مشکوة در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ايران پيشرو در کنترل "تب برفکي" / سال 2025 ، سال خداحافظي با تب برفکي است

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي با اشاره به اينكه فائو، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون اروپایی مبارزه با بیماری تب برفکی طرح ۵ مرحله‌ای کنترل قدم به قدم با این بیماری را طراحی کرده‌اند، گفت: از میان ۱۴ کشور منطقه ایران به عنوان کشور پیشرو در کنترل این بیماری شناخته شده است.

محسن مشکوة در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون اروپایی مبارزه با بیماری تب برفکی طرح ۵ مرحله‌ای کنترل قدم به قدم با این بیماری را طراحی کرده‌اند.   
 
وی با بیان اینکه طرح فوق برای کنترل بیماری تب برفکی در کشورهایی طراحی شده که بیماری بومی آنهاست، ادامه داد: از میان ۱۴ کشور منطقه ایران از نظر فائو به عنوان کشور پیشرو در کنترل این بیماری شناخته شده است.
 
مشکوة با اشاره به اینکه هماهنگی میان کشورهای منطقه به عنوان یک عنصر اساسی در کنترل بیماری تب برفکی شناخته می‌شود اضافه کرد: در این طرح ایران در منطقه اوراسیا که متشکل از کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و... است قرار دارد.  
 
وی تصریح کرد: اگر کشوری به تنهایی و بدون همکاری کشورهای همجوار خود برای مقابله با این بیماری اقدام کند به نتیجه‌ای نخواهد رسید.  
 
مشکوة با بیان اینکه مرحله پنجم این طرح به ریشه کنی بیماری در یک کشور منتهی می‌شود اضافه کرد: در طرح مذکور با شروع مطالعات اپیدمیولوژیک در یک کشور، آن کشور از مرحله سه خارج شده و وارد مرحله یک می‌شود.
 
وی افزود: با انجام مطالعات اپیدمیولوژیک و تدوین برنامه کنترل بیماری براساس عوامل خطر، ورود به مرحله دوم شروع می‌شود.  
 
مشکوة ادامه داد: در مرحله دوم روی بخش‌هایی از دامداری که کنترل بیماری در آن منافع بیشتری دارد تمرکز می‌شود و این مرحله می‌تواند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا دولت انجام شود.
   
وی با بیان اینکه ورود به مرحله سوم نیاز به کاهش موارد بیماری تب برفکی در کشور دارد، اظهار داشت: در این مرحله باید کشور‌ها راهکار تهاجمی‌تری را برای کنترل چرخش ویروس به کار بگیرند.   
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ایران اکنون در مرحله دوم این طرح قرار دارد گفت: برای ورود به مرحله سوم باید (برنامه کنترل بیماری تب برفکی در ایران) که با تلاش کار‌شناسان داخلی و مساعدت کار‌شناسان فائو تدوین شده به اجرا گذاشته شود.
 
مشکوة با اشاره به اینکه در مرحله چهارم باید چرخه ویروس در داخل کشور متوقف شود و در این شرایط بیماری تب برفکی با انجام واکسیناسیون در منطقه از بین می‌رود، افزود: در مرحله پنجم که آخرین مرحله و قدم در این برنامه است باید علاوه بر نبود بیماری در منطقه نیازی هم به انجام واکسیناسیون نداشته باشیم.
 
 
 
به گفته وی، ایران درسالهای ۲۰۱۶، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ به ترتیب وارد مراحل سوم، چهارم و پنجم این طرح می‌شود.  
 
مشکوة تأکید کرد: کوتاهی هر یک از کشورهای منطقه در این زمینه عملا تهدیدی برای رسیدن به مرحله نهایی این برنامه است.

برچسب ها: تب برفکی ، بیماری ، فائو ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار