نرخ بیکاری، معضل رو به رشد در چند سال اخیر

گزارش رسمی مرکز آمار ایران در سال 92 از وضعیت اشتغالزایی طی سال‌های اخیر، حاکی از افزایش تعداد بیکاران و همچنین نرخ بیکاری است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اگرچه حل مسئله اشتغال در کشور نیازمند همکاری تمامی نهادها و وزارت خانه‌ها است، اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند نقش مهمی را در شکوفایی اقتصادی و رونق بازار کسب و کار و اشتغال در کشور داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: در روز‌های پایانی دولت دهم مرکز آمار ایران و به طور رسمی اقدام به انتشار گزارشی در خصوص وضعیت اشتغال در کشور کرد.

طبق این گزارش عملکرد دولت نهم و دهم در زمینه کاهش نرخ بیکاری با موفقیت چندانی همراه نبوده، به طوری که شاهد افزایش 269 هزار و 292 نفر به تعداد بیکاران کشور بوده‌ایم و این افزایش نرخ بیکاری تا پایان عمر دولت دهم نیز کاهش نیافته است.

این گزارش می‌افزاید: نرخ بیکاری در آغاز به کار دولت نهم 5/11 درصد بوده که این میزان تا پایان سال 91 به 2/12 درصد افزایش یافته است.بر اساس این گزارش، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور منتخب با حضور در مجلس اشاراتی به وضع بیکاری در کشور و میزان شغل ایجاد شده در دولت‌های نهم و دهم داشت و انتقاداتی را نسبت به برنامه‌های اشتغالزایی دولت گذشته مطرح کرد.

این در حالی بود که دولت گذشته مدعی است که در 8 سال گذشته عملکرد مطلوبی را در زمینه‌ی اشتغالزایی داشته و در این خصوص موفق بوده است.

ربیعی وزیر تعاول کار و رفاه اجتماعی نیز در آغاز  به کار خود در این وزارتخانه اقدام به ارائه برنامه مفصلی از اقدامات پیش روی کرد و بحث اشتغال به عنوان یکی از مهم ترین برنامه‌ها جزء اولویت‌های کاری محسوب شد.

در این راستا به برنامه‌ ریزی‌هایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی تا پایان سال 92 صورت گفت و مبلغی بالغ بر 6 هزار و 79 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت به طرح‌های اقتصادی و ایجاد مشاغل کوچک و خانگی در نظر گرفت شد. همچنین با توجه به رقم بی سابقه‌ی 5/4 میلیون افراد مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها، بیکاری پنهان جوانان تحصیل کرده  به عنوان مهم ترین معضل آتی اقتصاد ایران، یعنی تدارک دولت برای اشتغال بیش از 7 میلیون جویای کار است، که در این راستا نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، عزم دولت یازدهم بر مهار تورم و خروج از رکود است که به جهت دشواری ؟؟ نیاز به تدبیر بالایی هم دارد.

در چنین شرایطی برا افزایش اشتغال در کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تلاش خواهد شد تا با باز گرداندن رونق به تولید و نیز افزایش سرمایه گذاری خارجی قدری از نگرانی‌ها نسبت به رشد بیکاری در کشور کاسته شود. البته گذشته از وجود حدود 2 میلیون و 600 هزار بیکار در کشور مطابق گزارش مرکز آمار طی سال‌های آتی بازار کار با هجوم فارغ التحصیلان دانشگاهی بازار کار نیز مواجه خواهد شد.

این گزارش حاکیست: از جمله برنامه‌های توسعه انتقال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سال 92 مورد توجه قرار گرفت و در سال 93 نیز پیگیری خواهد شد. صدور مجوز برای مشاغل خانگی و ارائه تسهیلات به متقاضیان این گونه مشاغل به عنوان راه‌کاری برای مبارزه با بیکاری است. همچنین برنامه ریزی‌هایی در خصوص توسعه اشتغال جوانان در حوزه‌های IT و صنعت گردشگری انجام شده است.

لازم به ذکر است، در مجموعه شرکت‌های تابه شستا هم برآورد می‍‌شود با راه اندازی طرح‌های توسعه این مجموعه 8 هزار شغل مستقیم دیگر نیز ایجاد شد.

گفتنی است راهکار دیگر دولت برای رونق اقتصاد و اشتغال توسعه تعاونی‌ها و ایجاد 72 هزار شغل از سوی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
 
همچنین در بخش بازار کار هم چند اقدام زیر ساختی انجام شده است از جمله بسترهای ایجاد بانک اطلاعات کار آفرینان فراهم شد و نیز شبکه ملی بازار کار که در واقع بانک جامع اطلاعات و آمار بازار کار است، در حال تکمیل و راه اندازی است.

تهیه اطلس مشاغل استان‌ها و شهرستان‌ها نیز اقدامی دیگر در راستای برآور دقیق در اشتغالزایی در سطح کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیکار ، معضل ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار