اما و اگرهای انتقال پایتخت از نگاه شورای شهر؛

پاک کردن صورت مسئله، انتقال مشکلات و هزینه گزاف بخشی از انتقادات شورا به طرح انتقال پایتخت

در میان همه بایدها و نبایدها، شدن ها و نشدن ها و چرایی و چگونگی انتقال پایتخت همه و همه زبان اعتراض به شرایط فعلی تهران امروز است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ تهران پایتختی که امروز بیش  از هر زمانی نه برج آزادی و نه برج میلاد و نه هیچ یک از نمادهای شهری به اندازه مشکلاتش همچون ترافیک و آلودگی هوا یادآور آن نیست، بخشی که چندان زیبا و برازنده پایتخت ملی با قدمت هزاران سالانه فرهنگی نیست.

 امروز شاید آلودگی هوا بحثی باشد که بیش از سایر دلایل فکر انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر را در  ذهن نمایندگان مجلس پرورانده باشد، پیشنهادی که شاید بتوان آن را یک واکنش به نارضایتی از وضع موجود  تلقی کرد.

 طرح انتقال پایتخت باعث شد تا اکثر کارشناسان، سیاست مداران و حتی مردم عادی زبان به اظهار نظر بگشایند، اینکه این طرح  تا چه حد کارشناسی شده و یا اظهار نظرها چه میزان جامع بوده مشخص نیست اما آنچه پیداست دو دیدگاه کلی است، عده ای بر این باروند که با انتقال پایتخت برخی از  مشکلات ایجاد شده از جمله آلودگی هوا، ترافیک و... در کلان شهر تهران مرتفع خواهد شد و در مقابل عده ای نیز بر این باورند که انتقال پایتخت به معنای پذیرفتن این  نکته است که وضعیت فعلی از حالت مدیریت خارج شده و با مدیریت قومی شهری امکان ساماندهی وضعیت فعلی نیست.

اما در این بین کارشناسان حوزه شهری و نمایندگان مردم در شورای شهر تهران نیز هر کدام نظراتی را پیرامون طرح انتقال پایتخت مطرح کرده اند:

 پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن

 به گفته مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: انتقال پایتخت مصداق پاک کردن صورت مسئله به جای رسیدگی به مشکلات کلان شهر تهران است و انتقال آن به هر شهری غیر از تهران، نیاز به  آماده سازی زیر ساخت های اولیه و به تبع آن، صرف بودجه های کلان دارد در حالی که  اگر همین بودجه صرف حل معضلات تهران شود، مشکلات پایتخت و ساکنانش به سرعت برطرف می شود.

تهران هنوز هم پایتخت ایده آل نیست


 غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است، تهران سالهای سال است که پایتخت شده و هنوز هم به ایده آل خود نرسیده چطور می توانیم  با انتقال آن به پایتخت ایده ال برسیم و به  بهتر است به جای انتقال پایتخت به فکر حل مشکلات این کلان شهر باشیم.

انتقال معضلات و مشکلات نه انتقال پایتخت

 محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه  با انتقال پایتخت تنها معضلات و مشکلات را به جای دیگری انتقال می دهیم، گفت: طراحان به دنبال ساماندهی مشکلات فعلی تهران هستند در حالی که در صورت انتقال  پایتخت سیاسی و اداری این مشکلات حل نمی شود، بلکه جای دیگری تکثیر می شود.

آسیب های اجتماعی مشابه در انتظار پایتخت جدید

 تندگویان عضو  کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این خصوص معتقد است: هر شهری که پایتخت شود دچار آسیب های اجتماعی مشابه خواهد شد و هزینه های مالی اجرای این طرح نیز منطقی نیست.

وی افزود:  می توان به جای هزینه گزافی که بابت جابجایی  باید بپردازیم با کمتر از آن ساماندهی تهران انجام شود.

 انتقال پایتخت یک بحث ژونالیستی نه کارشناسی

 اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: طرح انتقال پایتخت بسیار ناپخته و در حد بحث های ژورنالیستی است و نه در حد کا کارشناسی و اگر به اولویت های اصلی  و اساسی شهر تهران پرداخته شود، شهر به مرحله قابل قبولی می رسد و نیازی به انتقال آن نیست.

 هزینه انتقال پایتخت را صرف ساخت تهران کنیم

 محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: به جای صرف هزینه برای انتقال پایتخت، تهران را بسازیم چرا که با توسعه خطوط زیر زمین مترو و بافت فرسوده، طرح انتقال پایتخت منتفی می شود.

 چند کارخانه آلاینده را نمی توانیم انتقال دهیم  پایتخت که هیچ

به گفته مرتضی طلایی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، وقتی نمی توانیم چند کارخانه آلاینده را از تهران منتقل کنیم چگونه شعار انتقال پایتخت را می دهیم.

وی افزود: نه وضعیت موجود تهران قابل پذیرش است و نه اسباب کشی تهران عملی است و اینجاست که کار کارشناسی ضرورت می یابد.

انتقال پایتخت هزاران صفحه کار کارشناسی می خواهد

 محسن پیرهادی با تاکید بر ضرورت کار کارشناسی در این زمینه گفت: انتقال پایتخت هزاران صفحه کار کارشناسی می  خواهد و اکنون نیاز به یک رویکرد سیاسی  ندارد بلکه می بایست خارج از فضای تبلیغاتی به بررسی  نقاط ضعف و  قوت این طرح پرداخت.

 گفتنی است؛ هر چند انتقال پایتخت یک پرسه زمان بر و طولانی است و بار مالی فراوانی دارد و البته دارای معایب و محاسن ویژه خود است اما اینکه انتقال پایتخت در برخی کشورها موفق و در برخی کشورها ناموفق بوده می تواند پارامترهای فراوانی برای استفاده از تجارب آنان داشته باشد، چرا که حتی یک برنامه منسجم، همه جانبه و جامع نیز اگر در مرحله  اجرا  به درستی پیاده نشود سرانجامی جز شکست در پی نخواهد داشت و اینکه ساختار شهرسازی و اقتصادی و حتی فرهنگ حاکم بر جامعه تا چه حد متاثر از آن است، می توان گفت طرح جابجایی پایتخت از جمله طرح های مهمی است که نیازمند صرف زمان و کار کارشناسی دقیق و با پشتوانه علمی همراه با کار آماری دقیق و برپایه واقعیت و نه حدس و گمان است و آنجا که مطالعات آماری به خاطر نبود ارقام دقیق در کشور ما با مشکل روبرو است این موضوع بیش از پیش دارای حساسیت است.

شایان ذکر است: اما از دید کارشناسان و نمایندگان شورای شهر تهران اغلب این طرح را راه حل مناسبی ارزیابی نمی‌کنند و برای باورند که اگر هزینه ای که قرار است برای جابجایی پایتخت صرف شود، برای ساماندهی مدیریت شهری و به ویژه حوزه‌هایی که دارای نقص و ضعف است انجام شود می تواند تهران را در مسیر رشد و توسعه همگام با کاهش معضلات موجود  نگاه داشت و از تهران پایتختی هم تراز  با پایتخت های برتر دنیا ساخت.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورا ، هزینه ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار