توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت

سنتز سبز نانو ذرات کاربردی در علوم پزشکی

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری پژوهشگران دانشگاههای کشور به کمک روشی ساده و دوستدار محیط زیست موفق به تولید نانو ذرات یکنواخت اکسید روی (ZnO) شدند.

دکتر مجید درودی عضو هیئت علمی گروه علوم و فنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در تولید نانوذرات اکسید روی بسیار مهم است که از روش‌های مقرون به صرفه و در عین حال ساده، که قادر به تولید نانوذراتی با اندازه ذرات یکنواخت باشند، بهره گرفت. از طرفی با توجه به اینکه یکی از مشکلاتی که امروزه محیط زیست و سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند، استفاده از مواد و معرف‌های خطرناک در تهیه مواد مختلف از جمله نانومواد است، از اینرو ارائه روش‌های سنتزی بر پایه اصول شیمی سبز در مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی برای جوامع علمی و تولیدی مرتبط یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 
 
وی با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی، سعی محققان بر این بوده تا با رعایت اصول شیمی سبز و بسط دادن آن در سنتز نانوذرات بعنوان یک رویکرد نوین، به سنتز، مشخصه یابی و بررسی سمیت سلولی نانوذرات اکسید روی بپردازند، افزود: همچنین نشاندارکردن این نانوذرات با مواد رادیواکتیو نظیر ۹۹mTc و بکارگیری آن در مطالعات تحقیقاتی-کاربردی در حوزه پزشکی هسته‌ای نظیر شناسایی و درمان سلول‌های سرطانی از دیگر اهداف این کار تحقیقاتی بود. 
 
عضو هیئت علمی گروه علوم و فنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نانو ذرات اکسید روی که از مواد بومی کشور و دسترس است در زمینه‌های مختلفی نظیر پزشکی به لحاظ داشتن خواص فتوکاتالیستی و ضد میکروبی استفاده می‌کنند. 
 
درودی خاطر اظهارکرد: از این نانو ذرات می‌توان در محل‌های زخم با توجه به خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی آن، همچنین در زمینه حامل‌های دارو در بحث دارورسانی هدفمند و به‌ویژه تهیه مواد آرایشی و بهداشتی از جمله کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرد. 
 
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در این کار تحقیقاتی از روش سل-ژل و با رعایت اصول دوازده گانه شیمی سبز نانوذرات اکسید روی در اندازه‌های متفاوت تهیه شده، پیش بینی می‌شود که این روش را می‌توان برای بسیاری از نانوذرات اکسیدی دیگر نیز بکار برد. بنابراین با انجام چنین پروژه‌هایی به نوعی می‌توان از غنای تنوع گیاهان دارویی و بومی ایران در تهیه نانومواد بهره برده و بدین شکل آن‌ها را در عرصه بین‌المللی مطرح کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.