نوروز به ناشناخته‌های ایران سفر​کنید +عکس

با این‌که در سال‌های اخیر، مناطق بیشتر و متفاوت‌تری از جای‌جای کشورمان، به فهرست مقاصد گردشگری هموطنان اضافه شده است، اما هنوز جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری در این سرزمین کهن وجود دارد که آنچنان که باید شناخته شده نیست و می‌تواند در فهرست مقاصد پرخاطره سفرهای نوروزی قرار گیرد

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آبشارهای هشتگانه قره‌سو یکی از این جاذبه‌های گردشگری است که در جنوب غربی کلات در خراسان رضوی واقع شده است. مسافرانی که به قصد زیارت امام هشتم(ع) به این استان سفر می‌کنند، می‌توانند در کنار توشه معنوی، از طراوت و زیبایی طبیعت این منطقه هم بهره‌مند شوند.

وجود هشت آبشار بلند و چشمه‌های خنک در این منطقه، در کنار دره‌های تنگ، پیچ‌درپیچ و سر به فلک کشیده، طبیعتی زیبا و دلپذیر با آب و هوایی ییلاقی را رقم زده است که می‌تواند خاطر مسافران نوروزی را آسوده و آرامش را به تن خسته از فعالیت یک ساله آنان هدیه کند.

جالب این‌که در کنار لذت تماشای آبشارها، می‌توان به وسیله نردبان‌هایی که تعبیه شده، از آنها بالا رفت و شکوه آبشار را در کنار زیبایی منطقه توامان به نظاره نشست؛ منطقه‌ای که تا چشم کار می‌کند درختان رنگارنگ و پرشکوفه را در دل خود جا داده است.دریاچه طبیعی چشمه سبز گلمکان که محلی‌ها به آن چشمه‌سوز هم می‌گویند، یکی دیگر از نقاط جذاب و دیدنی این استان است. از این چشمه آبی شیرین و سبز بیرون می‌آید. درباره این چشمه افسانه‌های زیادی مطرح است و حتی در کتاب‌های تاریخی متعددی از آن نام برده شده است.

گفته می‌شود که چشمه‌سو در شاهنامه فردوسی نیز اشاره به همین چشمه است.اگر جهت سفر نوروزی خود را به سمت شمال غربی کشور تنظیم کرده‌اید، در آذربایجان‌غربی هم می‌توانید شیرینی حضور در کنار آبشاری زیبا و مرتفع را تجربه کنید. آبشار شلماش متشکل از سه آبشار، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان و شهر سردشت است که در دل دره‌ای سرسبز، در حاشیه جنگل‌ جاری است. آبشار اول در نزدیکی تفرجگاه و پارکینگ خودرو در سردشت واقع شده است، اما برای دیدن دو آبشار دیگر، باید مسافتی نسبتا زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شوید که اکنون با احداث پله و حصارها، بالا و پایین رفتن از دره راحت‌تر و کم‌خطرتر شده‌ است.

سیر در سرزمین «ننه مریم» و سنت استپانوس

آذربایجان شرقی نیز در کنار تمام جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش، شما را به گوشه‌ای از خاک تاریخی خود می‌خواند که شاید تاکنون در آن قدم نگذاشته و شناختی از آن نداشته باشید. مسیری در حاشیه رود پرتلاطم ارس از کلیسای ننه‌مریم جلفا تا قلعه آوارسین خداآفرین.

آراستگی طبیعت از جلفا تا خداآفرین، چهارفصل ارس را زیباتر و روح‌نوازتر از خیال آدمی بر بال بوریا کرده است. این دو جاذبه تاریخی 250 کیلومتر با هم فاصله دارد، اما جلوه‌های جذاب طبیعی و تاریخی، این مسیر طولانی را نزدیک‌تر از تصور هر رهگذری می‌کند، زیرا 25 اثر تاریخی و طبیعی و مذهبی در این مسیر سرسبز در دسترس گردشگران قرار دارد.

کلیسای کوچک و باصفای ننه‌مریم که در 20 کیلومتری غرب جلفا واقع است، در سال 1518 میلادی، زمانی که ارامنه در این منطقه (دره شام) سکونت داشتند، بنا شده است.

بعد از طی مسیر پنج کیلومتری به سمت جلفا از کلیسای ننه‌مریم که منظره‌ای بسیار زیبا رو به رود ارس دارد، کلیسایی ثبت جهانی شده به نام سنت استپانوس چشم‌نوازی می‌کند. این کلیسای زیبا در دره‌ای سرسبز با فضایی روح‌افزا بنا شده و گویی در دامن کوه‌های سبزپوش، از تاریخ کهن این منطقه سخن می‌گوید و نوای ناقوس کلیسا همراه با صدای پرندگان خوش‌صدا در طبیعتی بکر، آدمی را سرمست از این همه زیبایی ساخته و مدهوش می‌کند.

این کلیسا که بیشتر شبیه به قلعه‌ای مستحکم است، در حصاری بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت‌بند استوانه‌ای سنگی شبیه به دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی واقع شده با دروازه‌ای کم‌نظیر در وسط دیوار غربی که از چوب و آهن ساخته شده است. نقش برجسته‌ای از حضرت مریم(ع) و دوران کودکی حضرت عیسی(ع) نیز در پیشانی طاق‌نمای آن به چشم می‌خورد. همچنین نقش‌های برجسته‌ای از فرشتگان بر پیشانی طاق‌نماهای اضلاع شانزده‌گانه بزرگ گنبد مرکزی که در حقیقت پای طاق گنبد بلند و زیبای نمازخانه کلیسا محسوب می‌شود، حجاری شده است.

قلعه اژدهاپیکر، دهکده قلات و دارابگرد

استان فارس و جاذبه‌های تاریخی و معروف این استان نظیر تخت جمشید، پاسارگاد، کاخ اردشیر در فیروزآباد و باغ ارم در شیراز را تقریبا همه می‌شناسند، با این حال این استان هنوز جاذبه‌های تاریخی بکر و ناشناخته‌ای دارد که تماشای آنها در قالب سفرهای نوروزی خالی از لطف نیست.

قلعه اژد‌هاپیکر یکی از این جاذبه‌هاست که در شهرستان لارستان واقع در جنوبی‌ترین نقطه فارس، روی تپه‌ای قد برافراشته است. بین این تپه و تپه‌ای که «قلعه نارین» روی آن ساخته شده، دره‌ای تنگ وجود دارد که مسیر رودخانه خشکی به نام رودخانه «وروند» است.برفراز این کوه چاهی از دل سنگ تراشیده شده که به دولاب مشهور است و درباره آن داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری گفته می‌شود.

دهکده ییلاقی قلات نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان است که در فاصله 40 کیلومتری شمال غرب شهر شیراز قرار دارد.بقایای کلیسای تجلیل مسیح، قلعه قزل ارسلان، آسیاب و خانه‌های قدیمی در ساختار کوهستانی از جمله جاذبه‌هایی است که در کنار طبیعت زیبای قلات می‌توان از آنها نیز بازدید کرد.ساختار قدیمی روستای قلات با قابلیت‌های طبیعی، چشمه‌سارها، باغ‌ها و آبشارهای زیبا می‌تواند تفرجگاه مناسبی برای گذران تعطیلات نوروزی باشد.

شهر دارابگرد در شهرستان داراب نیز از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود که پیشینه آن به بیش از 2500 سال می‌رسد. دیوار اطراف شهر هنوز باقی مانده و برخی بقایای بناها از جمله کاخ و قلعه حاکم شهر نیز بر فراز قله میانی دیده می‌شود.بنای شهر دارابگرد بر مبنای برخی روایات تاریخی منسوب به داراب، پسر بهمن، پسر اسفندیار کیانی بوده است.

فدامی، آبشاری که همزمان 4 نوع آب دارد

آبشار فدامی در داراب استان فارس نیز به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران، از چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم برخوردار است که در فاصله 20 متری آبشار شیرین با هم مخلوط می‌شود و استخر طبیعی زیبایی را پدید می‌آورد.فاصله این آبشار از مرکز استان فارس، 380 کیلومتر است که در آخرین نقطه جنوب‌شرقی فارس در مسیر بندرعباس واقع شده است.

رودخانه سرباز و تمساح پوزه‌کوتاه

جلوه‌های زیبا و دیدنی‌ سیستان و بلوچستان اما آن‌قدر متنوع و دل‌انگیز است که حتی تصورش را هم نمی‌کنید.

بسیاری از هموطنان این استان را فقط با شهر سوخته یا بندر چابهار آن می‌شناسند، اما جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان فراتر از انتظاری است که ما از این استان خشک و کویری داریم.

به طور مثال شهرستان سرباز در این استان، یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران‌زمین به شمار می‌رود که در امتداد رود بزرگ سرباز قرار گرفته و نخیلات خرما و شالیزارهای آن، مناظر چشم‌نوازی دارد.رودخانه سرباز هم زیستگاه یکی از عجیب‌ترین حیوانات حیات وحش یعنی تمساح پوزه‌کوتاه است و اگر تمایلی به حیات وحش دارید، می‌توانید سفری به این منطقه داشته باشید.به گفته کارشناسان، این تمساح بازمانده تمساح‌های مربوط به دوره مزوزوئیک یعنی حدود 225 الی 265 میلیون سال قبل است که طی 65 میلیون سال گذشته هیچ تغییری در ظاهر نداشته است.

از جنگل‌های شناور تا کوه‌های مینیاتوری

در شهرستان چابهار هم سواحل زیبای دریای عمان، بنادر پزم، گواتر، کنارک، اسکله شهید بهشتی، گل‌افشان که از عجایب چابهار بوده و مانند آتشفشان گل می‌افشاند و جنگل‌های حراء که جنگل‌های شناور بوده و با مد دریا زیر آب رفته و با جزر آب نمایان می‌شود، از جمله نقاط جذاب برای بازدید است.درجنوب شهر چابهار نیز منطقه‌ای وجود دارد که به ساحل صخره‌ای یا دریای بزرگ معروف است که منظره زیبایی از برخورد موج و صخره را به تصویر می‌کشد و ارتفاع آب گاه تا 5 مترمی‌رسد. زندگی انواع خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌هایی که در روی صخره‌ها همبازی موج اقیانوس و جدال موج و صخره‌اند و نسیم روح‌بخشی که در موج می‌پیچید، جلوه‌های نابی از طبیعت شاعرانه را به تصویر می‌کشد.

کوه‌های مینیاتوری نیز یکی از پدیده‌های ژئو مورفولوژی منطقه در چابهار است که در هیچ کجای ایران به چشم نمی‌خورد.این کوه‌ها که در امتداد ساحل از منطقه ساحل کچو تا نزدیکی خلیج گواتر به سمت مشرق کشیده شده، چشم‌اندازی سحرانگیز و بدیع آفریده است.شهرستان کنارک که قطب صنعت صیادی کشور است، علاوه بر ساحل زیبا در مسیر جاده خود به چابهار با کوه‌های مینیاتوری که مریخی نیز نام دارد، همچون تابلوی نقاشی چیره‌دست چشم‌ها را نوازش می‌دهد.

گل‌فشان تنگ که از آن گل گوگردی همچون آتشفشان به بیرون پرتاب می‌شود نیز در این منطقه واقع شده و از جمله نقاط دیدنی است که نمونه آن حتی در دنیا کم‌نظیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار