ژاپن به بزرگ‌نمایی برنامه‌های "چین" در مناطق مورد مناقشه متهم شد

وزارت خارجه چین با هشدار به ژاپن درباره عدم اشاعه شایعات درباره منطقه دفاع هوایی جدید اعلام کرد، پکن از جانب کشورهای جنوب شرق آسیا تهدید نمی‌شود و درباره اوضاع موجود در مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی نیز خوش‌بین است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، به نقل از  خبرگزاری رویترز ، چین سال گذشته میلادی با اعلام یک‌جانبه منطقه دفاع هوایی جدید بر فراز دریای چین شرقی که گروهی از جزایر خالی از سکنه در آن قرار دارد، زنگ خطر را برای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به صدا درآورد.
 
روزنامه ژاپنی آساهی نوشت، چین به دنبال ایجاد یک منطقه مشابه دفاع هوایی دیگر بر فراز دریای چین جنوبی است، اقدامی که باعث شده تا وزارت دفاع آمریکا نسبت به آن هشدار دهد.
 
وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که منتشر شد، اعلام کرد که هیچ احتیاجی به ایجاد یک منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی نیست، جایی که چین، ویتنام، مالزی، برونئی، مجمع‌الجزایر فیلیپین و تایوان همگی مدعی مالکیت بر جزایر خالی از سکنه آن هستند.
 
این وزارتخانه با اشاره به مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) اعلام کرد: پکن از جانب کشورهای این گروه هیچ تهدید هوایی احساس نمی‌کند، دورنمای روابط با کشورهای این گروه واضح است، پکن درباره این روابط خوش‌بین است.
 
در حالی که وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن حق ایجاد منطقه دفاع هوایی دارد و هیچ کس نباید از آن انتقاد کند، ژاپن را به خاطر تلاش برای منحرف کردن توجهات از برنامه‌های نظامی این کشور مورد انتقاد قرار داد و در بیانیه خود ذکر کرده است: نیروهای جناح راست ژاپن بار دیگر در حال به راه انداختن جنجال علیه برنامه‌های پکن در دریای چین جنوبی هستند و با این کار می‌خواهند توجهات بین‌المللی را از گسترش فعالیت‌های نظامی خود در این منطقه منحرف کنند.

ما به این افراد هشدار می‌دهیم که نباید با اشاعه شایعات منافع خودخواهانه خود را پیش ببرند و باعث افزایش تنش شوند.
 
روابط میان پکن و توکیو در پی ادای احترام اخیر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به یک معبد به نام "تاسوکنی" که از سوی چین معرف دوران نظامی‌گری ژاپن و حمله به چین و کره جنوبی است، دچار تنش شده است.

 
انتهای پیام /

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار