مدافعان واقعی حقوق بشر به روایت تصویر

قیاس سقراطی ۲ عکس در عراق/نگاه آمریکایی به حیوان ناطق و غیرناطق

سقراط اگر امروز بود حتما تلاش می‌کرد تا روشن کند که معنای درست واژه‌های «حقوق بشر» یا «حقوق حیوانات» چیست!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، سقراط فیلسوف بزرگ اخلاقی یونان باستان، استاد افلاطون (پدر متافیزیک غرب) امیدوار بود با روشن ساختن معنای هر واژه و مفهوم، کاری کند انسان‌ها واژگان را درست و به جا استفاده کنند. سقراط اگر امروز بود احتمالا تلاش می‌کرد تا روشن کند که معنای درست واژه‌های «حقوق بشر» یا «حقوق حیوانات» چیست! مفاهیم و واژه‌هایی که در دوره مدرن به کار برده شدند و واضعان آن‌ها چند سالی جوانتر از سقراط‌ و در حقیقت از پیروان او محسوب می‌شوند. 

بعید نبود که سقراط همچنین تلاش کند تا به مردمی که هر روز با آن‌ها سر و کار داشت نشان دهد که مدافعان حقوق بشر گاه به حیوانات خود بیش از انسان‌هایی که برای آن‌ها نیستند و نمی‌خواهند باشند، بیشتر احترام می‌گذارند.

احتمالا سقراط باز هم در خیابان‌ها بحث‌های طولانی فلسفی خاص خود را که از طنز ویژه‌ای برخوردار بود، با مدعیان حقوق بشر به راه می‌انداخت و آن‌ها را با این سوال مواجه می‌کرد که «حقوق بشر با وقایع درسدن آلمان، ویتنام، گوانتانامو، ابوغریب، فلوجه عراق و...» چه نسبتی دارد؟» و طبق معمول، چون طنزهای این فیلسوف تراژیک یونان، برای گریستن مناسب‌ترند تا خندیدن، احتمالا شهید راه حکمت بار دیگر به خاطر تقدیر مردمان باختر می‌گریست.

این دو عکس در عراق و زمان اشغال آن توسط ارتش آمریکا گرفته شده و شاید تا حدی برای رساندن پیام سقراطِ داستان ما مناسب باشد؛ 




 


منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، آمریکا ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار