توسط مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت

بررسی لایحه بودجه سال 1393 در بخش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعتبارات بخش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را در قالب بودجه سال 1393 کل کشور بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام داشت: با بررسی اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در لایحه بودجه 1393 در مجموع اعتبارات 3,753,060 میلیون ریالی سازمان نسبت به قانون بودجه سال 1392 معادل 23/23 درصد رشد داشته است.

البته رشد اعتبارات هزینه ‌ی 1,285,000 میلیون ریالی به 45/46 درصد رشد از افزایش در اعتبارات تملک سرمایه‌ای 2,468,060 میلیون ریالی که نسبت به قانون بودجه سال 1392 معادل 84/13 درصد رشد داشته بیشتر است.

بندهای «الف» و «ب» تبصره «14» ماده واحده به درستی کمک به حوزه میراث فرهنگی از طریق منابع غیراختصاصی را مدنظر داشته و می تواند کمک مناسبی به این حوزه در راستای بند «11» قانون برنامه پنجم و بندهای متعدد نقشه مهندسی فرهنگی کشور باشد، در حالی که بند «ج» همین تبصره مبنی بر اخذ 5 درصد هزینه از مراکز اقامتی، رفاهی، گردشگری مسافرین و نظایر آن نه تنها از نظر قانونی مبهم و در تضاد صریح با ماده (80) و مغایرت ضمنی با ماده (76) قانون برنامه پنجم بوده، بلکه از نظر محتوایی نیز موجب کاهش تمایل سرمایه گذاران برای ورود به عرصه گردشگری شده و در تقابل صریح با سیاست‌های متعدد حمایتی کنونی از این بخش از جمله اعطای وام کم بهره و مشوق‌های مالیاتی خواهد بود.

بررسی میزان همسویی و همراستایی لایحه بودجه سال 1393 با قانون برنامه پنجم در زمینه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری موید این نکته است که هماهنگی و انسجام سند پایین دست (لایحه) با سند بالادست (قانون برنامه) تا حد زیادی حفظ شده است. ضمن اذعان به این واقعیت که دولت در لایحه بودجه 1393 توجه جدی تری به حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته است، مقایسه میان انتظارات از این حوزه های سه گانه بر اساس سیاست‌های کلی نظام در دوره چشم انداز، قانون برنامه پنجم توسعه و نقشه مهندسی فرهنگی کشور از یکسو و امکانات در اختیار این سازمان فاصله قابل توجهی دارد. با این حال شاید بتوان این امر را نقطه شروعی از عزم دولت برای کمک به تحقق انتظارات از حوزه های فوق دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار