نوری که هر روز به قبر «شاه خائن» می‌بارد!

محمدرضا شاه پهلوی ۳۷سال و چهار ماه و ۱۶روز بر ایران حکومت کرد. او در ظاهر یک پادشاه مشروطه بود اما شیوه حکومتداری‌اش در بسیاری از روزهای سلطنت شباهتی به یک پادشاه مشروطه نداشت. در هنگامی که انقلابیون در روز ۲۲بهمن او را از مقامش خلع کردند او دیگر شخصیت محبوبی برای ایرانیان نبود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، همه ساله در آستانه بیست و دوم بهمن [سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران] گزارش های مختلفی توسط رسانه های داخلی و خارجی منتشر می شود، بسیاری از این گزارش ها که اغلب در رسانه های ماهواره ی فارسی زبان تهیه و تولید می شود  درست و صحیح نمی باشد چراکه مقاصد سیاسی هریک از آنها اقتضا می کند که تاریخ را از نگاه خود برای مخاطب بیان کنند.

رادیو دیروز نیز در مجموعه مستندی رادیویی به انقلاب مردم ایران می پردازد [شاهی برای عشق و نفرت]، البته از همان قسمت اول مشخص می شود که رادیو دیروز به دنبال چه هدفی است!!؟ استناد به اظهارات فرح پهلوی و عناصر سلطنت طلب بخشی از مستندات این مستند رادیویی است!

در ابتدای گزارش رادیو دیروز، انقلاب ملت ایران چنین توصیف می شود: «هر چه بود در زمانیکه انقلابیون خشمگین در روز ۲۲بهمن او را به زور از مقامش خلع کردند، او شخصیت محبوبی برای ایرانیان نبود. برعکس گویی بسیاری – دستکم در میان انقلابیون – عمیقاً از او متنفر بودند.»

اگرچه جنایت های رژیم شاهنشاهی و شخص محمدرضا پهلوی در حق ملت ایران برکسی پوشیده نیست اما آیا می توان واقعه 17 شهریور ماه [جمعه سیاه] و ... را فراموش کرد، شاهی که با تمام وجود و به زور اسلحه در تلاش بود تا سلطنت ش را حفظ کند سرانجام با قیام و استواری ملت ایران مجبور به فرار شد.


درمستند رادیو دیروز سرآغاز چالش های محمدرضا پهلوی کودتای 28 مرداد عنوان می شود. هنوز چند خط از توضیح این واقعه [کودتای انگلیسی آمریکایی 28 مرداد] نمی گذرد که یکباره انقلاب سفید یا همان اصلاحات شاه مطرح می شود و در ادامه تولد نخستین فرزند محمدرضا که باعث شادی در میان مردم ایران شد؛ فرح پهلوی در این باره به رادیو فردا می گوید: «مردم بعد از تولد رضا پهلوی، بین هم شیرینی تقسیم می‌کردند من شخصا در برخورد با مردم عادی در جریان مراسم گوناگون، علاقه مردم به شاه را احساس می‌کردم.».

نکته قابل تامل در بخش نخست مستند رادیویی «شاهی برای عشق و نفرت» از رادیو دیروز علت قیام ملت ایران علیه شاه است، کیوان عباسی [نویسنده مستند] با چشم پوشی از واقعیت های غیرقابل انکار آن دوران و با نگاهی پست به چرایی قیام مردم ایران، علت را «پولدارشدن» مردم ایران عنوان می کند!

در ادامه با استناد به اظهارات چندتن از عناصر سیاسی معلوم الحال می نویسد: «به دلیل چهار برابر شدن بهای جهانی نفت، ایران در فاصله بسیار کوتاهی و به سرعت از یک کشور متوسط رو به ضعیف به یک کشور قوی و تاثیرگذار در عرصه سیاست و اقتصاد منطقه و جهان تبدیل می‌شد و این «طبقه متوسط» جدید، مطالباتی جدید نیز داشت؛ چنانکه عباس میلانی می‌گوید، بعد از پولدار شدن ایران، اتفاقی برای محبوبیت‌ شاه می‌افتد که انتظارش نمی‌رفت».

وابستگی شاه به دولت های غربی از دیگر نکاتی بود که در مستند رادیویی «رادیو فردا» به آن تکیه فراوان می شد، به عنوان مثال در بخش دیگری از مستند که به فعالیت های گروه های مسلح اختصاص داشت آورده شده: «در غیاب گروه‌های مختلف هوادار شاه، مخالفان نه تنها هیچ علاقه‌ای به او نداشتند بلکه در سال‌های پایانی سلطنت محمدرضا شاه، موجی از شاه‌ستیزی و نفرتی عمیق از او در میان‌شان دیده می‌شود.شاه برای انقلابیون آن دوره، شاه، نماد یک نظام سرکوبگر بود و در فضامبارزه،
تنها نقاط منفی او به چشم می‌‌آمد و هیچ کس، هیچ‌گونه ارزیابی مثبتی از عملکرد شاه نداشت. در هیچ زمینه‌ای!ضمن اینکه در میانه سال‌های جنگ سرد و مقابله فرساینده بلوک سوسیالیستی شرق در برابر متحدین آمریکا در بلوک غرب، از نظر بسیاری از جوانان، روابط دوستانه ایران با کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا نیز برای شاهی که اداره همه امور را در دستان خود داشت، امتیاز مثبتی محسوب نمی‌شد».

 بحث عدم حضور گروه های مختلف هوادار شاه، یکی دیگری از تلاش های مضحکانه نویسنده مطلب در خصوص دستگاه سلطنتی محمدرضا پهلوی بود چراکه در آن دوران تمام امکانات در اختیار دستگاه سلطنتی بود و حتی احزاب سیاسی به خواست محمدرضا پهلوی منحل شده و فقط دو حزب تشکیل شدند.

 براستی محمدرضا پهلوی که با نظر دولتمردان انگلیسی و آمریکایی بر سر کار آمده بود، تمامی امور را در دست داشت و مستقل عمل می کرد!!؟
برچسب ها: وبگردی ، شاه ، خائن ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
اسداله فولادی نیت
۲۰:۱۴ ۱۲ دی ۱۳۹۸
به نام خدایی که یادش مایه آرامش تن وروان پریشان آدمیست.
محمدرضاه شاه لعین تو سری خورآمریکاشیطان بزرگ بودش.هم پول میداد هم نفت میداد هم باج میداد.هم تو سری میخورد.شاه شقی ولعین کاخ نشین بیسوادنگه داشتن جوانان ومشغول کردن آنهابه مسیری جز راه خدانداشت.این شیوه سیاست کثیف این بودش.خدا لعنتش کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر طاغوت
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
لعنت بر شاه خائن
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۹:۴۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۳
خدا لعنتش کند انسان بی شرفی بود صد هزار لعنت به این بی شرف.
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۳
بسم الله الرحمن الرحیم . از طرف یک مسلمان عاشق اسلام ، تشیع ، ولایت و انقلاب و همۀ آرمان های آن

پهلوی کثیف ترین ، پست ترین ، رذل ترین موجود عالم هستی از ازل تا به ابد است. ولد زنای ، دزد ، خونخوار بی ناموس بی شرف مفعول خبیث لجن نجس نحس قاتل شرور اهریمن پست پلشت تروریست بی اخلاق حرام زاده بی سواد ترسو خائن بی ریشه کافر بدخو بد ذات پست فطرت منحوس که روی تمام جانیان را سفید کرده و همه جنایتکاران تاریخ از قابیل ، نمرود، قارون، فراعنه ، ابوسفیان ، یزید ، ابن ملجم ، شمر ، عمربن سعد ،معاویه ، معتصم ، صدام ، هیتلر ، استالین ، قزافی ، صهیونیست های کثیف و امثالهم از اینکه در اسفل السافلین با وی باشند بسیار ننگ دارند...
آخرین اخبار