وزیر نفت:

هدر رفت 30 میلیارد "دلار" به دلیل الگوی نادرست مصرف سوخت

زنگنه نظام پژوهش و فناوری را یکی از عوامل کلیدی و تصمیم ساز در توسعه نفت و گاز کشور عنوان کرد و گفت:در سال 1392 مابه التفاوت قیمت فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی با قیمت واقعی در منطقه 80 میلیارد دلار بود که حدود 30 میلیارد دلار از این مبلغ از طریق اسراف و کیفیت بد سوخت خودروها تلف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بيژن زنگنه؛ وزير نفت درمراسم پنجمين جشنواره پژوهش و فناوري صنعت نفت كه دیشب در پژوهشگاه صنعت نفت  برگزار شد، با بیان اين مطلب گفت: توجه به نظام پژوهش  و فناوری با توجه به محوریت توسعه منابع انسانی متخصص بویژه در این حوزه است که بایستی از این امکانات با ارزش وتوسعه ای استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت مهم در پژوهش بی توجهی به صنایع پایین دستی صنعت نفت نیست، گفت: دستاوردهاي پژوهشي بخش بالادستي صنعت نفت قابل قياس با ساير بخش ها نيست. چرا که دستاوردهاي افزايش ضريب ازدياد برداشت نفت از مخازن به طور مستقيم در اقتصاد ملي كشور تاثير گذار است.

***صنعت نفت در کشور نیازمند فناوری و دانش نوین

وزير نفت برحمايت از پژوهشگران به عنوان سرمايه هاي ملي تاكيد و تصريح كرد: حماسه اقتصادي با حضور و نقش آنان در صنايع محقق مي شود.

وی با بیان اینکه صنعت نفت در کشور نیازمند فناوری و دانش نوین است، معتقد است: ساخت کالاهای داخلی صنعت نفت از طریق حمایت از سازندگان واقعی و کارآمد داخلی امکان دپذیر است.

زنگنه بر پيوند ميان شبكه هاي پژوهشي، علمي و تجهيزات مورد نياز صنعت نفت به منظور رفع مشكلات صنعت تاكيد كرد.

وی گفت: نظام پژوهش و فناوری یکی از عوامل کلیدی و تصمیم ساز در توسعه نفت و گاز، اکتشاف ، تولید صیانتی و افزایش ارزش افزوده  است.

وزیر نفت اضافه کرد:اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در بخش نفت و گاز جهت تحقق آرمان اقتصاد ملی متکی به نفت و اقتصا  پویا قطعا با انجام پژوهشهای نیازمند و موثر در کشور است.

***هدف افزايش ضريب بازيافت نفت

مقام عالي وزارت نفت  با تاكيد بر اينكه نتايج دستاوردهاي حاصل از افزايش ضريب ازدياد برداشت نفت از مخازن با دستاوردهاي هيچ حوزه ي پژوهشي قابل قياس نيست، گفت: با افزايش 1 درصد ضريب ازدياد برداشت، سود 800 ميليارد دلاري نصيب كشور مي شود و در اقتصاد كلان كشور اين ميزان بسيار راه گشا و تاثير گذار است.

وي در بخش ديگر سخنان خود بر ضرورت حمايت قاطع از بخش بالادستي صنعت در دانشگاه هاي صنعت نفت با هدف افزايش ضريب بازيافت نفت تاكيد كرد و گفت: دانشگاه مثل نون شب است می خواهیم افزایش تولید و ضریب ازدیاد برداشت داشته باشیم  می خواهیم در میادین نفتی  منصوری آسماری و مارون آسماری افزایش بازیافت داشته باشیم.

***تراز یک دنیا در ارتقای فناوری باشیم

وی خاطرنشان کرد: حالا که درهای حمایت به روی صنعت نفت گشوده شده است و این فرصت و تقاضا ما را به سمت داشکاهها هدایت می کند باید مورد توجه قراردهیم تا بتوانیم تراز یک دنیا در ارتقای فناوری باشیم و این موضوع برای توسعه صنعت نفت ایران خیلی مهم است. 

زنگنه با اشاره به روند تغييرات پر شتاب سازمان ها كه ناشي از پيشرفت تكنولوژي است،  گفت: نقش پژوهش در توسعه تكنولوژي و فناوري هاي نوين بي بديل است.

وي با بيان اينكه صنعت نفت جهان با پيشرفت روز افزون پژوهش و فناوري رشد چشمگيري داشته است، گفت: توسعه پژوهش و فناوري منجر به ارتقاي جايگاه كشورها درعرصه بين الملل و صادرات مي شود و در نتيجه موفقيت اقتصادي را به همراه دارد.

به گفته مقام عالي وزارت نفت توجه به نظام پژوهش با محوريت منابع انساني متخصص بايد انجام شود، زيرا نظام پژوهش و فناوري يكي از راهكارهاي صيانت از منابع كشور و توسعه صادرات است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: ساماندهی تمام امکانات موجود نقش موثری در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش نفت و تحقق اقتصادی پویا، ملی و غیرمتکی به نفت خواهد داشت.

وزیر نفت در ادامه با پرداختن به اولویت های پژوهشی صنعت نفت، گفت: اولویت پژوهشی وزارت نفت، در صنایع بالادستی است.

وی با بیان اینکه از اولویت های اصلی ما افزایش ضریب بازیافت میادین است، خاطرنشان کرد: با افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین، حدود 7 تا 8 میلیارد بشکه به حجم ذخایر نفتی قابل برداشت اضافه خواهد شد.

***یکصد میلیارد دلار در بخش های پالایشگاهی، پتروشیمی، میادین مشترک وسایر حوزه ها سرمایه گذاری شود

وزیر نفت با دعوت از دانشگاه های کشور برای مشارکت در پروژه های افزایش ضریب بازیافت میادین، افزود: میادین منصوری ، مارون، اهواز و پارس جنوبی از جمله میادینی هستند که ما به دنبال افزایش ضریب بازیافت آنها هستیم.

زنگنه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بند 13 سیاست های اقتصاد مقاومتی مسوولیت های سنگینی را برای صنعت نفت تعیین کرده اند که تحقق آنها ضروری است.

وزیر نفت با بیان اینکه باید خام فروشی نفت را به حداقل برسانیم، اظهار داشت: برای تحقق این هدف باید یکصد میلیارد دلار در بخش های پالایشگاهی، پتروشیمی، میادین مشترک وسایر حوزه ها سرمایه گذاری شود.

زنگنه با بيان اينكه مديريت مناسبي در اجراي پروژه ها در چند سال گذشته اعمال نشد، گفت: بخش مدیریت در اجرای پروژه ها بسیار جزیی است بايد در حوزه مديريت پروژه ها به توسعه و استفاده فناوري هاي نوين به منظور پيشبرد اهداف صنعت نفت توجه كرد.

وي گفت: در چند سال گذشته با وجود صرف هزينه هاي كلان ده ها ميليارد دلاري در اين صنعت، متاسفانه هيچ دستاوردي براي اين صنعت حاصل نشد.

*** هدر رفت 30 میلیارد دلار از طریق اسراف، کیفیت بد سوخت خودروها

وزيرنفت در بخش ديگر سخنان خود بر ضرورت توجه به اهميت اقتصاد انرژی، بهينه سازي مصرف یا به عبارت علمی بهبود و كارايي و توسعه فناوري برای كاهش شدت مصرف انرژي تاكيد كرد. 

مقام عالي وزارت نفت گفت: در سال 1392 مابه التفاوت قیمت فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی با قیمت واقعی در منطقه 80 میلیارد دلار بود که حدود 30 میلیارد دلار از این مبلغ از طریق اسراف، کیفیت بد سوخت خودروها و رعایت نکردن استانداردهای مصرف تلف شده است.

وی تاکید کرد: ما باید به این مقوله بپردایم که دانشگاهها وراد پروژه های مشخص برای کاهش شدت انرژی، افزایش بهره وری کشور حرکت کنند.

زنگنه افزود: در بودجه سال 93 یک فرصت عظیمی در کشور بوجود آمده که هر چقدر مسئولان اجرایی پول بخواهند در اختیارشان گذاشته شود به شرطی که به ازای هر کری صره جویی را در سرلوحه کاری خود قرار دهند. صرفه جویی انرژی فقط به معنای مهندسی نیست ما واقعا در زمینه  کاهش اتلاف انرژی و منابع باید دقت کنیم در سیاست اقتصاد مقاومتی به این موضوع تاکید شده است.

زنگنه در پایان خارنشان کرد: قانون بودجه سال 93 حدود یکصدمیلیارد دلار برای بهینه سازی مصرف سوخت تخصیص داده که قرار است این مبلغ به طرح های کاهش دهنده مصرف انرژی پرداخت شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، میادین ، پژوهش ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار