در دیدار وزرای خارجه ایران و هند مطرح شد

بهره‌برداری از ظرفیت کریدور شمال-جنوب/ همکاری‌‎های اقتصادی و بانکی دو کشور

تبادل نظر در مورد برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی فی‌مابین، بهره‌برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب به نفع دو کشور و همچنین همکاری‌ها در زمینه بندر چابهار و همکاری‌های اقتصادی و بانکی دو کشور، موضوعات کنسولی شامل ایرانیان، وضعیت دانشجویان مقیم و روابط ویزای دو کشور از مهمترین موضوعات مطرح شده در حوزه روابط دو جانبه از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه بود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین مرحله از دیدار با مقامات هند با سلمان خورشید وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.
 
وزیر امورخارجه کشورمان با تشکر از دعوت رسمی و میزبانی وزیر امور خارجه هند فرصت به وجود آمده برای تبادل نظر با مقامات عالی‌رتبه هند به منظور بررسی راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌ها را مهم ارزیابی کرد.

ظریف با تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت دکتر روحانی، نگاه جمهوری اسلامی ایران به روابط دوجانبه با هند را ریشه‌ای و برخواسته از ریشه پیشینه عمیق تاریخی و مبتنی بر روابط مردمی دو کشور دانست و با اشاره به زمینه‌های موجود ضرورت ارتقاء همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.
 
تبادل نظر در مورد برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی فی‌مابین، بهره‌برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب به نفع دو کشور و همچنین همکاری‌ها در زمینه بندر چابهار و همکاری‌های اقتصادی و بانکی دو کشور، موضوعات کنسولی شامل ایرانیان، وضعیت دانشجویان مقیم و روابط ویزای دو کشور از مهمترین موضوعات مطرح شده در حوزه روابط دو جانبه از سوی وزیر امور خارجه کشورمان بود.
 
ظریف همچنین در حوزه موضوعات منطقه‌ای نیز افراط‌گرایی و خشونت را چالشی برای کشورهای منطقه دانست و بر ضرورت همکاری در این زمینه تاکید کرد.
 
سلمان خورشید وزیر امورخارجه هند نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را کشوری تاثیرگذار بر صلح و ثبات در منطقه دانست و از روابط دو کشور با عنوان شراکت تاریخی یاد کرد که لازم است در موضوعات منطقه ایفای نقش نمایند.

وی با ابراز خرسندی از توافقات انجام شده بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و اجرای طرح اقدام مشترک از موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب ان پی تی همواره حمایت کرده و همچنان حمایت می‌کند.

سلمان خورشید همچنین با ابراز علاقه‌مندی دولت هند برای در دستور کار قرار گرفتن همکاری‌های دو کشور در حوزه خط لوله گاز، همکاری‌ها در حوزه ترانزیت و حمل و نقل و بهره‌گیری از کریدور شمال – جنوب همچنین چابهار را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، امور ، خارجه ، کشورمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار