مشهد/ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوراعلام کرد:

وجود یک میلیون بناواثر تاریخی در ایران

فقط سه و نیم درصد از بناها و اماکن باستانی و تاریخی کشور شناسایی و نامشان در فهرست آثای ملی ثبت شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،،معاون رئیس جمهور در نشست تخصصی ستاد هماهنگی خدمات سفر در هتل مدینة‌الرضا مشهد با اشاره به اینکه هشتاد و سه سال از مصوبه نخستین قانون حفظ و احیاء میراث فرهنگی ایران می گذرد گفت: کارشناسان و محققان باستان شناسی کشور معتقدند بیش از یک میلیون بنا و محوطه باستانی و تاریخی در اقصی نقاط ایران وجود دارد در حالی که تا کنون فقط 32 هزار بنا و محوطه تاریخی و باستانی در ایران سناسایی و نامشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سلطاني فر ادامه داد: مهمترین وظایف ما حفظ میراث فرهنگی به عنوان ریشه درخت فرهنگ کشور است اما به دلیل تکیه بر اعتبارات دولتی تا کنون فعالیت چشم گیری در حوزه حفظ، مرمت و احیاء بناهای تاریخی صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از عملکرد صندوق احیاء بناهای تاریخی که دو سال پیش در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مصوب شده است افزود: امید است در سال 93 با استفاده از ظرفیت صندوق احیاء بناهای تاریخی و بهره گیری از منابع مالی بخش خصوصی بتوان بخش چشم گیری از خانه ها، کاروانسراها، اماکن تاریخی و باستانی را مرمت و احیاء کنیم.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ یک از بناها و اماکن تاریخی به بخش خصوصی واگذار نخواهد شد گفت: بهره‌برداری، کنترل، نظارت و استاندارد مرمت و احیاء توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و با مشارکت مالی بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی افزود: 16 بنای کشور در فهرست سازمان بین المللی یونسکو ثبت شده است و 76 بنا نیز در نوبت ثبت قرار دارد که مرمت، احیاء و بهره برداری از این بناها صد در صد توسط بخش دولتی انجام می شود./س


برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.