با زیارتگاه‌های مشهدالرضا(ع) بیشتر آشنا شوید +عکس

شاید بتوان معروف ترین نقطه زیارتی مشهد پس از حرم مطهر را آرامگاه خواجه ربیع دانست. این بنا در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد در میان باغی بزرگ و باصفا واقع شده و متعلق به دوره صفویه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مشهد در روزهای نوروز به پر جمعیت ترین شهر ایران تبدیل می شود و بسیاری از این جمعیت به عنوان زائر ثامن الائمه (ع) به این شهر سفر می کنند. مشهد شهری سیاحتی – زیارتی است که البته بخش زیارتی آن بیش از باقی قسمت ها فعال است.

عاشقان امام رضا(ع) که این روزها به مشهد سفرکرده اند و قصد دارند نوروز خود را در آنجا بگذرانند باید با بخش های زیارتی دیگر این شهر نیز آشنا شوند که تا حدی غریب افتاده اند و کسی سراغی از انها نمی گیرد:

آرامگاه خواجه ربیع



شاید بتوان معروف ترین نقطه زیارتی مشهد پس از حرم مطهر را آرامگاه خواجه ربیع دانست. این بنا در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد در میان باغی بزرگ و باصفا واقع شده و متعلق به دوره صفویه است. ربیع بنخیثم"از اصحاب پیامبر بزرگ اسلام (ص) بوده که در آغاز خلافت حضرت علی (ع) ولایت قزوین را عهده دار بوده است. بنای این بقعه به در خواست شیخ بهایی عارف و شاعرنامدار ایرانی و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.

آستان متبرکه امامزادگان سید یاسر (ع) و سید ناصر(ع)



اگر هر ساعتی از شبانه روز به نزدیکی دره بند گلستان رسیدید حتما سری هم به آرامگاه این دو عزیز بزنید. این بنا در امتداد دره بند گلستان و در 5 کیلومتری غرب شهر مشهد قرار دارد. این آرامگاه  با نمایی تازه ساز، امروزی و آراسته به کاشی های معرق قرار دارد که آستان مبارکه فرزندان حضرت موسی کاظم (ع) است. عمده زائران این آستان مقدسه از مسلمانان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند.

گنبد خشتی

گنبد خشتی در میدان طبرسی و در چهار سوی نوغان واقع شده و مدفن سلطان غیاث الدین محمد بن امر طاهر موسوی است که نسب شریفش با هفده واسطه به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رسد.



گنبد این آرامگاه خشتی است و به همین سبب آن را گنبد خشتی می نامند. این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهار شاه نشین و هشتی ورودی است. بنا بر شواهد بنیان اولیه این بنا در دوره تیموری صورت گرفته و در عصر صفوی و قاجار نیز تکمیل و تزیین شده است.

آرامگاه خواجه مراد

خواجه مراد مکانی زیارتی – گردشگری است. این بنا در 12 کیلومتری مشهد، در دامنه کوه و در کنار چشمه آبی قرار دارد. بنا شامل تعدادی اتاق، گنبد و دو مناره است، در داخل اتاق اصلی آینه کاری های زیبایی چشم نوازی می کند.

آرامگاه خواجه اباصلت



بسیاری از ان هایی که سری به این مقبره زده اند آن را به گردشگران پیشنهاد می کنند. این بنا در جنوب شرقی مشهد و در14 کیلومتری این شهر واقع است. بنای اصلی بقعه چهار ضلعی است و از هر سو به وسیله چهار در به بیرون مرتبط می شود. تزیینات کاشی هفت رنگ، دو رواق مستطیلی شکل و آینه کاریهای این بنا زیبا و دیدنی است. بنای مزبور مدفن خواجه اباصلت هروی خادم ومحرم امام رضاست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار