ویژگی‌های "فاتح۱۱۰"؛ موشک نقطه‌زن و ۳۰۰ کیلومتری ایران + تصویر

موشک فاتح ۱۱۰ روز گذشته به نیروی هوافضای سپاه تحویل انبوه داده شد، موشکی که بیش از ۳۰۰کیلومتر برد داشته و نقطه‌زن است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، موشک فاتح 110 (Fateh-110) یک موشک برد کوتاه است که در اوایل دهه 80 شمسی نسل اول این موشک رونمایی شد. برد نسل اول این موشک حدود 200 کیلومتر اعلام شده بود اما چند سال بعد، نسل دوم این موشک تست عملیاتی شد، نسلی که ارتقا برد و بهینه‌سازی سیستم‌های کنترل و ناوبری از جمله تغییرات آن نسبت به نسل نخست بود.

نسل سوم موشک فاتح 110

اما شاید نسل‌های سوم و چهارم این موشک از همه نسل‌های مشهورتر باشند. نسل سوم موشک فاتح 110 در اواخر دهه 80 شمسی رونمایی شد و حدود 50 کیلومتر نسبت به نسل اول،‌ افزایش برد داشت.

در سال 91 و در روز 31 مرداد ماه (روز صنعت دفاعی) محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران به همراه وزیر دفاع وقت، از شش دستاورد جدید در حوزه دفاعی رونمایی کرد. یکی از این دستاوردها، نسل چهارم موشک بالستیک فاتح 110 با سوخت جامد مرکب بود.

ارتقا برد این موشک به بیش از 300 کیلومتر و نقطه‌زنی‌ در هر نوع شرایط آب و هوایی، دو مؤلفه مهم نسل چهارم فاتح 100 است.

سرعت عملیاتی بالا به واسطه کاهش سیستم‌های پشتیبانی کننده سایت پرتاب، افزایش طول عمر موشک، افزایش زمان استقرار موشک مسلح بر روی سکوی پرتاب جهت شلیک به موقع، کاهش زمان تست‌های قبل از پرتاب و حین پرتاب،‌ کاهش زمان ترک موضع پرتاب و عدم نیاز به بازدیدهای دوره‌ای کوتاه مدت از جمله توانمندی‌های دیگر، نسل چهارم این موشک است.


موشک فاتح 110 درحال شلیک از روی لانچر متحرک

حالا با ارتقا موشک بالستیک فاتح 110، این موشک قادر است اهداف زمینی و دریایی، نقاط تجمع دشمن، مراکز فرماندهی، سایت‌های موشکی، زاغه‌های مهمات، رادارها و سایر اهداف مورد نظر را به‌صورت نقطه‌ای مورد هدف قرار داده و منهدم کند.

هم اکنون، موشک‌های فاتح در دو نوع لانچر ثابت و متحرک (سوار روی خودرو) قابلیت شلیک دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های فاتح 110 این است که با فناوری بومی بکار رفته در این موشک، شناسایی موشک در زمان پرتاب غیرممکن شده و موشک به‌راحتی تا لحظه اصابت، توسط ناوبران آن قابل کنترل است.

در همین زمینه، چندی پیش امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش به خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، گفته بود: امسال، هدف‌مان ارتقای برد موشک‌ها است که این کار را در دست بررسی داریم. از جمله افزایش برد موشک فاتح 110 (Fateh-110) جزو برنامه‌های ماست که به‌ امید خدا، در صورت تصویب اعلام خواهیم کرد.

سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در مراسم تحویل انبوه این موشک به نیروی هوافضای سپاه درباره موشک فاتح گفت: موشک‌های بسیار دقیق و نقطه‌زن زمین به زمین  فاتح 110 و زمین به دریای خلیج فارس، در دسته نسل چهارم موشک‌های بالستیک فوق‌مدرن قرار دارد و از معدود موشک‌هایی هستند که تا لحظه برخورد به هدف قادرند اهداف را رهگیری کرده و اصابت دقیق و مؤثری داشته باشند.


موشک فاتح 110 در کنار موشک بالستیک خلیج‌فارس

حالا، صنایع هوافضای وزارت دفاع اقدام به تولید انبوه نسل چهارم این موشک کرده است، موشکی که با نقطه‌زنی و سرعت بالا، قابلیت انهدام هر هدفی را داراست.
منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، موشک ، ایران ، فاتح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.