گلوبال ریسرچ ؛

چرا خشونت های غرب با تحریم پاسخ داده نمی شود ؟

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم اسکندر ارفعی به رویکردهای دوگانه غرب اشاره کرد و نوشت : هنگامی که غرب مشغول جنگ های غیرقانونی و اقدامات مداخله جویانه ای بود که به ویرانی کشورها و کشته شدن غیرنظامیان بیگناه منجر شد چرا خبری از این تحریم ها نبود؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم اسکندر ارفعی به رویکردهای دوگانه غرب اشاره کرد و نوشت :  درحالی که آمریکا و اتحادیه اروپا 21 تن از مقامات روسیه و اوکراین را به علت کمک به ساکنان کریمه برای تصمیم گیری درباره پیوستن به خاک روسیه تحریم کرده اند یک سوال مطرح می شود: هنگامی که غرب مشغول جنگ های غیرقانونی و اقدامات مداخله جویانه ای بود که به ویرانی کشورها و کشته شدن غیرنظامیان بیگناه منجر شد چرا خبری از این تحریم ها نبود؟ 

بر خلاف روسیه که حتی یک تیر هم در کریمه شلیک نکرد و ساکنان کریمه نیز این کشور را کشوری مهاجم نمی دانند ، اقدامات غرب و در راس آنها آمریکا و ناتو در حالی موجب ویرانی و بروز آشفتگی در سراسر جهان شده که واکنش های چندانی در پی نداشته است. 

در زیر به سه نمونه از اقدامات قدرت های غربی اشاره شده است که درخور شدیدترین مجازاتها هستند. 

جنگ عراق : 

بر اساس گزارشی که سال 2006 منتشر شد بیش از ششصد هزار عراقی در خشونت های مربوط به تهاجم نظامی به این کشور جان خود را از دست دادند. 

در ارتباط با هزینه های مالی این جنگ نیز ، کمیته خدمات پژوهشی کنگره آمریکا ارزیابی کرد این کشور تا پایان سال مالی 2011 حدود 802 میلیارد دلار برای جنگ عراق هزینه کرده است . 

این در حالی است که پیامدهای هولناک تهاجم نظامی غرب به عراق پس از سال 2003 نیز همچنان ادامه داشت. خشونت های فرقه ای از اوایل سال 2005 آغاز شد و تخریب زیارتگاه مهم شیعیان در فوریه سال 2006 به تشدید درگیریها بین شبه نظامیان شیعه و سنی انجامید. این مسائل موجب شد تا بسیاری از خانواده های عراقی خانه های خود را ترک ، به دیگر مناطق کشور نقل مکان و یا کشور را ترک کنند. 

سازمان بین المللی مهاجرت طی یک بررسی اعلام کرد در حدفاصل سال های 2006 تا 2010 ، یک میلیون و 600 هزار عراقی در داخل این کشور بی خانمان شدند که پنج و نیم درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دادند. 

مداخله خونبار در لیبی : 

مداخله در لیبی قرار بود با هدف نجات و محافظت از غیرنظامیان در برابر اقدامات رژیم معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور صورت گیرد اما به سرعت تبدیل به یک فاجعه شد. 

ابتدا ناتو فراتر از اختیارات خود عمل کرد و غرب همانند آنچه اکنون در سوریه شاهد آن هستیم از اقدامات شورشیان حمایت کرد. 

عفو بین الملل اسناد و مدارکی از بازداشت و کشتارهای گسترده ، ضرب و شتم و شکنجه ، کشتار و خشونت های شورشیانی ارائه کرد که مورد حمایت کشورهای انگلیس ، فرانسه و آمریکا قرار داشتند. 

در آن زمان ، شمار زیادی از مهاجران آفریقایی و اتباع سیاه پوست لیبی بازداشت و به شدت هدف آزار و اذیت قرار گرفتند. 

در حالیکه شمار تلفات ناشی از مداخله نظامی ناتو در لیبی ابتدا حدود یک تا دو هزار نفر بود ؛ هشت ماه بعد به بیش از ده برابر افزایش یافت و به ده تا 50 هزار نفر رسید. 

شورای انتقالی ملی لیبی شمار تلفات این مداخله نظامی را 30 هزار نفر و تعداد مجروحان را 50 هزار تن اعلام کرد. 

این در حالی است که هرج و مرج ، ناآرامی و ترور همچنان در لیبی ادامه دارد و امنیت هنوز به این کشور بازنگشته است. 

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا : 

حملات هواپیماهای بدون سرنشین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیامدهای بسیاری در پاکستان ، یمن و افغانستان به دنبال داشته است. 

گزارش ها حاکی از آن است که در پاکستان به تنهایی در حدفاصل ژوئن سال 2004 تا اواسط سپتامبر سال 2012 ، دو هزار و 562 تا سه هزار 325 نفر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده اند که از این تعداد 881 نفر آنها غیرنظامی و 176 تن کودک بوده اند. بر اساس این گزارش ها ، در این حملات همچنین یکهزار و 362 نفر زخمی شده اند. 

درباره قانونی بودن این حملات به غیرنظامیان و گروه هایی که هیچ ارتباطی با حملات یازده سپتامبر آمریکا ندارند و تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی شوند تردیدی آشکار وجود دارد. 

خودداری دولت آمریکا از مسئولیت پذیری در قبال سیاست های کشتار این کشور ، ارائه جزئیات و دلایل قانونی مربوط به این کشتارها مانع از مباحثات دموکراتیک درباره جنبه اصلی سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا می شود. 

سه نمونه مذکور به وضوح نشان می دهد که غرب و به ویژه آمریکا مرتکب اقداماتی شده اند که بدون شک درخور مجازات هایی شدید و یا حتی محاکمه در دیوان بین المللی کیفری است . 

این در حالی است که هیچ مجازاتی برای افراد مرتبط با این جنگ ها و مداخلات نظامی همچون جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا ، تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس و دیوید کامرون نخست وزیر فعلی این کشور درنظر گرفته نشده است. 

این مقامات نخستین افرادی بودند که اقدامات روسیه را محکوم و از آنها انتقاد کردند ؛ اقداماتی که با خشونت هایی که غرب مرتکب آنها شده است قابل مقایسه نیست. 

شاید دورویی و اتخاذ رویکرد دوگانه واژه های کلیشه ای باشد که همواره به غرب نسبت داده می شود . با وجود این بار دیگر باید خاطر نشان کرد که غرب در محکومیت روسیه نیز اصول اخلاقی را نادیده گرفته است.

تازمانیکه کشورهایی که در یک دهه گذشته در اقدامات غیرقانونی و خشونت آمیز دست داشته اند مجازات نشده اند ، قدرت های غربی حق ندارند در انتقاد از بحران کنونی در اوکراین سخنوری کنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار