روایت عملکرد سالیانه شهرداری تهران در سال 92

از شیرینی افتتاح تا تلخی یک حادثه آتشین

سال 92 هم با همه‌ی فراز و نشیب خود به پایان رسید و حال نوبت به بررسی عملکرد سالیانه مدیران ارشد رسیده است .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ سال 92 هم گذشت و به مانند هر سال نوبت به بررسی عملکرد سالیانه مدیران ارشد رسیده است و مدیریت شهری در این میان شاید سال پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته است.

سالی که انتخاب شهردار و تغییر در ترکیب شورای شهر تهران را پس از 6 سال به همراه داشت، عده‌ای با صندلی‌های سبز شورا خداحافظی و عده‌ای به آن لبخند و این خداحافظی‌ها و لبخندها تغییری را باعث شد که حساسیت موضوع انتخاب شهردار را دو چندان کرد وروزهای پر تکاپویی را برای شورایی‌ها و شهردار تهران به همراه داشت که انتخاب شهردار تهران را رقم زد و البته پروژه‌های عمرانی بسیاری که درسال 92 برای پایتخت‌نشی‌ها به سرانجام رسید.

**افتتاح نخستین دریاچه مصنوعی تهران


 افتتاح دریاچه مصنوعی چیتگر اولین پروژه عمرانی سال 92 و آخرین پروژه دوره دوم شهرداری قالیباف بود که پس از 50 سال مطالعه و قصد مدیران قبلی شهرداری برای ایجاد آن در16 اردیبهشت ماه سال 92 به بهره برداری رسید.

عملیات احداث این دریاچه‌ تنها 2 سال به طول انجامید به نحوی که اوایل سال 90 کلنگ ساخت آن با حفر گودال عظیم 135 هکتاری در شمال شرق پارک چیتگر زده شد و در اردیبهشت ماه سال 92 پس از 4 ماه آبگیری افتتاح شد.

به گفته مسئولین شهری؛ دریاچه چیتگر با تغذیه از رود دره‌های کن سرانه فضای سبز شهر تهران را به مرز استاندارد نزدیک کرده و باعث توسعه سریع جوان‌ترین منطقه تهران، منطقه 22 شده است به طوری که در فاصله کمتر از 4 سال بیش از 50 برج مسکونی در اطراف این دریاچه ایجاد شد و بخش زیادی از جمعیت سرریز داخل شهر تهران را جذب این منطقه غربی کرده است.

این دریاچه که به پیشنهاد مدیریت شهری دریاچه شهدای خلیج فارس نام گرفته است با اهداف محیطی، کالبدی، اقتصادی و اجتماعی کلید خورد تا به بزرگترین قطب گردشگری و تفریحی پایتخت و بنگاه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بدل شود و بتواند دلیلی برای تلطیف هوای تهران باشد.

** افتتاح بزرگترین آزادراه درون شهری در تهران


بزرگراه امام علی را شاید بتوان یکی از پروژه‌های شهری نامید که سروقت افتتاح شد.

در واقع بزرگراه امام علی آزادراهی است که از دارآباد در شمال شرق تهران آغاز و به کمربندی شهر ری واز پل شهید آوینی تا بهشت زهرا در قالب پروژه بزرگراهی حرم تا حرم امتداد یافته است.

به گفته مازیار حسینی معان فنی و عمران شهرداری تهران، بزرگراه امام علی(ع) دارای 56 پل در 25 تقاطع است و جزو 3 پروژه مهم شهری در کنار پروژه بزرگراه صیاد شیرازی و یادگار امام (ره) است که بر اساس وعده شهردار تهران در خرداد ماه به بهره برداری رسیده است.

حسینی این بزرگراه را طولانی‌ترین بزرگراه شمالی-جنوبی تهران خواند و افزود: بزرگراه امام علی (ع) طولانی ترین بزرراه شمالی- جنوبی تهران به شمار می‌رود که علاوه بر ساخت مسیر اصلی 57 دستگاه پل در قالب 25 تقاطع غیر همسطح احداث شده  در حالی که هر یک از این تقاطع‌ها ابعاد و پیچیدگی‌های یک پروژه عمرانی مستقل را دار و به لحاظ سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه یک رکورد در تاریخ پروژه‌های عمرانی هم سنگ با آن حساب می‌آید.

عبور بزرگره از دل بافت مترکم اگر چه هزینه‌ زیادی برای شهرداری تهران به دنبال داشت اما از آنجا که بخش عمده واحدهای تملک شده فرسوده بودند وعملا این امیر موجب نوسازی ساختما‌ن‌های نامقاوم در برابر زلزله و همچنین تحریک اقتصادی و ساخت‌و ساز جدید درکنار نوسازی محلات شده است.
** افتتاح پل صدر و تونل نیایش

پل صدر از جمله پروژه‌های شهرداری است که تاخیر 13 ماهه را تجربه کرد، بهمن‌ماه سال 91 بود که در حالی که روزشمار افتتاح پروژه صدر معکوس و به روزهای پایان نزدیک شده بود شهردار تهران اعلام کرد این پروژه 4 ماه از برنامه مصوب عقب مانده است و به همین دلیل افتتاح نمی‌شود و در فروردین 92 به طول کامل افتتاح می‌شود اما بهار وتابستان گذشت و پاییز هم رسید و هربار در چند هفته مانده به زمانی که مسئولان شهری بری افتتاح وعده داده بودند تاریخ جدیدی برای افتتاح آن تعیین شد تا اینکه سرانجام این پروژه در 9 آذرماه 92 به بهره برداری رسید.

پل طبقاتی صدر به عنوان طولانی‌ترین رینگ بزرگراهی شمال تهران و همچنین تونل نیایش علاوه بر برقراری ارتباط شرق و غرب شمال تهران نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی بزرگراه‌های شهید همت و حکیم خواهد داشت.

طول پل صدر 11 کیلومتر است که شرق تهران را به غرب پایتخت وصل می‌کند و باعث تسهیل ترافیک 7 بزرگراه شهید مدرس، شهید همت، حکیم، رسالت، شهید زین‌الدین، یادگار امام(ره) و شهید چمران می‌شود.
در این پل طبقاتی 180 دوربین نظارتی و 24 سیستم سرعت سنج نصب شده که به وسیله آنها سرعت ترد خودروها بر روی پل‌های داخل تونل‌ها کنترل می‌شود و تردد موتور سیکلت، وسایل نقلیه سنگین و دوچرخه بر روی پل صدر ممنوع است.

اما با وجود هزینه‌های صرف شده در احداث این پل 380 میلیارد ریال صرفه‌جویی اعتباری انجام شده است و با بهره برداری و افتتاح این پل تعادل ترافیک با عبور و مرور روان خودروها بر روی پل صدر و زیر پل صدر بر قرار کرده است.

** بهره برداری از نخستین زیرگذر عابر پیاده تهران

زیر گذر عابر پیاده چهار راه ولیعصر یکی دیگر از پروژه‌های مهم عمرانی شهرداری در سال 92 بود که کلنگ احداث آن در فروردین 90 به زمین خورده بود و با تاخیر 23 ماه در 16 دی ماه 92 به بهره برداری رسید.

این زیر گذر با عرض 7 متر و ارتفاع 3 متر، اداری 11 ورودی و خروجی، 24 پله برقی رفت و برگشت از 4 سوی تقاطع و 3 ایستگاه BRT است و همچنین 8 مسیر دسترسی و 18 پله برقی رفت و برگشت در چهار سوی تقاطع به ایستگاه‌های مترو BRT متصل می‌شود و دو آسانسور نیز برای تردد معلولان در ضلع شمال شرقی آن پیش‌بینی شده است.

مساحت این زیر گذر 3 هزار و 700 متر مربع است و طول رینگ‌های آن با در نظر داشتن دسترسی به 160 متر مربع می‌رسد.
این سازه بتنی است که کاملا عایق شده و ضد زلزله است و تمامی امکانات زمان بحران درآن پیش‌بینی شده است.

