محمدجواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری:

تحریم‌های آمریکا دیگر نقض روح توافقنامه نیست، نقض ماهیت و متن توافقنامه است/غرب تحریم‎هایش را بر نمی‎دارد

لاریجانی گفت: انقلاب اسلامی نقطه مبداء ماست و محور بصیرت زایی فهم درست از این انقلاب است، چرا که بحث مهم سازمان سیاسی و اجتماعی ناشی از انقلاب اسلامی است.

 به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد لاریجانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب ۲۱ بهمن ماه ضمن عرض تبریک به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ در نیمه دوم قرن بیستم با آثار و نتایج بین المللی بود و بنابراین فرزندانی که در انقلاب بدنیا آمده‌اند امیدهای آینده و سرمایه ما هستند و بسیار مهم است که این انقلاب را بشناسند و بنده از صدا و سیما تشکر می‌کنم که این فرصت طلایی را ایجاد کرد تا انقلاب پیروز شود.  
 
وی در ارتباط با شناخت تحلیلی انقلاب گفت: انقلاب اسلامی نقطه مبداء ماست و محور بصیرت زایی فهم درست از این انقلاب است، چرا که بحث مهم سازمان سیاسی و اجتماعی ناشی از انقلاب اسلامی است.  
 
* جمهوری اسلامی بزرگترین دستاورد انقلاب 

کار‌شناس مسائل سیاسی تاسیس جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب دانست و بیان کرد: تاسیس جمهوری اسلامی یعنی نظام سیاسی- مدنی که براساس عقلانیت و یک دموکراسی بی‌نظیر تاسیس شده است و این مهم دستاورد بزرگی است، چرا که دموکراسی‌های موجود بر مبنای عقلانیت سکولار- لیبرال است که جریان فتنه ۸۸ نمونه‌ای از اعمال زور برای تحمیل فکر آن‌ها بر مملکت و ملتی است که می‌خواهند براساس دیگری برنامه ریزی کنند.  
 
وی افزود: شناخت تجربه انقلاب اهمیت بسزایی دارد، چرا که غرب ابتدا تصور می‌کرد که این انقلاب به جایی نمی‌رسد، اما همچنان از آن می‌ترسید و با این وجود انقلاب اسلامی ایران دست نشاندگی و بی‌تاثیری کشورمان در منطقه را به ستاره‌ای درخشان، قوی و پیشرفته‌ترین کشور تبدیل کرد.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: ما در صحنه جهانی منشی را مطرح کرده‌ایم که برای غرب بسیار جدی است، از آنجایی که صحنه جهانی صحنه تعامل است، چنانچه میدان تعامل را میدان رقابتی کنند، طبیعتا ما زیاده خواه نیستیم.  
 
وی در خصوص اصطلاح سمبلیک برد-برد که در عرصه جهانی مطرح است بیان کرد: این اصطلاح به این معناست که دو بازیگر همدیگر را قبول دارند و حتی ما در این شرایط طرفدار کلاهبرداری و غارت نیستیم و در صحنه بین الملل به طوری است که نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم می‌پذیریم.  
 
*  در مباحث هسته‌ای استراتژی ما مقاومت است

لاریجانی افزود: استراتژی مقاومت یک تز است که هم بنای نظری و هم بنای عملی دارد و دارای توفیقات عظیمی است و براساس آن چنانچه شما مقاوم و صبور باشید، پیروز خواهید شد و اگر دنبال محور حق هستید استراتژی مقاومت تز جمهوری اسلامی ایران است و تجربه لبنان و حزب الله نشان می‌دهد که این استراتژی تئوری برتری تسلیحاتی را به طور کامل خاک‏مال کرده است.  
 
کار‌شناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در مباحث هسته‌ای استراتژی ما مقاومت است و ما اهل گفتگو هستیم و چنانچه میدان تعامل را میدان رقابتی کنند ما زیاده خواه نیستیم، اما اگر میدان تعامل تهاجمی باشد، استراتژی ما استراتژی مقاومت است که این استراتژی برای غرب کابوس است.

وی ادامه داد: استراتژی مقاومت تاسیس بزرگ جمهوری اسلامی در صحنه جهانی است و این استراتژی برای غرب یک کابوس است چرا که این استراتژی به بزرگی و کوچکی کشور‌ها کاری ندارد.  
 
* اقتصاد مقاومتی ما را به بزرگ‌ترین کشور کلیدی خاورمیانه تبدیل کرد

کار‌شناس مسائل سیاسی افزود: مقام معظم رهبری در امر اقتصاد بر تئوری استراتژی مقاومت انگشت گذاشتند و بر این امر تاکید کردند چرا که این تئوری در جنگ و دانش هسته‌ای پیروز شد و به طوری که اقتصاد مقاومتی ما را به بزرگ‌ترین کشور کلیدی خاورمیانه تبدیل کرد.  
 
لاریجانی تصریح کرد: برخی از اقتصاددانان غربی در مقالات خود بیان کردند که ایران ممکن است از لحاظ اقتصادی شبیه آلمان منطقه شود، بنابراین ما باید برای دهه چهارم و قرن آینده خودمان محاسبه‌گری داشته باشیم.  
 
کار‌شناس مسائل سیاسی ادامه داد: دو نکته کلیدی وجود دارد که چالش بزرگی برای ماست یکی اینکه ما باید اقتصاد خود را براساس استراتژی مقاومتی سامان دهیم و دیگر اینکه شتاب رشد علمی را در علوم و فنون حفظ کنیم  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه توفیق بزرگ ما ناشی از ساختار مدنی ما است، تصریح کرد: ساختار مدنی ما یک دموکراسی مدنی براساس عقلانیت و اسلامی است که نشات گرفته از قرآن است که توان حل مسائل را دارد و در ایجاد یک جامعه مدرن توانمند است.

* جمهوری اسلامی موثرترین کشور خاورمیانه است

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پایداری انقلاب اسلامی ایران علی رغم تمام فشارها و تهدیدها گفت: انقلاب اسلامی ایران علاوه بر این که به خوبی توانست سرپا بایستد توانست به پیروزهای بزرگی هم دست یابد. 
 
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی قوی‎ترین، پیشرفته ترین و موثرترین کشور خاورمیانه است خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران بر سایر کشورها تاثیرگذار است. 
 
لاریجانی با بیان این که رفتار آمریکا و کلوپ کشورهای مدعی علیه ایران کریح است گفت: آمریکا و هم پیمانانش از هیچ رفتار فضاحت آمیزی نسبت به ایران فروگذار نبودند. 
 
* اجلاس ژنو محصول سیاست ایران است

وی با اشاره به این که کارنامه آمریکا، اسرائیل و هم پیمانانش مشمئز کننده است ادامه داد: آمریکا و اسرائیل در خصوص بحران سوریه عربده‏های بسیاری را می کشیدند و مدعی بودند که باید حکومت بشار اسد سرنگون شود اما باید گفت که این کشورها در نهایت شکست خوردند و راه حل بحران سوریه را سیاسی دانستند. 
 
لاریجانی با اشاره به اجلاس ژنو خاطر نشان ساخت: اجلاس ژنو محصول سیاست ایران است به گونه ای که ایران نیازی به حضور کنفرانس ژنو نداشت. 
 
وی با اشاره به این که در ایران نظام سیاسی مدنی محکمی شکل گرفت افزود: قلب‎ مردم کشورمان به خاطر اسلام می‎تپد به گونه‎ای که مردم به خوبی می‎دانند که سعادت و آینده‎شان در حفظ استقلالشان است. 
 
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: نقش رهبر انقلاب اسلامی منبعث از تفکر اسلامی است. 
 
لاریجانی با اشاره به این که علمای اسلام در مملکت ما خدمات بسیاری را ارائه کرده‎اند خاطر نشان ساخت: دموکراسی و آزادی مرهون رهبری است به گونه‎ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی مثل کوه از مردم حمایت می‎کند. 
 
وی با اشاره به این که نهاد رهبری پشتوانه عظیم دموکراسی در کشور است افزود: خوشبختانه ما شاهد این هستیم که جمهوری اسلامی ایران روزبه روز محکمتر می‎شود. 
 
* حضور مردم در 22 بهمن بهترین سیگنال برای غرب و آمریکا است

این تحلیلگر سیاسی با بیان این که آثار 22 بهمن امسال به زودی بروز و ظهور پیدا خواهد کرد گفت: استراتژی مقاومت هرگز از بین نخواهد رفت به گونه‏ای که غرب باید از محیط تهاجم به محیط رقابت برسد. 
 
لاریجانی با اشاره به این که هیچ یک از دستاوردهای اصلی قابل معامله نیست افزود: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد به گونه‎ای که حضور مردم در 22 بهمن بهترین سیگنال برای غرب و بهترین پیام برای آمریکا است. 
 
وی با اشاره به این که غرب باید از تهدیدات خود علیه ایران خودداری کند گفت: مردم ما در اقصی نقاط کشور در روز 22 بهمن شرکت خواهند کرد به گونه‎ای که این راهپیمایی آثار بین المللی فراوانی خواهد داشت. 
 
*  ایران پرچم دار عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران پرچم دار عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است ادامه داد: آمریکا با نهایت پرویی ایران را متهم می کند این در حالی است که خود کلاهک هسته ای جدیدی را مورد آزمایش قرار داده است. 
 
این تحلیلگر سیاسی با بیان این که آمریکا باید براساس NPT کلاهک هسته‌ای را امحا کند خاطر نشان ساخت: آمریکا باید بداند که هیچ زاویه‎ای در حوزه علوم و تکنولوژی هسته ای در چارچوب NPT برای ایران ممنوع نیست. 
 
وی با اشاره به این که آمریکا باید مطمئن باشد که اگر از محیط تهاجم دست برندارد استراتژی مقاومت ایران ادامه پیدا خواهد کرد افزود: ملت رشید و بزرگ ایران در مقابل تمام تهدیدات ایستادگی خواهد کرد. 
 
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شعار ما می توانیم اظهار داشت: شعار مامی توانیم اولین علامت بصیرت بزرگی است که ملت در طول انقلاب به دست آورده اند. 
 
لاریجانی با اشاره به این که مردمان ایران شهروندان درجه دوم نیستند خاطر نشان ساخت: سابقه ملت ایران سابقه ویژه‎ای است به گونه‏ای که ما در گذشته توانایی‏هایی داشته‎ایم که در عصر کنونی این توانایی‎ها به ظرفیت‏های جدیدی تبدیل شده است. 
 
لاریجانی با بیان این که نظام معقول و مشروع کلید همه توافقات است گفت: حکومت مشروع می تواند به استعدادها میدان دهد. 
 
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در عرصه علوم به پیشرفت‎های خوبی دست یافته است ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی خدمات بزرگی را در خصوص پیشرفت علمی کشور ارائه کرده است. 
 
* مقام معظم رهبری پرچم دار پیشرفت علمی کشور هستند

این تحلیلگر سیاسی لاریجانی با اشاره به این که مقام معظم رهبری پرچم دار پیشرفت علمی کشور هستند گفت: علوم پایه ایران رتبه اول منطقه را کسب کرده است.

وی افزود: ما در علوم نشان داده‌ایم که می‌توانیم در صف جهانی باشیم. بزرگ‌ترین کشف علمی ما کشف ذره هیگز است که یک تحول عمیق و فهم ما از ماده و انرژی ایجاد کرده است. شما می‌توانید در این مقاله دو قسمت نظری و عملی را مشاهده کنید. در این مقاله ده هزار کار‌شناس از همه جای دنیا روی این مسئله کار کرده‌اند، یعنی یک کار عظیم بوده است.  
 
لاریجانی تصریح کرد: در این مقاله در قسمت نظری آن اسم ۷، ۸ دانشمند ایرانی را می‌بینیم و در قسمت عملی آزمایش نیز اسم ۱۰، ۲۰ دانشمند ایرانی را مشاهده می‌کنیم که مشغول این آزمایش بودند، این چیز کمی نیست، چرا که یک جوان ایرانی به خود اجازه داده که در عمیق‌ترین آزمایشات علمی با شجاعت ظاهر شود. ما وارد شدیم و موفق نیز شده‌ایم. این مهم به خاطر این است که ما پشتیبانی علمی خوبی در کشور داریم، پس این به آن معناست که جهتی که رهبر معظم انقلاب به دولت تاکید کردند که ساماندهی به وضع اقتصاد براساس اقتصاد مقاومتی و نگهداری از رشد علمی بوده که این‌ها مظاهری است که آن خودباوری ما، و ما می‌توانیم به نحو احسن بروز کند.  
 
این تحلیلگر مسائل استراتژیک اظهار داشت: غرب محور تفکر تفکرش قالب خود بزرگ بینی است، یعنی آن‌ها می‌گویند ما و دیگران، یعنی خود بزرگ بینی در همه چیز.  
 
وی افزود: غرب می‌گوید ما در علوم و در تکنولوژی از همه سرآمدیم، همچنین در نحوه زندگی می‌گویند آنطوری که ما زندگی می‌کنیم بهترین شیوه زندگی است، چرا گروهی باید معتقد باشند که ما بهترین هستیم، این چه جور استکبار و خودبزرگ بینی است. دنیا دارد متوجه این می‌شود، نقش بزرگ جمهوری اسلامی این است که این را برملا کند. اگر نشان دهیم می‌شود در علوم پیشرفت کنیم، می‌شود علی رغم تهدید‌ها قوی‌ترین کشور منطقه شوم و مستقل باشیم. اگر این کار اتفاق بیفتد حادثه بسیار بزرگی است، بنابراین ما می‌توانیمی که شما فرمودید یک مسئله داخلی نیست بلکه یک حادثه بزرگ جهانی است که آثار عمیقی دارد. من اینجا می‌خواهم بگویم هرچقدر این احساس ترس بیشتر شود، غرب احساس ترس بیشتری می‌کند، ما در آینده باید منتظر حرکت‌های احمقانه‌تر غرب باشیم نه اینکه بگویم بترسیم، بلکه باید بگویم که غرب در اثر این ترسی که نسبت به رشد ما دارد، ممکن است شیوه‌های دیگری را انتخاب کند، البته معتقد نیستم تهاجم نظامی علیه ما صورت دهد.  
 
* غرب تحریم‎هایش را بر نمی‎دارد

وی افزود: تحریم‌ها می‌تواند سخت‌تر هم شود، ما در نسق دادن به اقتصاد هرگز نباید منتظر رفع تحریم‌ها باشیم، غرب تحریم‌هایش را بر نمی‌دارد، بلکه غرب می‌خواهد سر ما را از اقتصاد مقاومتی به سمت دیگری پرت کند، روز گذشته شاهد بودیم که آن‌ها با کمال پررویی ۱۶، ۱۷ موسسه دیگر را تحریم کردند، این تحریم‌ها فقط به روح توافقنامه نیست چون کلمه تحریم، هم قابل استناد به فرد است و هم استناد به موضوع، کاری که غرب و آمریکا می‌کنند، تخلف آشکار هم به روح و هم به متن است، این علامت روشنی است که نظر مقام مظعم رهبری را مبنی بر اینکه مردم خوب می‌فه‌مند تائید می‌کند. آن‌ها فکر می‌کنند می‌توانند سر ما کلاه بگذارند اما ۲۲ بهمن روزی است که نشان دهیم شما نمی‌توانید سر ما کلاه بگذارید. این ما می‌توانیم است.  
 
لاریجانی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از موضوعات وحدت ملی و انسجام داخلی برای دهه چهارم انقلاب استفاده کرد، اظهار داشت: وحدت یک کلمه آسمانی است، کلید جادویی برای آینده ما است.  
 
وی ادامه داد: وحدت دو بخش دارد، یک بخش آن از لحاظ ماهیتی حول نظام اسلامی، رهبری و قانون اساسی است. وحدت ما اینگونه نیست که ما بگردیم و ببینیم که حول چه چیزی می‌توانیم وحدت کنیم. محور وحدت کاملا مشخص است و همه باید در هر گرایشی که هستیم حول محور آن باشیم. اگر از همدیگر دلخور هستیم مهم نیست، بلکه باید حول پدیده مهم جمهوری اسلامی ما که رهبری، قانون اساسی وحدتمان را حول محور آن قرار دهیم.  
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: وحدت ما یک مفهوم سیالی نیست ثانیا مسئولیت همگانی است، یعنی وحدت یک مسئولیتی است که برعهده همه مسئولان قرار دارد. در وهله اول برعهده مسئولین است و همه ما بایدبرای حفظ منافع ملیمان براساس همین چارچوب عمل کنیم، رئیس جمهور ما بر اثر این مسئله تاکید خاصی دارند.  
 
لاریجانی تاکید کرد: ما نباید سر چیزهای الکی باهم دعوا کنیم، اصلا دعوا نکنیم. وقتی هدف همه‌مان پیشرفت مملکت است، گیرم آنکه اختلاف داشته باشیم، نباید با هم دعوا کنیم، بلکه باید برسر مسائل بحث کنیم، اختلاف داشته باشیم اما باهم بحث کنیم و به یک چارچوب برسیم و اگر به نظر موافقی نرسیدیم در سطوح بالا نزد مقام معظم رهبری رویم و در سطوح پایین‌تر نزد مراجع قانونی برویم، اما ما نباید مثل خروس جنگی باشیم، ادبیات ما براساس صراحت، دوستی، برادری قرار گیرد.  
 
لاریجانی تاکید کرد: کله شقی علامت جسارت و شجاعت نیست، روشن بودن در فکر و عدم پریشانی، اولویت دادن، مهم و غیر مهم کردن باید انجام دهیم و برسر مسائل کوچک نباید باهم مناقشه کنیم.  
 
رسانه‌ها نیز یک رسالت بزرگی برعهده دارند، چرا که رسانه یک محمل است که می‌تواند از این محمل شر و خیر زاییده شود، بنابراین ما باید از این محمل استفاده کنیم. از مسائل تنش زا دوری کنیم و فرهنگ باهم بودن در زندگی مدنی را تمرین کنیم. مثلا ما در خیابان می‌بینیم که یک تصادف کوچک اتفاق می‌افتد، گاهی من دیدم راننده بلند می‌شود و به همدیگر فحش می‌دهند، خب بله تصادف می‌شود اما من صحنه‌های خوبی هم دیده‌ام که تصادف شده و رانندگان خیلی محترمانه با همدیگر صحبت کردند. ما باید فرهنگ اینکه چگونه با هم کار کنیم را داشته باشیم.  
 
کار‌شناس ارشد مسائل استراتژیک اظهار داشت: وحدت حول محور نظام است، مثلا تقسیم کالا‌ها، تقسیم کالا‌ها صحنه‌های بسیار بدی بود و دشمن از آن سوء استفاده کرد، ما نباید این‌ها را تبدیل کنیم به یک موضوع دعوایی، بلکه باید مسئله را حل کنیم، تکنیک‌هایی که سبب شد، البته من شخصا با ارائه سبد کالا مخالف هستم اما این خوب یک نظر است، به نظر من از این اقتصاد اینگونه عمل نادرست است، منتهی اگر هم می‌خواهیم این کار را بکنیم تکنیک هم مهم است. ما اصل موضوع را نباید فراموش کنیم.  
 
لاریجانی افزود: در دولت گذشته خدمات زیادی انجام شد اما اشتباهاتی هم داشته است، ما باید این را محمل یک اختلاف جدید نکنیم. رهبری معظم انقلاب فرمودند: نقاط قوت دولت گذشته را دنبال کنید و نقاط ضعف دولت گذشته را تقویت کنید، بنابراین این دولت یک فرصت طلایی دارد، توفیق آقای روحانی توفیق تک تک ملت ایران است، چرا که وی رئیس جمهور منتخب ما است، خدایی ناکرده ناکامی ایشان در هر امری ناکامی تک تک افراد ما است. بچه‌های ما که دارند آنجا مذاکره می‌کنند، توفیق آن‌ها در مذاکره توفیق تک تک ما است و ناکامی آن‌ها ناکامی تک تک ما است، انشاءالله همیشه موفق باشند.  

این تحلیل گر مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: ما وقتی با همیدگر صحبت می‌کنیم باید دل‌هایمان حول محور نظام همیشه آویزان باشد وقتی به این آویزن باشیم حول المتین است و انشاءالله پیروز خواهیم شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کابوس ، اسلاید ، نظری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار