ایلام/

ثبت وجود پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده دینارکوه آبدانان

مسوول اداره حفاظت از محیط زیست آبدانان از وجود یک قلاده پلنگ ایرانی در بلندی های منطقه حفاظت شده دینارکوه این شهرستان خبرداد و گفت: دوربین های تله ای وجود این پلنگ را ثبت کرده اند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ احمد ایمانی با اعلام این خبر گفت: تلاش چهار ماهه بررسی و بازدید میدانی مناطق حفاظت شده شهرستان آبدانان از سوی محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست به ثمر نشست و  وجود یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده دینارکوه با نصب دوربین های تله ای در مناطق مختلف و زیستگاه های حائز اهمیت به ثبت رسید.
وی افزود: پلنگ ایرانی از لحاظ طبقه بندی حفاظتی پستانداران وحشی ایران، گونه حمایت شده و در معرض خطر نابودی است که حفظ و حراست از این گونه ارزشمند و شناسایی زیستگاه های آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی اضافه کرد: طول سر و تنه این گونه کمیاب از پلنگ ایرانی 110 تا 195 سانتی متر، طول دم 60 تا 110 سانتی متر، بلندی 45 تا 78سانتی متر و وزن آن 35 تا 90 کیلوگرم است.
مسوول اداره محیط زیست آبدانان تاکید کرد: این جانور درنده به شکل انفرادی زندگی می کند و قلمرو خود را به وسیله ادرار مشخص و از آن دفاع می کند.
ایمانی ادامه داد: پلنگ ایرانی می تواند با شتاب بیش از 60 کیلومتر در ساعت بدود و تا ارتفاع شش متر افقی و سه متر عمودی نیز به هوا می جهد.
وی حس شنوایی بسیار قوی، توانایی شنا و حمل طعمه های با وزن سه برابر وزن خود را از دیگر ویژگی های پلنگ ایرانی عنوان کرد.
مسوول اداره محیط زیست شهرستان  آبدانان گفت: پلنگ ایرانی به شدت از انسان می ترسد و از بیشتر پستانداران بزرگ و کوچک به ویژه گراز، کل و بز، قوچ و میش و همچنین پرندگان، خزندگان نظیر لاک پشت، ماهی ها و حشرات تغذیه می کند.
ایمانی یادآور شد: تولید مثل و جفت گیری پلنگ ایرانی به طور معمول در میانه زمستان انجام می شود؛ مدت آبستنی آن 95 روز به طول می انجامد و در هر زایمان یک تا شش توله به دنیا می آورد.
وی افزود: طول عمر این حیوان در اسارت 23 سال است.
منطقه دینار کوه در 50 کیلومتری جنوب آبدانان قرار دارد.
ایلام در منطقه زاگرس میانی به علت برخورداری از طبعیت چهارفصل، تنوع آب و هوایی و وجود جنگل های انبوه در کنار کوه ها و رودخانه های پرآب و مناطق سرسبز یکی از استان های مهم کشور از لحاظ زیستگاه های حیات وحش است./س
 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.