اصفهان/

مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود گام موثر در احیای این رودخانه است

مسوول کارگروه آب اتاق اصفهان گفت:مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود گام موثر در احیای این رودخانه دایمی فلات مرکزی ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، «مهدی بصیری»در سی و چهارمین کارگروه آب اتاق اصفهان تصریح کرد:کشاورزی در حاشیه رودخانه زاینده رود از آبریز تا تالاب گاوخونی سابقه چند هزار ساله دارد و به دلیل سو مدیریت و دو قطعه شدن حوضه زاینده رود امروز شاهد خشک شدن این رودخانه و از بین رفتن کشاورزی اطراف آن هستیم.

وی انتقال آب زاینده رود به یزد با هدف شرب را بر اساس مصوبه وزارت نیرو منوط به راه اندازی تونل سوم کوهرنگ برشمرد و گفت:با وجود انتقال آب طی دوازده سال گذشته از زاینده رود به یزد ،هنوز تونل سوم به بهره برداری نرسیده است و استان یزد از محل این آب به تولید محصولات صنعتی و کشاورزی پرداخته است .

مسوول کارگروه آب اتاق اصفهان با اشاره به برداشت های غیر قانونی از حق آبه داران رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت:وزارت نیرو باید تمامی این برداشت های غیر قانونی را بازگرداند.

بصیری با اشاره به فروش آب حق آبه داران به واحدهای صنعتی و سایر استانها گفت:اگر قرار است منابع آبی حق آبه داران فروخته شود باید از صاحبان اصلی خریداری شود و این رویه در کشورهای توسعه یافته قابل مشاهده است که دولت آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و شرب شهرها را از کشاورزان حق آبه دار برای یک سال یا چند سال خریداری می کند.

وی با انتقاد از توسعه واحدهای صنعتی استان بدون در نظر گرفتن ظرفیت های موجود گفت:رویکرد مسوولین در تقسیم آب بطور عمده توجه به نیاز واحدهای صنعتی است و شرب است و سپس کشاورزی در اولویت بعدی قرار دارد.

مسوول کارگروه آب اتاق اصفهان اضافه کرد:چرا سهم صنعت در شرایط کم آبی استان کاهش نمی یابد و کشاورزی در اولویت کاهش کلی حق آبه خود می باشند.

بصیری گفت:باغدارانی که سالها تلاش کردند و یک درخت را به بهره برداری رساندند چگونه خسارت یک ساله خشکسالی را دریافت کنند و این در شرایطی که حاصل چند سال زحمت وی به دلیل بی آبی طی چند ماه از بین می رود./س


 

برچسب ها: اصفهان ، کارگروه ، آب ، اتاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.