مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده تأکید کرد

اهتمام حوزه و دانشگاه برای استخراج ادبیات تخصصی در حوزه زنان

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی باید برای استخراج ادبیات تخصصی در حوزه زنان و خانواده تلاش کنند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ؛ "فهیمه فرهمندپور" در نشست علمی که پیرامون مناسبات دولت و خانواده در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: حمایت از "پژوهش" در حوزه مسائل زنان و خانواده، در دستور کار قرار دارد و همواره در سال‌های اخیر گسترش پژوهش‌های کاربردی مورد تأکید قرار گرفته است و پاسخ به آن نیز می‌تواند منشاء حرکتی عظیم برای حل مسائل جامعه شود.

مشاور وزیر کشور با اشاره به میان رشته‌ای بودن حوزه زنان و خانواده و اینکه هنوز مجموعه پرسش‌های مناسب درخصوص مسائل زنان استخراج نشده است گفت: با توجه به ارتباط مسائل زنان با علوم مختلفی از جمله علوم اجتماعی، حقوق و فقه ، ضروری است که مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی برای استخراج ادبیات تخصصی در حوزه زنان و خانواده اهتمام ورزیده و در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی به تولید ادبیات در حوزه زنان و ساخت گفتمان در جامعه بپردازند.
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: به همین منظور با چاپ مقالات، کتاب و طرح‌های پژوهشی، مطالعات ارائه شده مورد حمایت قرار می گیرند و از آن به عنوان عقبه علمی قابل استفاده در نشست‌‌های تخصصی، بهره خواهیم برد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی رییس مرکز تحقیقات زنان و خانواده گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه زنان و خانواده وجود دارد، این مناسبات می‌تواند در رفع بسیاری از مسایل تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد ؛ مبحث حوزه مناسبات دولت و خانواده، در دو عرصه قابل پیگیری است؛ یکی مربوط به سیاست‌های عمومی است که از سوی دولت‌ها اتخاذ می‌شود و بر خانواده تاثیر می‌گذارد مانند تاثیر سیاست‌های کلان اقتصادی بر خانواده و حوزه دوم نیز مربوط به سیاست‌های کلان معطوف به خانواده مانند قانونگذاری در این حوزه است؛ البته دولت در اینجا به معنای سه قوه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

زیبایی نژاد با بیان اینکه نباید از این نشست انتظار داشت که نتیجه آن منجر به طرحی یا پیش نویس قانونی شود، گفت: باید ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود تا بتوان زمینه مناسبات بیشتر دولت و خانواده را فراهم نماییم.

زیبایی نژاد تأکید کرد: در بحث تعامل دولت و خانواده باید سیاست‌های عمومی نظیر سیاست اقتصادی کلان که توسط دولت‌ها اتخاذ و تاثیر جدی را بر خانواده‌ها دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات زنان و خانواده با بیان اینکه این نشست بیشتر مربوط به سیاست‌هایی است که به خصوص بر خانواده‌ها تاثیر دارد، ادامه داد: باید بحث نظریه تعاملی بین خانواده و دولت را طراحی کرد تا در این زمینه نیز راهگشای جدی برای تعامل بیشتر میان این دو نهاد باشد.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع مداخله دولت در امور خانواده از دو منظر مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: یکی اینکه آیا مداخله دولت ها در شئونات جامعه مشروعیت دارد یا نه و دیگری اینکه آیا حکومت نماینده جامعه مسلمانان است و ابزار تحقق آمال آنها است یا نه؟

زیبایی ن‍‍ژاد تصریح کرد، دولت نیز باید در جایی مداخله کند که جامعه حساسیت لازم را ایجاد کرده و مطالبه عمومی در آن شکل گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات زنان و خانواده با بیان اینکه اگر مطالبه وجود نداشته باشد، ممکن است شکاف میان مردم و دولت شکل گیرد، افزود: خانواده گاهی وقت‌ها مطالبه دارد که نمونه آن را می توان فرزندآوری عنوان کرد و در این مسیر فرزندآوری محدودیت‌هایی دارد که با ورود دولت و ایجاد سیستم تشویقی می توان در این امر موفق بود، اما اگر خانواده مطالبه فرزند نداشته باشد، باز هم ممکن است به شکاف میان مردم و حاکمیت دامن بزند.

زیبایی نژاد خانواده را از نگاه دین یک نهاد ارزشمند دانست و گفت: دین با آموزه‌های خود مانند جایگاه خاص والدین، صله رحم و غیره به تقویت نهاد خانواده کمک می‌کند، از این رو خانواده و دین در تعامل با همدیگر، هم افزایی می‌کنند.

وی خانواده توانمند را خانواده‌ای توصیف کرد که خود بتواند بدون کمک از نهادهای بیرونی مشکلاتش را رفع کند و افزود: خانواده باید قدرت مواجه با بحران های زندگی را داشته باشد و خود را در قبال مسایل اجتماعی مسوول بداند.

رییس مرکز تحقیقات زنان و خانواده ادامه داد: یکی از مهمترین کارکردهای خانواده این است که فرزندان آنها را متناسب با ارزش های جامعه، جامعه پذیر می کنند و همین جامعه پذیری مشکلاتی را بدنبال دارد که در ساختار اقتصادی، سیاسی، حقوقی بر خانواده ها تاثیر گذار است و در ساختارهای اقتصادی، یکی از تحولات آن این است که خانواده را به یک نهاد مصرفی تبدیل می کند.

وی ادامه داد: در جامعه ای که ساختارها به سمت فردگرایی می رود، با این فضا فرزندان جامعه پذیر شده و با مشکلات جدی در جامعه مواجه می شوند که نمونه آن تعداد فرزندان کمتر و خانواده مصرف گرا است و همین موضوع باعث می‌شود که فرزندان ما عامل مصرف می‌شوند نه عامل تولید.

فهیمه فرهمندپور در حاشیه نشست تخصصی "مناسبات خانواده و دولت" ‌در جمع خبرنگاران، درباره بیمه زنان خانه دار و حذف اعتبار آن در لایحه بودجه گفت: در اصل ضرورت پیگیری 'بیمه زنان خانه‌دار' شکی وجود ندارد و این امر، تبدیل به قانون شده است و اجرای این قانون نیز نیازمند تأمین منابع مالی است که باید محقق شود.

وی افزود: لازم است فرآیند بیمه زنان خانه‌دار، نظام‌مند شود تا در موقعیت‌های مختلف دستخوش آسیب و تغییر نشود و پیگیری این کار نیز، در حوزه مأموریت‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.

در نشست تخصصی مناسبات خانواده و دولت دو میزگرد بررسی و تبیین ابعاد نظری مناسبات خانواده و دولت و میزگرد بررسی و تبیین ابعاد عینی مناسبات خانواده و دولت نیز با حضور کارشناسان برگزار شد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار