ظریف در حاشیه نشست مونیخ:

امکان رسیدن به راه‌حل در 6 ماه مرحله اول وجود دارد/ ما با چشم باز گفتگو می‌کنیم

وزیر خارجه کشور در حاشیه نشست مونیخ گفت: ما با چشم باز با توجه به ضرورت این مسئله که غرب نیاز دارد اعتماد مردم ایران را جلب کند، وارد این گفتگوها می‌شویم و اگر با جدیت همه طرف‌ها وارد مذاکرات شوند امکان رسیدن به راه‌حل در 6 ماه مرحله اول وجود دارد و می‌توانیم این موضوع را عادی‌سازی کنیم.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در مورد روند پیشرفت کار و مذاکرات گفت: در حاشیه اجلاس گفتگویی با آقای جان‌کری داشتیم که در مورد نحوه پیگیری بحث هسته‌ای و اینکه مراحل بعدی را چگونه دنبال کنیم و چگونه ادامه دهیم، گفتگو کردیم.
 
وی ادامه داد: همچنین با دیگر اعضای گروه 1+5 پاویوس و اشتاین‌مایر و همچنین خانم اشتون صحبت‌هایی را داشتیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در این مورد که چگونه روند مذاکرات دنبال شود و هریک از طرفین چه توقعاتی باید داشته باشند، اظهار داشت: در مورد مسائل سیاسی همه مباحث را با شفافیت در راستای حقوق ملت ایران با طرف‌های مورد مذاکره مطرح کردیم و امیدواریم زمینه‌ای شود برای پیگیری کار مذاکرات هسته‌ای و با شام 28 بهمن ماه و جلسه رسمی 29 بهمن در وین این روند ادامه پیدا خواهد کرد و مذاکرات مرحله نهایی شروع می‌شود.
 
محمدجواد ظریف ادامه داد: همچنین با آقای آمانو در مورد مسائلی که بین ایران و آژانس وجود دارد گفتگو کرده و در زمینه حل و فصل موضوعات گذشته و آینده و روش ایجاد اعتماد متقابل در این حوزه با استفاده از امکانات فنی آژانس به عنوان دستگاهی که می‌تواند این واقعیت را بیان کند که فعالیت هسته‌ای ایران هیچ خطری برای اهداف صلح‌آمیز ندارد، گفتگوهای سازنده‌ای را انجام دادیم.
 
وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که آژانس رسما اعلام کرده اجرای بخش مربوط به ایران در توافقات مربوط به برنامه اقدام مشترک که در ژنو توافق شد انجام شده و دولت ایران یک بار دیگر نشان داد که با هماهنگی و اجماع نسبت به آنچه در صحنه بین‌المللی تصمیم می‌گیرد پایبند است و این مسئله نشان دهنده اراده سیاسی و اجماع ملی و همچنین توان دولت در اجرای تصمیمات بین‌المللی است.
 
ظریف در ارزیابی خود از این مذاکرات بیان کرد: ما با بسیاری از طرف‌های مذاکره‌کننده اختلافات مبنایی داریم اگر اختلاف نداشتیم مذاکره معنایی پیدا نمی‌کرد و این نشان دهنده این است که طرفین به نتیجه رسیدند که اختلافات را از طریق مذاکره حل کنیم ما نیز به این روند پایبند هستیم و مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که مشکلی با ادامه روند مذاکرات ندارند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: ما نیز با چشم باز با توجه به ضرورت این مسئله که غرب نیاز دارد اعتماد مردم ایران را جلب کند وارد این گفتگوها می‌شویم و اگر با جدیت همه طرف‌ها وارد مذاکرات شوند امکان رسیدن به راه‌حل در 6 ماه مرحله اول وجود دارد و می‌توانیم این موضوع را عادی‌سازی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار