سیا از سنا نیز جاسوسی می‌کند؟

سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به جاسوسی از مجلس سنای آمریکا متهم شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،یک عضو مجلس سنای آمریکا اعلام کرد: سیا متهم است که از جریان تحقیقات داخلی دستیاران اعضای سنا درباره برنامه‌های آمریکا برای بازجویی از مظنونین اقدامات تروریستی در جریان "جنگ علیه تروریسم" ، جاسوسی کرده است.

دایان واینستاین، سناتور دمکرات و رئیس کمیته اطلاعات در مجلس سنای آمریکا، در این باره گفت: هم اکنون تحقیقات در این رابطه یعنی دست داشتن سیا در جاسوسی از برنامه های سنا آغاز شده است و از این سازمان خواسته شده تا خود نیز در این باره گزارشی تهیه و به سنا ارسال کند.

وی در ادامه گفت: دادستان کل آمریکا هم اکنون مکلف به رسیدگی به این پرونده شده است.

نشریه نیویورک تایمز در خبری که روز سه شنبه گذشته منتشر شد اعلام کرد: شماری از اعضای مجلس سنا در اعتراض به این مساله که دستیارانشان از سوی سیا تحت نظارت قرار دارند، شکایتی را ارائه و در آن اعلام کردند که سیا برنامه های سری مربوط به دفاع از این کشور را زیر نظر گرفته است.

این نشریه آمریکایی افزود: یک مسئول عالی رتبه که خواست به نامش اشاره نشود، در این خصوص گفته است: سیا موفق به رخنه در سیستم اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا شده است. این سیستم از سوی دستیاران سناتورهای مجلس سنا مورد استفاده قرار می‌گرفت و در تدوین برنامه دراز مدت کمیته اطلاعات در سنا در سال 2012 از آن استفاده می شده است.

سیا بر اساس مدارکی که از جلسات داخلی کمیته اطلاعات سری سنا به دست آورده متوجه شده است که در این کمیته تصمیم دولت آمریکا برای تخصیص اماکن ویژه سری به منظور بازجویی از افراد مظنون و در مناطق مختلفی از جهان اقدامی بسیار نادرست و رسوا کننده ای بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است: عملیات سیا در بازجویی از مظنون ها به شیوه غرق مصنوعی برای یافتن و کشتن اسامه بن لادن در سال 2011 در پاکستان کارساز نبوده است.

گفتنی است این گزارش کمیته امنیت و اطلاعات مجلس سنای آمریکا تاکنون منتشر نشده و هنوز کاملا محرمانه به شمار می آید.

جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا هم در این رابطه گفته است: اگر واقعا سیا این کارها را کرده باشد باید به آنها بگویم من از این عملکردشان بسیار خشمگین هستم، من هرگز نمی توانم در این خصوص بخششی را درپیش بگیرم این با اصل دمکراسی در آمریکا در تضاد است و ما به جدایی قوا در آمریکا ایمان داریم.

از سوی دیگر گروه موسوم به اتحادیه آمریکایی حمایت از آزادی های مدنی خواستار انجام شدن تحقیقات جدی در این باره شده است.

کریستوفر اندرس مسئول قانونگذاری در این اتحادیه گفت: اگر جاسوسی سیا از مجلس سنای آمریکا ثابت و محرز شود این امر به مثابه نادیده گرفته شدن مساله جدایی قوا از یکدیگر در آمریکا خواهد بود و در نوع خود یک بحران جدی برای کشور به شمار خواهد آمد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: سیا ، سنا ، جاسوسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.