همچنین این زیر گذر تنها یک تونل عبوری نیست و داخل آن بر اساس فضای زنده شهری طراحی شده است و به غیر از تملک حدود 40 میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.

**بهره برداری از فاز نخست تونل حکیم

شاید آخرین پروژه شهرداری در سال 92 بهره برداری از فاز نخست و اولین اتصال بین گالری‌های شرقی و غربی پروژه احداث تونل حکیم بود که اتمام آن به سال 93 موکول شد.

تونل حکیم در منطقه 22 واقع شده و 20 هزار و 489 متر با احتساب تونل‌های شمالی و جنوبی طول دارد.

سرعت اجرای پروژه که البته با رعایت استانداردهای فنی و مهندسی محقق شده است که نتیجه تجربه انرژی از طرح‌های مشابه قبلبی است.

تونل حکیم ضمن تکمیل بزرگراه شهید حکیم، شبکه بزرگراهی غرب تهران را به بهره‌وری حداکثری نزدیک خواهد ساخت که یکی از ویژگی‌های این پروژه احداث مخزن تسکین اب است که برای انتقال روان آب‌های سطحی و سیلاب در منطقه ی22 مد نظر قرار گرفته است.

به گفته مسئولان شهری؛ با توجه به سرعت عملیات اجرایی و برنامه زمان‌بندی دقیقی که پروژه را پیش‌بینی می‌کند تونل حکیم تا 22 بهمن سال 93 به بهره برداری برسد و گشایش دیگری در سطح معابر حمل و نقلی پایتخت شکل بگیرد.

** حادثه دلخراش آتش سوزی خیابان‌ جمهوری


در کنار همه‌ی این پروژه‌های عمرانی مطلوب شهرداری و توسعه شهر تهران حادثه دلخراش کام همه‌ی مردم ایران را تلخ کرد.

حادثه‌ای که منجر به کشته شدن دو زن شد، باز نشدن نردبان و تشک، آْتش نشانی را به عنوان مقصر حادثه اعلام کرد هر چند که آتش نشانی از عملکرد خود دفاع کرد و شهرداری تهران اعلام کرد پس از بررسی نتیجه و دلیل اصلی این حادثه را اعلام می‌کند.

آتش سوزی در ساختمانی در خیابان جمهوری به خودی خود قربانی نداشت اما ترس دو زنی که در کارگاه پوشاک طبقه پنجم این ساختمان حضور داشتند باعث شد تا از پنجره‌های ساختمان بیرون بیایند و در فاصله آمدن ماشین آتش نشانی، باز نشدن نردبان ماشین اول و رسیدن ماشین دوم، از ساختمان پرت شوند و مرگ تلخی را رقم بزنند.

اگر چه همه‌ی دستگاه‌ها از شهرداری و شورای شهر تا وزیر کشور، رئیس جمهور، قوه قضاییه ودادستانی این موضوع به صورت ویژه پیگیری و دنبال کردند و با وجود عذر خواهی‌هایی که به دلیل رخ دادن این حادثه انجام شد اما تلخی این حادثه کام همه ایران راتلخ کرد و تنها می‌توانیم امیدوار باشیم  دیگر شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری به دلیل غفلت و یا سهل انگاری در این موارد نباشیم چرا که خسارت وارده با عذر خواهی  و یا حتی تامین مالی قابل برگشت و جبران نخواهد بود.

با وجود همه‌ی این اتفاق‌ها سال 92 هم با همه‌ی فراز و نشیب‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها و سختی‌ها و دشواری‌های خود گذشت و شاید شهرداری تهران باتمامی عملکرد مثبت و منفی خود یک سال دیگر را پشت سر گذاشت و پایتخت نشین‌ها در انتظار سالی نو در توسعه تهران و شهرداری تهران و تحقق وعده‌های مسئولین خواهند بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: افتتاح ، تلخی ، حادثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار