زاهدان/

ارگ جلال آباد یکی از شاهکارهای معماری منطقه سیستان

ارگ جلال آباد یکی از شاهکارهای معماری منطقه سیستان است که عناصر و جزئیات معماری ایرانی، آنرابه موزه معماری شمال سیستان مشهور کرده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان .، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیرمندگفت : بنای ارگ جلال آباد در کیلومتر 18 جاده زابل هیرمند، در فاصله 600 متری جهت شمال جاده مذکور قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در اواخر دوره قاجار تا اوایل دوران پهلوی محل سکونت ملک محمد علی خان کیانی مشهور به خان ملک بوده؛ به استناد شجره نامه باقیمانده از وی، نیای سی و هفتم ملک محمدعلی خان کیانی، شاه اسطوره‎ای ایران زمین کیخسرو بوده است.

بارانی افزود : این بنا مانند دیگر بناهای شاخص سیستان برای مصون ماندن از شر رطوبت و زه زمین بر روی تپه‎ای طبیعی ساخته شده و دارای پلانی مربع شکل با حیاط مرکزی و چهار برج دیده بانی در گوشه‎های بنا است.

وی تصریح کرد : ارگ جلال آباد یکی از شاهکارهای معماری منطقه سیستان است که عناصر و جزئیات معماری ایرانی، در قالب جرزها، پوشش‌ها و تزئینات خشتی و گِلبُری زیبای ورودی در بطن این بنا مشهود است و به واسطه این توان بالقوه، می‎توان از این بنا به نام "موزه معماری شمال سیستان(میانکنگی)" یاد کرد.

گفتنی است : با توجه به وفور غلات و به استناد کتب تاریخی که از سیستان با نام انبار غله ایران یاد می‌کنند؛ مردم سیستان در گذشته‎هایی نه چندان دور با رام کردن نیروی باد و استفاده مثبت از بادهای موسمی منطقه، نظیر بادهای 120 روزه در تابستان و باد قوس در زمستان با ساخت آس بادهای عمود محور غلات را آرد کرده و نیاز غذایی خود و مردم سرزمین‎های دور و نزدیک را مرتفع می‎ساختند./س

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.