مدیر عامل انتقال خون ایران:

شاخص "اهدای خون خودی" در کشور روی نقطه صفر

مدیر عامل انتقال خون ایران با بیان مزایای استفاده از خون خودی، شاخص آن را در بیمارستان های کشور صفر اعلام کرده است.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیر عامل انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: یکی از راه‌های مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌ها استفاده از خون خودی است.

وی افزود: در حالیکه امروز در کشورهای پیشرفته شاخص انتقال خون خودی 10 دردصد است، این شاخص در ایران صفر است درحالیکه در تمام دنیا ادبیات طب بدون انتقال خون مطرح شده است و هنر یک پزشک این است که بیمارش را بدون اینکه از خون استفاده کند، جراحی کند.

پورفتح‌الله تصریح کرد: ما باید به سمت مدیریت خون خودی حرکت کنیم به گونه‌ای که به پزشکان و جراحان آموزش دهیم که به جای استفاده از خون دیگران برای بیماران که ممکن است بدن فرد را دچار واکنش‌هایی کند از خون خود فرد استفاده کنند.

پورفتح‌الله در ادامه گفت: متاسفانه ادبیاتی در بین پزشکان ما وجود دارد که تا 6 واحد خون نداشته باشند به اتاق عمل نمی‌روند که این فرهنگ باید تغییر کند چراکه پزشکان فقط در مواقعی که مرگ جان بیمار را تهدید می‌کند باید از خون استفاده کنند.

مدیر عامل انتقال خون ایران با بیان اینکه اقتصاد انتقال خون بزرگترین چالش پیش روی این سازمان است، اذعان داشت: وقتی خون به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد هیچ بیمارستانی انگیزه ورود به سرویس انتقال خون را ندارد و هیچ بیمارستانی برای گسترش انتقال خون خودی تمایلی نشان نمی‌دهد، درحالیکه این سیستم می‌تواند هزینه مراکز درمانی را به نحو قابل توجهی کاهش دهد.


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار