گزارش/

چرا "ژرمن‌ها" انقدر به رژیم اشغالگر قدس باج می‌دهند؟

اصولا ژرمن‌ها پس از جنگ جهانى دوم و آلمان متحد(پس از اتحاد دو آلمان در سال ۱۹۹۰) همواره سعى کرده‌اند با اتخاذ سیاست‌ هاى حمایتى از یهودیان و رژیم اشغالگر اسرائیل سیاست‌‌هاى نژادپرستانه هیتلر را از اذهان جهانیان بزدایند.

مرکل و کابینه اش روز دوشنبه وارد سرزمینهای اشغالی شد. در این سفر ۱۳ وزیر کابینه و دو وزیر فدرال مرکل را همراهی کردند. این بزرگترین هیئت دولتی آلمان است که تا کنون از اسرائیل دیدن کرده است. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به حواشی سیاسی این سفر می پردازیم:

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درست یک روز پیش از سفر  به سرزمین‌های اشغالی همراه با اعضای کابینه اش در مصاحبه‌ای، اسرائیل را به اتخاذ "تصمیم دشوار اما ضروری" تشویق نمود. وی از اسرائیل خواست تا اجازه دهد تلاش امریکا برای صلح اسرائیل با فلسطین به موفقیت دست یابد.


آلمان نزدیک ترین متحد اروپایی اسرائیل است و این دو هر ساله یک جلسه مشترک با هم برگزار می‌کنند. اما به نظر می آید این اواخر تنش میان اسرائیل و اروپا افزایش یافته است.

مرکل طی پیام ویدئویی خود در این هفته روشن ساخت که قادر است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به مذاکرات صلح وادار نماید.

اتحادیه اروپا، اینبار بر خلاف همیشه، به صراحت از شهرک سازی اسرائیلیان در سرزمینهای اشغالی فلسطین انتقاد نمود و اعلام داشت، ادامه شهرک سازی اسرائیل در سرزمینهای اشغالی، امکان دستیابی به صلح را بیش از پیش تضعیف کرده است.

نتانیاهو گفت که نه شهرک‌ سازی، بلکه خودداری فلسطینیان از به ‌رسمیت شناختن اسرائیل مانع دستیابی به صلح است.

تعداد اندک اما رو به رشدی از شرکتها و صندوقهای سرمایه گذاری اروپایی روابط خود را با شرکتهایی که در شهرک‌سازی دخیل هستند قطع کرده‌اند، همچنین سفیر اتحادیه اروپا به اسرائیل هشدار داده که این رویکرد اسرائیل باعث انزوای بیش از پیش رژیم صهیونیستی در سطح جهان خواهد شد.

مذاکرات جاری اتمی میان شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی ایران از جمله موضوع‌های مهم گفتگو میان اسرائیلیان و مقامات آلمان خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو بار دیگر، از روند مذاکرات اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی ابراز نگرانی کرد. وی گفت در این مذاکرات ایران بی‌آنکه امتیازی بدهد، به خواسته‌هایش رسیده است. 


 

***  آلمان نه تنها از سیاستهای اتخاذی از سوی اسرائیل انتقاد نمی‌کند بلکه هممچنان خود را حامی این رژیم می‌نامد
با این حال اما به نظر می‌رسد آلمان به عنوان اصلی ترین متحد اسرائیل در اروپا همچنان از این رژیم حمایت می کند. "فرانک والتر اشتاین‌مایر"، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد، حامی اسرائیل خواهد بود.

وی درسخنانی "صهیونیست‌پسند" گفت: اسرائیل گاهی در سطح جهانی منزوی شده، اکنون نیز سیاستهای اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا این حساس را فزونی بخشیده اما ما از اسرائیل حمایت می‌کنیم.

مرکل گفت که حضور تقریبا تمامی وزیران آلمان در اسرائیل نشانه‌ آنست که مناسبات دو کشور حائز اهمیت است و دوستی میان دو کشور باید توسعه یابد.

وی در ادامه گفت: پنج دهه گذشته نشان می‌‌دهد که آلمان همواره از آینده ‌ای امن برای اسرائیل پشتیبانی کرده است. نتانیاهو نیز بر گسترش همکاری‌ های میان دو کشور تاکید کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، نیز در پاسخ به سوالی در خصوص تهدید به تحریم علیه اسرائیل گفت: آلمان هیچگونه تحریمی علیه اسرائیل اعمال نخواهد نمود، آلمان تنها کشوری خواهد بود که تحریمی علیه اسرائیل مبذول نمی دارد.

پیوند قوی میان اسرائیل و آلمان، هفت دهه پس از ماجرای جعلی موسوم به "هولوکاست"، قابل تامل است.

اصولا دولت ‌هاى آلمان غربى پس از جنگ جهانى دوم و آلمان متحد (پس از اتحاد دو آلمان در سال ۱۹۹۰) همواره سعى کرده‌اند با اتخاذ سیاست‌ هاى حمایتى از یهودیان و رژیم اشغالگر اسرائیل سیاست‌‌هاى نژادپرستانه هیتلر را از اذهان جهانیان بزدایند. در سال ۱۹۵۱ بود که "کونراد آدنائر"، صدراعظم وقت آلمان،  در سخنرانى خود در بوندستاگ (پارلمان آلمان) از آمادگى دولت آلمان براى مذاکره با نمایندگان یهودیان و اسرائیل در مورد پرداخت غرامت به یهودیان آسیب‌دیده در دوران جنگ جهانى دوم سخن گفت.  آلمان میلیاردها دلار غرامت برای جبران این به اصطلاح واقعه پرداخت کرده و اکنون شریک اصلی تجاری و نزدیک ترین متحد اسرائیل در اروپا به شمار می‌رود.


مرکل و کابینه اش روز دوشنبه وارد سرزمینهای اشغالی شد. در این سفر ۱۳ وزیر کابینه و دو وزیر فدرال مرکل را همراهی کردند. این بزرگترین هیئت دولتی آلمان است که تا کنون از اسرائیل دیدن کرده است. تنها "زیگمار گابریل"، وزیر اقتصاد، و "پتر آلتمایر"، رئیس دفتر صدراعظم آلمان، در این سفر غایب هستند.

 

***  بدبینی حاکم بر روابط اسرائیل و آلمان
 مرکل در سخنرانی معروف خود در کنست در 2008 اعلام کرده بود که منافع امنیتی اسرائیل با آلمان جدایی ناپذیر است.

به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، اما به نظر اسرائیل این ابراز علاقه ها از سوی آلمان نسبت به اسرائیل نوعی "جنگ گل سرخ" در عرصه بین الملل و روابط دیپلماتیک است. به عقیده اسرائیل با وجود اینکه آلمان تحریمی علیه این رژیم اعمال نکرده اما مخالفتی نیز با اعمال تحریمها از سوی دیگر کشورها ارائه نداده است.

هفته گذشته نیز در روزنامه اشپیگل مقاله‌ای در نکوهش روابط اسرائیل و آلمان چاپ شد. که در آن نوشته شده بود که اسرائیلی‌ها به این رویکرد کج‌دار و مریز آلمان شک دارند.



به گفته "مایکل وولفسون" از کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی در آلمان و از اساتید دانشگاه ارتش در این کشور، اسرائیلی ها به دلیل عَلَم کردن (واقعه جعلی)"هولوکاست" همواره دست به خشونت می‌زنند و توجیهشان نیز این است که بار دیگر نمی‌خواهند قربانی باشند، آلمانی‌ها هم نمی‌خواهند بار دیگر در تاریخ به عنوان مجرم و مقصر قلمداد شوند، از این رو توسل به خشونت از نظر اکثریت آلمانی ها مطرود است، چنانچه این امر به ایجاد شکاف و فاصله اساسی بین آلمان و اسرائیل تبدیل شده که البته تا به حال مطرح نشده است.

 گزارش از مغانی

منابع:
http://abcnews.go.com/International/wireStory/german-fm-calls-israel-make-tough-decisions-22637767

http://www.jewishjournal.com/opinion/article/the_german_israeli_special_relationship

http://www.jpost.com/Diplomacy-and-Politics/Analysis-Tough-times-inside-the-German-Israel-marriage-342353

 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار