بودجه برابر گوانگجو با اینچئون!

لطفا رزمی‌ها فراموش نشوند

بودجه بازی‌های آسیایی اینچئون برابر با بودجه چهار سال قبل در نظر گرفته شده است که با سه برابر شدن هزینه‌ها، این مبلغ غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، بهترین نتیجه ایران در بازی‌های آسیایی، چهارسال قبل رقم خورد، جایی‌که کاروان ایران توانست با 20 مدال طلا، 14 نقره و 25 برنز در مکان چهارم قاره کهن بایستد.

این موفقیت ورزش ایران در شرایطی به دست آمد که کل کاروان ایران با هزینه 27 میلیارد تومانی در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو چین هزینه کرده بود.

حالا اما این بودجه در آستانه بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی بودجه‌ای برابر با بازی‌های گوانگجو در نظر گرفته شده است در حالی که چهار سال قبل ورزش ایران با ارز یک هزار تومانی به مسابقات اعزام شده بود و حالا نرخ دلار تقریبا حدود سه هزار تومان است.

هم‌اکنون هم تقریبا هزینه برگزاری اردوها و اعزام تیم‌ها سه برابر شده است، اما بودجه کم ورزشی‌ها این روزها در انتظار همت مجلسی‌ها برای در اختیار گرفتن بودجه مناسب هستند.

در روزهایی که مجلس در حال بررسی و تعیین بودجه کشور است، تخصیص اعتبارات لازم برای ورزش می‌تواند از عنوان چهارمی ایران در بازیهای آسیایی 2014 اینچئون به خوبی دفاع کند، غیر از این بودجه و هزینه کردن کمتر نسبت به گذشته برای المپیک آسیایی، کاری غیرمنطقی است.

نمایندگان و اعضای فراکسیون ورزش در اعزام‌های برون مرزی ورزش حضور داشته‌اند و یا از نحوه چگونگی هزینه‌ها مطلع هستند، بنابراین به خوبی می‌توانند گره از کار ورزش باز کنند.

تقریبا بعد از المپیک با چند برابر شدن هزینه‌ها و کمبود بودجه بسیاری از رشته‌های ورزشی در اعزام‌های برون‌مرزی با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

این قصه در رشته‌های رزمی که بیشترین مدال را در بازی‌های آسیایی برای ایران کسب کرده‌اند، بیشتر به چشم آمده است.

در ماه‌های اخیر کاراته، جودو و بوکس نتوانستند به خاطر مشکلات مالی در مسابقات برون مرزی شرکت کنند و به تازگی هم تکواندکاران به خاطر کمبود بودجه از اعزام به امارات بازماندند در حالی که هشت مدال طلای کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی 2010 توسط تکواندو، کاراته و ووشو به دست آمده است.

این مشکل تنها رشته‌های رزمی را دچار مشکل نکرده است، رشته‌های مدال‌آور مثل قایقرانی و دو و میدانی نیز دچار همین بی‌بودجگی شده‌اند.

ورزش ایران امید دارد در همین چند ماه اخیر بودجه خوبی کسب کند تا حداقل بتواند از عنوان خوب چهارمی دوره قبلش در باری‌های آسیایی دفاع کند.

در کنار همه این موارد تاخیر یک و نیم ساله مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک هم تقریبا ورزش را از برنامه‌ریزی‌ها عقب انداخته و حالا تلاش همه مسئولان برای جبران زمان از دست رفته است.

گزارش از: انسیه بحری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار