین"
بازپس گیری شهرک "مهین"
بازپس گیری شهرک "مهین"
نماینده روسیه در ناتو اعلـامـ کرد، کشورش توافقنامه فروش سامانه موشکی اس-300 به سوریه را اجرا می‌کند. - See more at: http://www.ansarpress.com/view.php?kindex=78#sthash.pVDVazb6.dpufهمزمان با اعلام خشم آمريكا از توافقت موشكي مسكو و دمشق، رئيس کميته روابط خارجي مجلس دوماي روسيه اعلام کرد: تکميل توافقنامه موشکي امضا شده ميان سوريه و روسيه پيامي است به آمريکا تا به ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه نينديشد.
برچسب ها: سوریه ، سال ، تحولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار