ارومیه/

سوغاتی های آذربایجان غربی

رهاورد هر سفری، هر چه باشد معرف و شاخصی از فرهنگ و رسوم آن مکان به حساب می آید و سوغاتی، اولین چیزی است که در ورود مسافر به یک شهر از نظرش می گذرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ،دادن و گرفتن سوغاتی و خرید آن در هنگام سفر یکی از رسوم پسندیده و رایج در میان مردم ایران است، چنانکه در سفر بهترین کالا، تولید و خوراکی شهر مورد نظر را برای خویشان خود خریداری می کنند.

آذربایجان غربی تنها استان کشور است که با ۳ کشور جمهوری نخجوان ، ترکیه و عراق مرز مشترک دارد.

این استان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری در کشور محسوب می شود.

از معروف ترین سوغاتی های ارومیه که یک برند ملی و جهانی به شمار رفته و مخصوص این شهرستان است، «نقل» بوده که از سالیان سال قبل سوغاتی اول این شهرستان بوده است. نقل ارومیه را یک شیرینی ترکیب شده از مغز گردو، پسته و… است که به روش دراژه زنی در دستگاه های مخصوص نقل پزی به دست می آید که به دلیل ترکیب با گرده بیدمشک، منحصر به فرد بوده و در هیچ جای جهان نظیر آن تولید نمی شود.

عرقیات گیاهی خوشبو و با خواص دارویی مفید، یکی دیگر از سوغاتی های معروف این شهر است که روش استحصال این عرقیات به ثبت ملی رسیده و در حالت کلی، «نقل و بیدمشک» ارومیه زبانزد است. عرق بیدمشک و بادرنجبویه خاصیت پزشکی دارد و همچنین برای خوشبو و خوش طعم کردن شربت های مختلف نیز به کار می رود.

حلوای هویج و گردوی این شهرستان نیز از دیگر سوغاتیهای این شهرستان می باشد که زبان زد گردشگران می باشد.

هنر صنایع چوبی یکی از قدیمی ترین هنرهای مردم ارومیه است که هنرمندان شاخصی دارد و در کشور مقام اول را به خود اختصاص داده اند. این مصنوعات ساخت دست نیز در میان طرفداران خرید سوغاتی گروه صنایع دستی طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است.

همچنین بافت فرش ریزماهی در خوی وسوغاتی دیگری نظیر «گل قند» دارد که به وسیله گل محمدی درست می شود. چاقوی خوی نیز یکی از صنایع دستی مهم این شهرستان است، نام این چاقو را «سوموک دسته» نامیده همچنین تخمه آفتابگردان و عسل خوی نیز از شهرت و محبوبیت بالایی نزد گردشگران و مسافران برخوردار می باشد.

انگور سیاه را از سوغاتی های سردشت می باشد و همچنین میوه های کوهی (وحشی) نظیر زالزالک، انجیر و چند نوع انگور نیز را می توان از سوغاتی های این شهرستان نام برد.

قالیبافی، حصیربافی و کوزه‌ گری از صنایع قابل اهمیت در میاندوآب است، در تکاب نیز فرش و گلیم افشار این شهرستان شهرت جهانی دارد و از صنایع دستی مهم این شهرستان به شمار می رود.

بافت گلیم و چاروق یکی از صنایع دستی مهاباد می باشد. در این شهرستان همچنین بافت جوراب‌ و کلاه هایی از جنس پشم، ، دوخت لباس زنانه و مردانه سنتی، جاجیم، سجاده و ساخت ظرف از چوب‌های جنگلی وجود دارد که توجه گردشگران و خریداران صنایع دستی را به خود جلب می کنند.

بافت جاجیم، گلیم، دستکش، جوراب، حصیر و قالیبافی را از صنایع دستی شاخص ماکو ذکر می باشد. "پولک دوزی” بوکان و "بافته های داری” مهاباد و شاهین دژ و تکاب از صنایع دستی شاخص این شهرها محسوب می شوند. مواد لبنی سلماس، چالدران و بوکان و بویژه پنیر سلماس انواع محصولات باغی و کشاورزی شامل انگور، سیب درختی، عسل، لبنیات، کشمش نیز از سوغاتی های خوشمزه این شهرستان است که مسافران و گردشگران می توانند با خرید آنها، یادگاری های زیبایی از آذربایجان غربی به خانه های خود ببرند./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر اریس
۱۸:۵۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
و میوه گیلاس اشنویه و باغ های آلبالو و گیلاس اشنویه جاذبه گردشگری میشه نام برد
Iran (Islamic Republic of)
ماریا
۰۰:۳۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۳
لطفا راجب اینکه نقش ارومیه ازلحاظ انسانی وطبیعی نیزمقاله بزارید