شیراز/

شهرستان رستم با جاذبه های تاریخی فراوان در استان فارس

شهرستان رستم در حدود 1200 كيلومتر مربع گستردگي دارد و مركز آن شهر مصيري است كه در 154 كيلومتري شهر شيراز واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛اين شهرستان از سوي شمال با استان كهگيلويه و بويراحمد، از سوي شرق و جنوب با شهرستان ممسني و از سوي غرب با شهرستان گچساران مرز مشترك دارد.

بر اساس شواهد و مستندات تاریخی ، شهرستان رستم یکی از کهن ترین مناطق ایران باستان به شمار می رود .

این شهرستان نوپا ازنظر قدمت تاریخی ، سه دوره ی پیش از تاریخ – دوران تاریخی و دوران اسلامی را می توان برای این شهرستان در نظر گرفت ، تمدن های پیش از تاریخ شهرستان مربوط به هزاره ی هشتم پیش از میلاد و تمدن های تاریخی آن مربوط به 4400 سال پیش است .

عمده تمدن های موجود شهرستان مربوط به دوران ایلامی ، ماد ، هخامنشی ، اشکانی ، سامانی و سلسله های اسلامی می باشد.

جاذبه های طبیعی و گردشگری

وجود رودخانه معروف فهلیان و نقش برجسته کورانگون چشمه سارهای مراسخوناین مکان تفرجگاهی دارای چشمه سارهای جوشنده و محل خوبی برای استراحت و تفریح گردشگران و مسا فرا نوروزی میباشد. چشم انداز این منطقه رودخانه ، کوه و آثار تاریخی می باشد. این محل تفرجگاهی به فاصله 40

کیلومتری شمال غربی شهر مصیری و نزدیک به روستای مراسخون سفلی قرار دارد.

سراب سیاه منصور آباد

این جاذبه طبیعی در حدود 28 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری و در کنار روستای سرآب سیاه منصورآباد رستم واقع شده است.

چشم انداز این مکان تفرجگاهی چشمه سارهای جوشنده ، دریاچه قابل قایقرانی و سر گرمی آن شنا و ماهی گیری و زیارت امام زاده سید نور الدین و دیدار آثار تاریخی میباشد.

پتکون

جاذبه پتکون در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر مصیری و در شرق روستای برآفتاب و شمال روستای بخش زیردو واقع شده است . چشم انداز این مکان چشمه سارهای جوشنده، کوه، صحرای سرسبز و آثار تاریخی می باشد.

زوال و دشتک

این دو نقطه از شهرستان رستم دارای جاذبه گردشگری و تفرجگاهی می باشند و در 8 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری واقع است.

چشمه گجستان

این جاذبه طبیعی در حدود 50 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری قرار دارد. و دارای چشم سارها ، جنگل منابع طبیعی و آثار تاریخی و چشم انداز های پر صفا میباشد.

آبشار پای تف

یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان رستم به شمار می رود و در حدود 45 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری نزدیک

به روستای سالاری واقع شده است. جنگل، کوه، باغات انار و خانه های مسکونی سنتی منظر گاه این نقطه پر مصفا می باشد.

اماکن تاریخی

نقش برجسته گورنگون این اثر منحصر به فرد مربوط به دوران ایلامی و ر 2400 ق.م مسیح بر صفحه کوه گورنگون سه تلان رستم نقش شده است. عمده نقوش این اثر عبارتند از دو رب النوع ایلامی اینشوشناک و نیراسوپادشاه و ملکه ایلامی وصفی از پرستش کنندگان آنها که از بالا به پایین سرازیر می شوند ، پادشاه بر روی چمبره ای از مار نشسته و سر مار در سمت چپ او

قرار گرفته وبا دست راست خود آب حیاط مراسم آشتی روان می سازد. ملکه نیز پشت سر پادشاه نشسته است و ملکه و پادشاه هر دو تاج های شاخ دار بر سر دارند.

داو دختر یا دی دور مادر دختر)

این اثر در خور توجه بر خلاف مقابر هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم که همگی از یک طبقه ساخته شده اند ، داو دختر از دو طبقه عالی ساخته شده است. با توجه به اینکه جلوی دخمه های تخت جمشید و نقش رستم به صورت چلیپا حجاری گردیده و ستون های جلوی آنها به صورت خاص خود تعبیه شده اند. این نوع اعمال جاری در ساخت گور دخمه دخمه داو دختر به کار نرفته است و معماری آن تلفیقی از معماری یونان و ایران می باشد. در داخل گور دخمه داو

دختر از تابوت سنگی همانند تابوت های سنگی گور دخمه های هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم دیده نمیشود و در این گور دخمه تابلو های چوبی استفاده می شده است. اثر داو دختر مربوط به سنوات 550 تا 650 پیش از میلاد بوده و به فاصله 35 کیلو متری شمال غربی شهر مصیری نزدیک به روستای مراسخون علیا واقع شده است .

شهر تاریخی خفرکاین آثار مدفون در خاک مربوط به قرون آغازین اسلامی بوده و در 500 متری شرق شهر مصیری قرار دارد، نام خفرک در متون اسلامی قرن چهار به نام شهر آسمان نام برده شده و مقدسی مورخ چهارم در کتاب احسن التقاسم فی معرفت الاقلیم از آن یاد کرده است.

تل و بندو

این تپه باستانی در بخش مرکزی شهرستان رستم در میان زمینهای کشاورزی روستای تل بندو و بر سر خاک آسفالته شیراز اهواز با فاصله 500 متری (جاده شوسه) واقع شده است.این اثر تاریخی هر ساله توسط دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه کازرون مورد کاوش علمی قرار می گیرد که آثار تمدن های هزاره سوم ق.م و دوران لپوی و تیموریان در نتیجه این کاوش ها بدست آمده است.

جاده سنگ فرشی مراسخون

یکی از مسیر های جاده شاهی دوران هخامنشی _ ساسانی بوده است که چندین کیلومتر طول دارد. این جاده شاهی که احتمال میرود مردم جهت برگذاری مراسم آیینی از طریق جاده سنگفرشی به محل آتشکده میرفته اند.

خنگ تخته کاظم و نقاره خانه حسین آباد

این آثار به فاصله 30 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری مشرف به روستای حسین آباد و خنیمه علیا بر فراز کوه نقاره خانه حسین آباد قرار دارد.

تل اسپید

تل اسپیدچهار بازاراز جمله شهرهای باستانی شهرستان رستم در نیمه اول هزاره دوم پیش از میلاد می باشد. تل اسپید در سال 1303 شمسی توسط هیات علمی المانی و در سال 1381 تا 1386 به وسیله هیات ایرانی _ استرالیایی مورد کاوش علمی قرار گرفت و تمدن های اولیه آن را مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد دانسته اند. هرتسلفه در تل اسپید آجرهایی که حاوی خطوط ایلامی و مربوط به دوران شتروک نهوخته پادشاه ایلامی بود کشف و تاریخ آنها را مربوط به 1200 تا 1500 پیش از میلاد برآورد نمودند. این آثار در 4 کیلومتری جنوب غربی شهر مصیری و در کنار روستای تل اسپیدواقع شده است .

قلعه مورد

این اثر به فاصله 50 کیلو متری شمال غربی شهر مصیری بر فراز یک بلندی مشرف به رودخانه گجستان و در کنار روستای دودک واقع است.قلعه طوس در شمال این قلعه و مشرف به آن واقع است.

عمارت

آثار عمارت مربوط به دوران زندیه و به فاصله 50 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری مشرف به روستای عمارت در رستم 2 واقع است.

آثلر دو سد در زمان ساسانیان

آثار دو سد در روستای منصور آباد با دو سنگ تراشیده هایی به شکل ستون های تخت جمشید در روستای کرم آباد در زمان ساسانیان بجا مانده است.

اماکن مذهبی

زیارتگاه شاه جهان احمد عبداللهی به فاصله 4 کیلومتری جنوب شرقی و زیارتگاه امام زاده میر احمد دهنو به فاصله 25 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری واقع شده است ./س

انتهای پیام/
برچسب ها: شهرستان ، رستم ، تاریخی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
میتونستید بهتر معرفی کنید مثلا نوع پوشش جاده ها اعم از اسفالت یا غیره را مینوشتید