شیراز/

نقش رستم از آثار باستاني سرزمين پارس

نقش رستم يكي از مهمترين و زيباترين مجموعه آثار باستاني سرزمين پارس است كه آثار مهمي از دوران ايلامي ، هخامنشي و ساساني را در خود نگهداشته است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ در اين منطقه كه در شهرستان مرودشت و با فاصله 5 كيلومتري از تخت جمشيد قرار گرفته است در دل كوه آثار بسيار عظيمي كنده اند كه شهرياران هخامنشي در آنجا آراميده اند.

اين آرامگاه‌ها از راست به چپ منسوب به خشايارشاه- داريوش كبير- اردشير اول و داريوش دوم است.

طول هر يك از اين قبرها 93/22 متر و عرض آن 19 متر است و حدود 26 متر پايين تر از قله كوهستان حجاري شده اند.

در هنگام ورود به نقش رستم حجاري هايي ديده مي شود كه آنرا مربوط به دوران ساساني مي دانند از جمله اين حجاري‌ها مي‌توان به نقش تاجگذاري نرسي – نقش پيروزي بهرام دوم – نقش پيروزي شاپور اول و نقش بهرام دوم اشاره كرد.

همچنين در اين منطقه ساختمان بسيار زيبا و مكعب شكلي ديده مي‌شود كه در دو قرن اخير به نام كعبه زرتشت ناميده شده است.

مهارت و دقتي كه در برش و حجاري سنگ‌هاي حجيم سفيد و سياه اين بنا به كار رفته استادي هنرمندان و سبك معماري دوران هخامنشي را به خوبي نشان مي‌دهد.

در فاصله 50 متري كعبه زرتشت چاه آب و يا مخزني به منظور ذخيره آب به شكل يك پنج ضلعي نامنظم در پاي كوه كنده شده است كه بلندترين ضلعش 20/7 متر و بقيه اضلاعش 5/5 متر طول دارند.

به گفته محمد جواد رنجبر باستان شناس نقش رستم از زمانهاي قديم به عنوان يكي از مهمترين مناطق مقدس مورد توجه بوده است.

دليل اصلي آن موقعيت باشكوه طبيعي آنجا است كه كوه و آب و راه در كنار هم واقع شده بودند و هر گاه اين سه عامل كنار هم جمع بودند محل آنها محترم و حتي مقدس شمرده مي‌شده است .

از اين رو مي توان پنداشت كه اينجا در زمان هخامنشيان به عنوان معتبرترين محل اجراي مراسم تشريفاتي و ديني مورد توجه بوده است و به خاطر نگهداري قبور شاهان هخامنشي تقدس هم داشته است.

بعدها ساسانيان كه خود را جانشين هخامنشيان مي دانستند تقدس اين محل را ادامه دادند و دژ محكمي در آن بنا كردند كه نقوش بسيار مهمي از تاجگذاري و كارهاي مردانه آنها در برداشته و كتيبه هاي بسيار با اهميتي هم در آنها حجاري كردند./س

 

برچسب ها: نقش ، رستم ، پارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.