هشدارهای رئیس پلیس آگاهی تهران در خصوص جیب بری

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص افزایش جیب بری در روزهای پایانی سال هشدار داد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سرهنگ عباسعلی محمدیان در این باره گفت: فرا رسیدن ایام پایانی سال که در آن مردم به استقبال سال جدید می روند ، عده ای از افراد فرصت طلب را به این فکر ناصواب می اندازد که از این شور و اشتیاق مردم ، سوء استفاده کرده و به خود اجازه می دهند تا برای رسیدن به امیال نامشروع و غیرقانونی خود ، خاطره ای بد را در روزهای پایانی سال برای گروهی از شهروندان بوجود آورند .
 
وی افزود: در همین راستا بر خود لازم دانستم تا برخی هشدارها و موارد ایمنی را بار دیگر به شهروندان یادآور شوم تا با رعایت این موارد فرصتی کمتر برای گروه معدودی از افراد هنجار شکن و فرصت طلب ایجاد شود .
 
سرقت به شیوه جیب بری
 
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد:با توجه به افزایش تردد شهروندان در مراکز خرید به ویژه در مناطق مرکزی شهر تهران از قبیل محدوده بازار و استفاده شهروندان از وسایط نقلیه عمومی مترو و  اتوبوس های BRT ، عده ای از افراد از همین موضوع (شلوغی و ازدحام جمعیت در مراکز خرید و ایستگاههای مترو و اتوبوس) سوء استفاده کرده و عمدتا در قالب گروههای 3 یا چهار نفره و در مواردی نیز به صورت انفرادی اقدام به سرقت به شیوه "جیب بری" می کنند .
 
شیوه و شگردهای جیب بری
 
وی خاطر نشان کرد: در جیب بری به شیوه گروهی شاهد آن هستیم که یک نفر به عنوان "سارق اصلی" اقدام به سرقت کرده و همزمان با وی ، یک یا دو نفر در نقش "سیاه کن" مانع از آن دیده شدن لحظه سرقت از سوی سایر مسافران می شوند ؛ بدین شیوه که با تجمع در اطراف فرد مورد نظر خود ، به شیوه و شگردهای مختلف تمرکز از قبیل "ضربه ( تنه ) زدن" ، "مطرح کردن برخی موضوعات اجتماعی آغاز گفتگو" و ...  ، تمرکز شخص مورد نظر را کاهش داده و در همین زمان ، سارق اصلی اقدام به سرقت اموال داخل جیب افراد از قبیل گوشی تلفن همراه ، وجوه نقد و .... می کنند . علاوه بر افرادی که نقش سارق اصلی و سیاه کن را در گروه های سرقت به شیوه جیب بری بر عهده دارند ، غالبا افرادی نیز در گروه حضور دارند که به محض انجام سرقت توسط سارق اصلی ، اقدام به دور کردن اموال مسروقه از محل سرقت می کنند تا در صورت اطلاع شهروندان از هویت سارق اصلی ، مدرکی برای اثبات ادعای خود نداشته باشند .
 
محمدیان تاکید کرد: گروهی دیگر از سارقین جیب بر ، به دلایل مختلف از جمله تصور داشتن مهارت زیاد در سرقت ، اقدام به جیب بری به شیوه انفرادی می کنند . بدین شیوه و شگرد که این افراد با استفاده از ازدحام جمعیت در ایستگاه های مترو و اتوبوس و به بهانه سوار شدن به قطار و اتوبوس ، خود را به مسافرین نزدیک کرده و در همان چند ثانیه ای که افراد غالبا در زمان سوار شدن تمرکز چندانی بر روی اموال و وجوه داخل لباس های خود ندارند ، اقدام به سرقت می کنند .
 
وی ادامه داد: گروهی دیگری از سارقین جیب بر نیز در پوشش مسافرکشی اقدام به سرقت می نمایند ؛ بدین شیوه و شگرد که یکی از اعضای گروه ، تحت عنوان راننده و به بهانه های مختلف از قبیل قرار داشتن وسایل از قبیل کارتن و یا حضور مسافر در در صندلی جلو ، فرد مورد نظر را مجبور می کند تا در صندلی عقب که معمولا دو نفر از افراد گروه حضور دارند سوار شود . در این زمان و پس از سوار شدن فرد مورد نظر ( مالباخته ) ، راننده به بهانه باز ماندن درب خودرو از مسافرین درخواست می کند تا درب خودرو را مجددا باز و بسته نمایند و در همین زمان ، عضو دیگر گروه که در صندلی عقب حضور دارد به بهانه بستن درب خودرو خود را به فرد نزدیک و اقدام به سرقت می کند. پس از سرقت نیز ، راننده به بهانه های مختلف از قبیل "تغییر مسیر مسافرکشی" و ... از مسافر می خواهد تا از ماشین پیاده شود و حتی کرایه مسیر طی شده را نیز مطالبه نکرده تا فرد از سرقت وجوه نقد داخل لباس های خود اطلاع پیدا نکند .
 
راههای مقابله با جیب بری
 
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه دا: با توجه به موضوع مشترک در تمامی این شیوه و شگردهای سرقت (لزوم همراه داشتن وجه نقد جهت انجام خرید) ، رعایت توصیه های ذیل می تواند مانع از تحقق اهداف سارقین جیب بر باشد :
 
1 - در صورت همراه داشتن وجه نقد ، توصیه می شود تا وجوه نقد همراه افراد به هیچ عنوان تنها در یک جیب بویژه جیب عقب نگهداری نشود و شهروندان محترم با تقسیم کردن وجوه نقد در جیب های مختلف لباس مانع از سرقت تمامی وجوه نقد همراه خود توسط سارقین شوند .
 
2 - با توجه به تجهیز مراکز فروش به دستگاههای POZZ و استفاده کسبه ی محترم از دستگاههای پرداخت الکترونیکی وجه نقد ، تأکید و سفارش پلیس بر استفاده از امکانات سیستم بانکی و با رعایت نکات امینی ذیل است.
 
- به هیچ عنوان رمز ورودی کارت عابربانک ، بر روی کارت درج نشود .
 
- در زمان پرداخت پول به شیوه الکترونیکی ، به هیچ عنوان رمز کارت را با صدای بلند و در حضور سایر افراد به فروشنده اعلام نکنید ؛ توصیه پلیس آن است که رمز کارت توسط صاحب کارت ثبت و پس از انجام عملیات بانکی ، رسید پرداخت پول به فروشنده تحویل داده شود .
 
- از شماره های شناسنامه و یا تاریخ تولد به عنوان رمز کارت ، استفاده نشود .
 
- برخی از گروههای جیب بر به شیوه مسافرکشی ، از اعضای نسوان در گروه خود استفاده می نمایند تا شهروندان احتیاط کمتری در نگهداری از اموال خود بویژه وجوه نقد داخل کیف خود داشته باشند. لذا ضمن ادای احترام به تمامی بانوان توصیه می شود که حضور زنان در داخل خودروهای مسافرکش شخصی بویژه در صندلی شاگرد راننده نمی تواند دلیلی بر عدم رعایت نکات ایمنی در نگهداری اموال همراه افراد باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: هشدار ، رئیس ، پلیس ، آگاهی ، تهران ، خصوص ، جیب ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
حسینی
۱۰:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
گناه سرقت فقط بریک نفرنوشته نمیشودبسیاری مقصرند(پناه برخدا)
آخرین اخبار