تشخیص سریع ترکیبات سرطان‌زا در نمونه‌های غذایی به کمک "نانو حسگرها"

نانوحسگرهای الکتروشیمیایی بسیار حساس و ارزان برای آنالیز سودان I که یک ترکیب رنگی سرطان‌زا در نمونه‌های غذایی است، به دست پژوهشگران دانشگاه آزاد طراحی شده است .

به گزارش خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران؛ نانوحسگرهای الکتروشیمیایی بسیار حساس و ارزان برای آنالیز سودان I که یک ترکیب رنگی سرطان زا در نمونه‌های غذایی است، به دست پژوهشگران دانشگاه آزاد طراحی شده است. این محققان در طراحی این نانو حسگر از نانوکامپوزیت‌های سنتزی از پلاتین، نانولوله کربنی استفاده کردند . 
  
مژده الیاسی دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی صنایع غذایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مازندران، در مورد این تحقیقات گفت: «در این کار تحقیقاتی ما به طراحی یک حسگر الکتروشیمیایی حساس اصلاح شده با نانوکامپوزیت پلاتین/نانولوله کربنی برای آنالیز ترکیب سمی سودان I در نمونه‌های غذایی پرداختیم.

از آنجایی‌که سودان I، یک رنگ افزودنی غیر مجاز به مواد غذایی بوده و عامل سرطان است لذا آنالیز و تشخیص سریع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی سیگنال ضعیف این ترکیب آنالیز مقادیر ناچیز آن را با مشکل مواجه ساخته است. لذا با بکارگیری نانوکامپوزیت پلاتین/نانولوله کربنی که با استفاده از روش پلیال سنتز شده به ما این امکان را می دهد که سیگنال این نمونه را تقویت نموده و آنالیز آن را در نمونه‌های غذایی مانند سس گوجه فرنگی و... امکان‌پذیر ساختیم.
  
وی در مورد اهمیت نانوذرات و فناوری نانو در این تحقیقات گفت: حضور نانوکامپوزیت با مبنای پلاتین و نانولوله کربنی به علت نسبت سطح به حجم زیاد و رسانندگی بالای این ترکیبات باعث افزایش هایت الکتریکی سطح الکترود شده و در ادامه می‌تواند سیگنال‌های ناچیز سودان را تقویت کند. از آنجائیکه مقادیر کم این ماده نیز سرطان زا است لذا ما نیاز به یک حسگر با سیگنال قوی داشته که حضور نانوکامپوزیت به‌کار رفته این مشکل را رفع نموده است. 
  
الیاسی در مورد آینده تحقیقات نیز افزود: این طرح در صنایع غذایی و آزمایشگاه‌های استاندارد می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد که در این راستا ما به بررسی و رفع مشکلاتی که برخی نمونه‌های مزاحم در سطح حسگر ما ایجاد می‌کنند پرداخته‌ایم. 

استفاده از یک نانوکامپوزیت و تلفیق آن با مایع یونی برای آنالیز مقادیر بسیار کم سودان از ویژگی‌های مهم این تحقیقات است. این اولین کاربرد برای تلفیق این نوع نانوکامپوزیت‌های (بر مبنای پلاتین) با مایعات یونی در آنالیز مقادیر کم سودان است 

انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، کامپوزیت ، حسگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار