شیراز/

منطقه میان جنگل فارس دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران

منطقه حفاظت شده میان جنگل فسا در فارس به لحاظ دارا بودن چشمه‌هاي گوارا و چشم اندازهاي زيبا از نظر جذب توريسم داراي اهميت زیادی است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ از آبشخورهاي مهم منطقه مي‌توان به چشمه کل ، چشمه قشقه، چشمه بجشک، چشمه تزنک، چشمه چالبا،چشمه گچ بزرگ اشاره کرد.

دره نقشه دره لاي تاريک از جمله زیبایی‌های منطقه است که از اطراف بوسيله کوه‌هاي جنگل نظر آباد و کوه بره به طور طبيعي محصور شده و محل مناسبي براي تکثير بعضي از گونه‌هاي نادر وحشي است.

این منطقه عرصه‌ای کوهستانی است و چهره این منطقه در بخش‌های وسیعی از این پهنه به صورت کاملا کوهستانی دیده می‌شود.

این منطقه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌گردد. در بخش غربی اغلب کوه‌ها و کوهپایه‌ها و در قسمت شرقی تپه‌ها، تپه ماهورها و دشت‌های نسبتا کوچک قرار گرفته است.

دو رشته کوه اصلی منطقه شامل کوه میان جنگل با ارتفاع ۲۷۹۰ مترو و کوه نظر آباد با ارتفاع ۲۸۵۰ متراست.

این دورشته کوه که به طور موازی با یکدیگر قرارگرفته‌اند از شمال به جنوب امتداد یافته و به تدریج به سمت جنوب فاصله این دو رشته کوه از یکدیگر بیشتر می شود.

در انتهای جنوبی کوه نظر آباد رشته کوه دیگری به نام کوه بره با ارتفاع ۲۵۷۷ متر از غرب به شرق امتداد یافته و انتهای کوه نظر آباد و میان جنگل را به یکدیگر وصل می‌کند. حد فاصل این سه رشته کوه به دره قشقه (لای تاریک) مشهور است.

پوشش گياهي منطقه حفاظت شده ميان جنگل فسا بسيار غني بوده و بالغ بر 325 گونه گياهي در اين منطقه مي‌رويد که متعلق به 64 تيره گياهي هستند.

آنچه در اين فهرست بيشتر جلب توجه مي كند گياهان دائمي و اغلب بوته اي و درخت و درختچه اي هستند. در ميان گياهان شناسائي شده 41 گونه از آنها در رديف گياهان انحصاري هستند كه يك گونه از آنها در معرض خطر و بقيه در رديف عناصر كم خطر يا به اصطلاح بومي با پراكندگي وسيع قرار می‌گیرند.

در ضمن يكي از گونه‌هاي جمع آوري شده از منطقه براي اولين بار از ايران گزارش مي‌شود.

منطقه ميان جنگل فسا در 90کيلومتري جاده شيراز-فسا و در شمال غربي شهرستان فسا قرار دارد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: میان جنگل ، فارس ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.